Weerstand in de leidingen

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Weerstand in de leidingen

Re = 612 = Laminair flow
Correct.
Voor leidingen en kanalen is de karakteristieke lengte in Re gelijk aan de hydraulische diameter. Voor leidingen met cirkelvormige doorsnede geldt dat hydraulische diameter = diameter.
Friction factor (for laminar flow) = 0,1045
Correct.
Met betrekking tot de bochten, ik heb deze figuur kunnen vinden. Kan ik deze toepassen?
Beter niet.
Ik heb eerder in een ander topic deze uitgebreide tabel met K-waardes gepost: download/file.php?id=21509
Er zijn vele grafieken en tabellen in omloop, en vaak verschillen.
De weerstand van een bocht is namelijk sterk afhankelijk van zijn r/d verhouding: een scherpe bocht heeft vanzelfsprekend een hogere K-waarde dan een ruime bocht.
Bepaal of schat dus eerst eens de r/d van al jouw bochten. Lees daarna in de tabel de K-waarde af.

Algemeen geldt dat Δp = (ΣK + f*L/d) * ½*ρ*v2 waarbij alles in SI eenheden.
f = Moody friction factor, d = hydraulische diameter van kanaal, L = lengte van kanaal.

Berichten: 10

Re: Weerstand in de leidingen

Pinokkio schreef: wo 19 mei 2021, 14:22
Algemeen geldt dat Δp = (ΣK + f*L/d) * ½*ρ*v2 waarbij alles in SI eenheden.
f = Moody friction factor, d = hydraulische diameter van kanaal, L = lengte van kanaal.
f = 0,1045 (4)
L = 5,335 meter
d = 1,22*10^-2 meter
ρ = 1050 kg/m³
v = 2,39 m/s

ΣK =
8x U bochten (r=13,75) = 1,35*8 = 10,8
1x 90º (r=15mm) = 0,43
1x 90º (r=20mm) = 0,32

Δp = (ΣK + f*L/d) * ½*ρ*v2
Δp = (11,55 + 0,1045*5,335/1,22*10^-2) * ½*1050*2,392
Δp = (11,55 + 45,69) * 2998,8525
Δp = (11,55 + 45,69) * 2998,8525
Δp = 171654,3171 Pa = 1,716 Bar

Δp = 1,72 bar

Graag verneem ik een controle op mijn berekening.

Betekend dit dat er een overdruk van 1,72 Bar werkt op de pomp? Of juist 0,72 Bar (ivm atmosferische druk)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Weerstand in de leidingen

Je rekent met een lengte van 5,335 meter in plaats van 2,335

Ook zijn de gebruikte K-waardes niet helemaal juist.

Bijvoorbeeld: een bocht met r = 15 mm en een d = 12.2 mm (half inch) heeft een r/d van 1.23 dus K = 0,51 (interpolatie van tabel voor pipe size = ½ inch).

Een bocht met r = 20 mm ......................................... dus K = ....

Voor 180 graden bocht neem dubbele waarde van 90 graden bocht bij juiste r/d = 13,3 / 12,2 = 1,1 dus K = ....

Daarna moet je het drukverlies over de slangen ook nog berekenen volgens dezelfde procedure.

Berichten: 1

Re: Weerstand in de leidingen

citaat: Er bestaat ook een darcy-wrijvingscoëfficiënt f voor stroming in open kanalen welke berekend kan worden met een bijzondere vorm van de Colebrook-White vergelijking. Voor stroming in open kanalen gelden echter andere formules voor het berekenen van piëzometrische hoogte of drukverlies dan de Darcy-Weisbach-vergelijking, die enkel geldig is voor leidingen (gesloten kanalen).

ik wil drukverlies berekenen in een open leiding, maar ik vindt niets over colebook-white vergeleijking en over de f (darcy-wrijvingscoefficient) in open kanalen. ik vindt alleen info over gesloten leidingen.
Kan er iemand mij formules geven (met eenheden) die ik nodig zal hebben om berkeningen te maken voor open kanalen

PS: wat betekent de kl op de bovenstaande foto over 90 n 180 graden bochten.
alvast bedankt
bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/Darcy-Wei ... #Opmerking

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Weerstand in de leidingen

Voor open kanalen worden gewoonlijk de methodes van Manning en Chezy gebruikt.
Google dat: https://www.google.com/search?q=open+ch ... ning+Chezy

kl (KL) is gewoon de k oftewel K van een stromingsweerstand (bocht, T-stuk, et cetera) voor gebruik in de formule
Δp = (ΣK + f*L/d) * ½*ρ*v2
die ik eerder postte.

Reageer