Vloeistof 220 graden

Moderator: physicalattraction

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

CoenCo schreef: do 20 mei 2021, 18:29
Marko schreef: do 20 mei 2021, 17:08 Ik zou niet rommelen met allemaal vloeistoffen die er niet voor bedoeld zijn en hete lucht gebruiken. Afhankelijk van het formaat van het werkstuk kan een doorsnee heteluchtoven het werk al doen. Natuurlijk moet je hier niet dezelfde resultaten verwachten als in een industriële setting maar het is alleszins het proberen waard.
Past het in een airfryer? Die heeft alvast een ventilator geschikt tot minstens 180C. En een bak met een mooie werveling onderin.

Jeetje potverdorie .ik heb eigenlijk zware affiniteit gekregen voor airfryers .Dit omdat je er op tv reclames er echt mee dood gegooid werd vooral rond kerst en sinterklaas toen. Het werd je echt praktisch opgedrongen toen der tijd alsof het recht had op een Nobelprijs voor de gezondheid . En nu jij weer haha
Nou ja op zich is het een idee maar ik heb geen idee eigenlijk hoe snel de afkoeling zou moeten zijn en dat zou ook voor een ventilator gelden .Bovendien verschild dat misschien ook per dikte van het werkstuk maar dat is misschien altijd zo . Een bladblazer zou dan misschien nog sneller koelen maar het word wel een lastig verhaal zo allemaal .

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Vroeg me trouwens ook af hoe snel een gietstuk afkoelt in gietaarde . Hangt natuurlijk ook sterk af van de dikte en vorm .

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Ik lees nu net een stukje op wikipedia over ongeveer hetzelfde proces maar dan bij staalsoorten en daar word ook luchtgekoeld hoewel er ook achter staat blussen . Maar dan zou het idee van airfryer of ventilator niet eens zo n gek idee zijn dus .

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maraging_steel

Het staal wordt eerst gegloeid bij ongeveer 820 ° C (1.510 ° F) gedurende 15–30 minuten voor dunne secties en gedurende 1 uur per 25 mm dikte voor zware secties, om de vorming van een volledig geaustenitiseerde structuur te verzekeren . Dit wordt gevolgd door luchtkoeling of blussen tot kamertemperatuur om een ​​zachte, zwaar ontwrichte ijzer-nikkel lat (niet-gevlochten) martensiet te vormen. Daaropvolgende veroudering ( precipitatieharden ) van de meer gebruikelijke legeringen gedurende ongeveer 3 uur bij een temperatuur van 480 tot 500 ° C produceert een fijne dispersie van Ni 3 (X, Y) intermetallische fasen langs dislocaties achtergelaten door martensitische transformatie, waarbij X en Y zijn opgeloste stofelementen toegevoegd voor dergelijke neerslag. Overmatige veroudering leidt tot een vermindering van de stabiliteit van de primaire, metastabiele, coherente precipitaten, wat leidt tot hun oplossing en vervanging door semi-coherente Laves-fasen zoals Fe 2 Ni / Fe 2 Mo. Verdere overmatige warmtebehandeling veroorzaakt de ontbinding van het martensiet en terugkeer naar austeniet.

Maar als ik het zo lees werden ook kwik en lood gebruikt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Temperen

Geschiedenis[bewerken | bron bewerken]
Temperen is een techniek met een lange geschiedenis. Het oudst bekende voorbeeld van getemperd martensiet is een pikhouweel uit omstreeks 1200 tot 1100 v. Chr., die gevonden werd in Galilea.[4] Het proces werd in de oudheid overal toegepast, van Azië tot in Europa en Afrika. Men experimenteerde in de oudheid met vele verschillende technieken en middelen, van afschrikken in urine of bloed, tot metalen zoals kwik of lood, maar het proces van temperen bleef door de jaren heen zo ongeveer gelijk. De term 'temperen' werd vaak verward met 'afschrikken', en vaak werd de term ook wel gebruikt om beide technieken aan te duiden.[5]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vloeistof 220 graden

