Energie overdracht door elektrische stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

De elektronen pikken energie uit het EM-veld op via kracht maal weg, maar dat beschrijft bij lange na niet het hele plaatje van het energietransport in en om het circuit.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: di 23 mar 2021, 11:39 De elektronen pikken energie uit het EM-veld op via kracht maal weg, maar dat beschrijft bij lange na niet het hele plaatje van het energietransport in en om het circuit.
Sorry; dat is een antwoord op welke vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: di 23 mar 2021, 11:38 wat ik me hierbij dan afvraag: is de 'Poynting vector' of de energie overdracht waarbij het samengaat meetbaar?

De vraag omdat bv stroomtangen meten de stroom op 1 punt. Maar die kennen dus enkel de stroom. Die weten niet hoeveel energie door een draad gaat.
Kan men de Poynting vector meten?

Walter
De formule voor de Poynting vector is heel eenvoudig, en door het meten van zowel het elektrisch als het magnetische veld op een zekere plaats kun je daar ook de energiestroom meten.

De meeste energie stroomt ook niet door de draad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: di 23 mar 2021, 11:39 De elektronen pikken energie uit het EM-veld op via kracht maal weg, maar dat beschrijft bij lange na niet het hele plaatje van het energietransport in en om het circuit.
Wat is het verschil met het watermodel?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: di 23 mar 2021, 11:43
Professor Puntje schreef: di 23 mar 2021, 11:39 De elektronen pikken energie uit het EM-veld op via kracht maal weg, maar dat beschrijft bij lange na niet het hele plaatje van het energietransport in en om het circuit.
Sorry; dat is een antwoord op welke vraag?
Dat was een reactie op de uitleg van Xilvo.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: di 23 mar 2021, 11:46
walter- schreef: di 23 mar 2021, 11:38 wat ik me hierbij dan afvraag: is de 'Poynting vector' of de energie overdracht waarbij het samengaat meetbaar?

De vraag omdat bv stroomtangen meten de stroom op 1 punt. Maar die kennen dus enkel de stroom. Die weten niet hoeveel energie door een draad gaat.
Kan men de Poynting vector meten?

Walter
.

De formule voor de Poynting vector is heel eenvoudig, en door het meten van zowel het elektrisch als het magnetische veld op een zekere plaats kun je daar ook de energiestroom meten.

De meeste energie stroomt ook niet door de draad.
En bestaat zo een toestel; ik heb er nog nooit zo een gezien. Hoe noemt zo een toestel?

Zo een toestel zou veel eenvoudiger vermogen kunnen meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

(Ik moet nu weg, heb andere verplichtingen. Later verder.)

Interessante link voor de tussentijd: https://physics.stackexchange.com/quest ... c-circuits

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Voor het eerst in dit forum gelezen hoe het zit.
Ik heb er overigens geen last van gehad, voor de praktijk voldoet P=U*I nog heel goed.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: di 23 mar 2021, 12:10 (Ik moet nu weg, heb andere verplichtingen. Later verder.)

Interessante link voor de tussentijd: https://physics.stackexchange.com/quest ... c-circuits
Interessante link is relatief ;-).
De link -of beter het antwoord op de vraag- vertelt dat bewegende massa een invloed heeft op het gravitatieveld.
In het stroomverhaal dat ik probeer te begrijpen is het elektromagnetisch veld de oorzaak van wat we de elektrische stroom noemen. Ik zou het voorlopig niet een analogie willen noemen. Tenzij ik mij in mijn reactie sterk vergis.

Ik ga me hier wat inlezen: https://www.feynmanlectures.caltech.edu/II_27.html

Al is het bizar dat je rond dit onderwerp al weer direct tegen de AR aanloopt ;-).

Walter

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

klazon schreef: di 23 mar 2021, 13:25 Ik had er ook nog nooit van gehoord. Voor het eerst in dit forum gelezen hoe het zit.
Ik heb er overigens geen last van gehad, voor de praktijk voldoet P=U*I nog heel goed.
Helaba; die is een wetenschapsforum, geen ingenieursforum ;-).
Of ook; zou het niet handig zijn om P te kunnen meten zonder dat je toegang tot of kennis van de spanningsbron moet hebben?

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: di 23 mar 2021, 12:10 (Ik moet nu weg, heb andere verplichtingen. Later verder.)
Voel geen verplichting... antwoorden op een forumdiscussie mogen voor mij dagen uitblijven ;-).

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

klazon schreef: di 23 mar 2021, 13:25 Ik had er ook nog nooit van gehoord. Voor het eerst in dit forum gelezen hoe het zit.
Ik heb er overigens geen last van gehad, voor de praktijk voldoet P=U*I nog heel goed.
Poynting vectoren ken ik wel, maar in de context van hoe je uitlegt dat je een elektromagnetische verschijnsel beschrijft en je bv kan uitleggen hoe een elektrische motor werkt. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat verhaal ook speelt bij een simpele stroomdrager en batterij...(of haal ik hier zaken door elkaar).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

klazon schreef: di 23 mar 2021, 13:25 Ik had er ook nog nooit van gehoord. Voor het eerst in dit forum gelezen hoe het zit.
Ik heb er overigens geen last van gehad, voor de praktijk voldoet P=U*I nog heel goed.
In de praktijk kom je met P = U*I inderdaad héél ver. Maar als je het naadje van de kous wilt weten, dan heb je ook voor een gelijkstroomcircuit de Poynting vector nodig. Op school is daar maar zelden tijd voor, en de meeste leerlingen zal dat ook worst zijn. Daarom wordt de energietransport in een gelijkstroomcircuit zelden serieus behandeld.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

https://pserc.wisc.edu/documents/public ... t-2007.pdf

Dit document gaat dieper in op het meten van de Poynting vector. Enkel voor ac en hoge energie leidingen. Ik ben er nog niet uit of ze het kunnen meten...;-).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: di 23 mar 2021, 17:33 Dit document gaat dieper in op het meten van de Poynting vector. Enkel voor ac en hoge energie leidingen. Ik ben er nog niet uit of ze het kunnen meten...;-).
Ik vermoed dat met name het elektrisch veld makkelijker te meten is bij wisselspanning.

In het Wikipediaplaatje lijkt het trouwens of de Poyntingvector binnen het hele circuit even groot is. Maar de grootste energiestroom zal toch rondom de geleiders zijn, waar zowel het elektrische als het magnetische veld het grootst zijn.

Reageer