vincentcius schreef: vr 21 mei 2021, 00:34
Jeetje potverdorie .ik heb eigenlijk zware affiniteit gekregen voor airfryers .Dit omdat je er op tv reclames er echt mee dood gegooid werd vooral rond kerst en sinterklaas toen. Het werd je echt praktisch opgedrongen toen der tijd alsof het recht had op een Nobelprijs voor de gezondheid . En nu jij weer haha
Nou ja op zich is het een idee maar ik heb geen idee eigenlijk hoe snel de afkoeling zou moeten zijn en dat zou ook voor een ventilator gelden .Bovendien verschild dat misschien ook per dikte van het werkstuk maar dat is misschien altijd zo . Een bladblazer zou dan misschien nog sneller koelen maar het word wel een lastig verhaal zo allemaal .
Ik denk dat je "aversie" bedoelt in plaats van affiniteit...

Maar los daarvan, weet je zeker dat de temperatuur 220 °C moet zijn? Ik lees hier dat 2024 T4 direct naar 20 °C wordt afgekoeld en daarna eveneens bij 20 °C verouderd. En hier (tabel 1) staat ook geen thermische nabehandeling voor 2024 T4

Dus ik denk dat je gewoon koud water moet gebruiken. Geen frituurolie, airfryers of andere hulpmiddelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Hier staat weer van wel .

https://fietssite.jouwweb.nl/12

De meest voorkomende kwaliteitsaanduiding voor aluminium is de registratie van de Aluminium Association (Amerikaans). Als voorbeeld nemen we AA 2024-T4. Het belangrijkste legeringselement is hier koper (kenmerkend voor de 2000-serie). Een bekende handelsnaam hiervoor is duraluminium. Het toevoegsel T4 is een aanduiding voor de gebruikte veredeling van de buis. Bij T4 behandeling wordt na de extrusie (het trekken van de buis) een thermische oplossingsbehandeling gegeven tot ± 530°C. Hierna wordt snel afgekoeld tot 220°C. Vervolgens laat men natuurlijk ouderen bij 20°C.

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Marko schreef: vr 21 mei 2021, 12:10
vincentcius schreef: vr 21 mei 2021, 00:34
Jeetje potverdorie .ik heb eigenlijk zware affiniteit gekregen voor airfryers .Dit omdat je er op tv reclames er echt mee dood gegooid werd vooral rond kerst en sinterklaas toen. Het werd je echt praktisch opgedrongen toen der tijd alsof het recht had op een Nobelprijs voor de gezondheid . En nu jij weer haha
Nou ja op zich is het een idee maar ik heb geen idee eigenlijk hoe snel de afkoeling zou moeten zijn en dat zou ook voor een ventilator gelden .Bovendien verschild dat misschien ook per dikte van het werkstuk maar dat is misschien altijd zo . Een bladblazer zou dan misschien nog sneller koelen maar het word wel een lastig verhaal zo allemaal .
Ik denk dat je "aversie" bedoelt in plaats van affiniteit...
Je hebt gelijk :oops:

Maar los daarvan, weet je zeker dat de temperatuur 220 °C moet zijn? Ik lees hier dat 2024 T4 direct naar 20 °C wordt afgekoeld en daarna eveneens bij 20 °C verouderd. En hier (tabel 1) staat ook geen thermische nabehandeling voor 2024 T4

Dus ik denk dat je gewoon koud water moet gebruiken. Geen frituurolie, airfryers of andere hulpmiddelen.
Misschien kan het allebei . Ze doen het met staal ook wel en het leek mij eigenlijk wel logies omdat als je sneller afkoelt naar lagere temperaturen je toch meer spanning in het materiaal krijgt .Het materiaal word dan wel hard maar ook super bros (vandaar dat ze meestal ontlaten daarna ) . Dus door op hogere temperaturen te ontlaten ben je meteen van de spanning af . Maar er staan inderdaad ook een hoop sites waar het niet bij staat.

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Sorry ik bedenk me toch dat het zou kunnen omdat het bij aluminium anders werkt als bij staal en word het materiaal juist harder van hogere temperaturen . Het participatie harden . Dan is het materiaal na het afschrikken toch nog erg flexibel .
Maar ja de site https://fietssite.jouwweb.nl/12 leek mij toch betrouwbaar over te komen . Zo word het toch wel lastig om te leren via internet .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vloeistof 220 graden

vincentcius schreef: za 22 mei 2021, 01:50 Hier staat weer van wel .
Ja, die link gaf je al eerder. Maar ik vind een website van een metallurg toch wat betrouwbaarder en de website van het NIST ook. Het NIST is een grote Amerikaanse instantie en hun website bevat een enorme berg aan gegevens over stoffen en materialen en is een van de beste plaatsen daarvoor. De gegevens die daar staan worden door een team van experts verzameld en gecontroleerd.

De fietswebsite die je noemt wordt door iemand in zijn vrije tijd bijgehouden. Dan kan het best zijn dat er een keer een foutje insluipt, bijvoorbeeld dat iemand 220 typt in plaats van 20.

Inhoudelijk zie ik ook geen reden om af te schrikken bij 220 graden. Men doet dat juist om de toestand die bij hoge temperatuur wordt verkregen, "in te vriezen". Door verdere nabehandeling, bijvoorbeeld mechanisch (walsen) of thermisch krijgt het materiaal de kans om deze toestand deels te verlaten, het precipitatieharden dat je noemt.

Maar als je toch bij 20 graden gaat verouderen zoals bij 2024-T4, heeft het weinig zin om bij 220 graden af te schrikken en dat lijkt mij eerder contra-productief.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Marko schreef: zo 23 mei 2021, 10:53
vincentcius schreef: za 22 mei 2021, 01:50 Hier staat weer van wel .
Ja, die link gaf je al eerder. Maar ik vind een website van een metallurg toch wat betrouwbaarder en de website van het NIST ook. Het NIST is een grote Amerikaanse instantie en hun website bevat een enorme berg aan gegevens over stoffen en materialen en is een van de beste plaatsen daarvoor. De gegevens die daar staan worden door een team van experts verzameld en gecontroleerd.

De fietswebsite die je noemt wordt door iemand in zijn vrije tijd bijgehouden. Dan kan het best zijn dat er een keer een foutje insluipt, bijvoorbeeld dat iemand 220 typt in plaats van 20.

Inhoudelijk zie ik ook geen reden om af te schrikken bij 220 graden. Men doet dat juist om de toestand die bij hoge temperatuur wordt verkregen, "in te vriezen". Door verdere nabehandeling, bijvoorbeeld mechanisch (walsen) of thermisch krijgt het materiaal de kans om deze toestand deels te verlaten, het precipitatieharden dat je noemt.

Maar als je toch bij 20 graden gaat verouderen zoals bij 2024-T4, heeft het weinig zin om bij 220 graden af te schrikken en dat lijkt mij eerder contra-productief.
Ja ik heb zo n idee dat je gelijk hebt en dat ik een beetje tunnelvisie heb gehad .
Het klinkt inderdaad ook niet logies .Ik las ook nog op een site dat ze de popnagels gebruiken om vliegtuigvleugels vast te zetten zelfs invriezen om ze niet hard te laten worden voor het aanbrengen .Om ze vervolgens na het poppen of klinken spanningsloos uit te laten harde op kamertemperatuur.

Nou ja ik had voor de zekerheid een paar test strookjes gemaakt dus daar zal ik nog even de resultaten van bekijken . Maar ik denk dat de teststrookjes die afgeschrikt zijn op 220 graden al meteen hard geworden zijn .Ik zou dan eventueel nog kunnen bekijken of er een sterkte verschil inzit .

In ieder geval bedankt voor je meedenken en scherpzinnigheid ook de andere forumgebruikers . En ik ben weer blij met het forum ;)

Reageer