Vloeistof 220 graden

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vloeistof 220 graden

HansH schreef: wo 19 mei 2021, 21:09 frituurvet kan toch gewoon 220 graden hebben?
Dat lijkt ook mij de meest praktische oplossing. Het zou me ook niet verbazen als er bij het productieproces een olie/vet gebruikt wordt.

Gesmolten metaal lijkt me duur, onhandig (het aluminium zal willen drijven dus je moet het naar beneden duwen) en mogelijk zal het interactie met het aluminium hebben.
Water is heel onhandig wegens de hoge druk die je nodig hebt om vloeibaar water van die temperatuur te krijgen (iets van 24 bar).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Vloeistof 220 graden

Ik vind dit topic nogal veel speculatie. Zomaar 'ff' de makkelijkste engineer oplossing vinden.

Dit kom ik vaak tegen op het werk. (design) Engineer's zijn enthousiast in het begin project en beginnen allemaal denkbeelden en "oplossingen" te creëren. Dit doet mij vaak intern lachen. De ego's zijn vaak te groot om hun denkbeelden te beïnvloeden. De realiteit is vaak ingewikkelder. Het volgende project hebben ze ervan geleerd en krijg een een design met een teveel regelparameters instel mogelijkheden (een soort compensatie gedrag dat men het eigenlijk niet weet :D). Dus meestal krijgen process mensen de ellende geleverd.

Veel vooral mechanische engineers hebben vaak geen flauw benul welke vaardigheden bij processen komen kijken. En denken dat alles op te lossen is met de juiste bouten en/of een teveel of te weinig aan regelparameters. Process engineers krijgen vaak de rommel over de schutting gegooid en moeten met de geleverde ellende een process uit te voeren.

Voor de designers is het makkelijk design en hardware is geleverd klaar! Alleen "ff" processes. Lekker praten achteraf vanaf balkon zonder benul. Doe "ff" dit of "dat" en vaak de phrase: "het is toch logisch en makkelijk". En de process engineer staat in de modder met de geleverde ellende.

Als ik lees op: https://en.wikipedia.org/wiki/2024_aluminium_alloy op wiki is het niet zomaar een hobby legering of behandeling. Als Aluminium zo eenvoudig te behandelen was zouden de klinknagels bij vliegtuigen al decennia verdwenen zijn.

Dit is hoe het in de realiteit gaat. Speculeren is leuk en goed om te doen. Echter het echte werk is een process of experiment uitvoeren.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op wo 19 mei 2021, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Ja dat klopt maar stel je voor dat je een onderdeel van ongeveer een halve kilo met een temperatuur van 530 graden in een pan met olie gooit van 220 graden .Ik had daar toch mijn bedenkingen over . De olie zal dan toch enorm gaan koken en meteen zijn vlampunt bereiken . Ik weet niet wat er gebeurd dan of zeggen jullie dat dat wel kan ?

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Gesmolten metaal lijkt me duur, onhandig (het aluminium zal willen drijven dus je moet het naar beneden duwen) en mogelijk zal het interactie met het aluminium hebben

Klopt ik had eergisteren jeu de boule ballen van koper gevuld met kokend lood in een pan lood .Eerst dacht ik dat ze bleven drijven omdat er nog te veel lucht in zat maar het koper was gewoon lichter als het lood .Moest het inderdaad de hele tijd onderdompelen met een spaak . Een handigheid is dan wel dat je de bal niet zo snel zal kwijtraken .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vloeistof 220 graden

vincentcius schreef: wo 19 mei 2021, 22:18 Ja dat klopt maar stel je voor dat je een onderdeel van ongeveer een halve kilo met een temperatuur van 530 graden in een pan met olie gooit van 220 graden .Ik had daar toch mijn bedenkingen over . De olie zal dan toch enorm gaan koken en meteen zijn vlampunt bereiken . Ik weet niet wat er gebeurd dan of zeggen jullie dat dat wel kan ?
Dat hangt af van de massa van het voorwerp en de hoeveelheid olie. Als je een aluminium voorwerp va 0,5 kg diep in een vat van 1000 liter olie onderdompelt zal dat waarschijnlijk wel meevallen.

Maar ik zou zeker niet gaan experimenteren zonder eerst héél zeker te weten dat er geen risico's aan kleven.
Ook frituurvet van 220 graden kan nare brandwonden veroorzaken.

Waarom wil je dit doen? Als experiment? Als je denkt goedkoper uit te zijn dan wanneer je een kant-en-klaar onderdeel koopt dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit.

Berichten: 3.866

Re: Vloeistof 220 graden

OOOVincentOOO schreef: wo 19 mei 2021, 22:11 Ik..................uitvoeren.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. werk al jaren bij een tech bedrijf waar vrijwel alles te optimistisch wordt ingeschat en problemen vantevoren niet worden gezien omdat het gewoon te lastig is allemaal om te overzien. Hoe verder mensen van de techniek afstaan of hoe onervarener ze zijn, hoe optimistischer en ze zijn en hoe simpeler ze erover denken en dus hoe meer het in hun ogen daarna tegenvalt. Het is inderdaad een iteratieve cyclus van idee, check, aanpassing check etc. dus de kans dat ideen die hier geopperd worden in een keer werken is heel klein, maar je moet ergens beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Vloeistof 220 graden

@HansH,

Ik bagatelliseer alles een beetje en werk nu ongeveer een generatie. Dan heb je de hele cirkel al enkele keren meegemaakt. Over design: te veel variabelen en regelparameters inbouwen zichzelf onderschatten. Of under design te weinig en instabiel design uit onkunde en zichzelf overschatten.

De Inginuity helicopter op Mars is een perfect voorbeeld voor goede balans. De projectleiding hiervan heeft een duidelijk standvastig doel gesteld: “technisch demonstreren dat vliegen op Mars mogelijk is”. Geen gezeur van managers of onderzoekers die extra’s willen: ik wil IR camera dit of dat. Simpel zeggen: die extra wat je wil ondermijnt betrouwbaarheid accu (met risicotabel erbij). Duidelijk vooraf stellen wat verwachtingen en doel zijn.

Inderdaad het vinden en ontwikkelen van proces en hardware is een iteratief en lang proces. Maar het is prachtig als je bij ieder stapje een deelprobleem weet te herleiden tot de essentie. Lukt niet altijd maar wel een drijvende kracht.

nu on topic,

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

Xilvo schreef: wo 19 mei 2021, 22:29
vincentcius schreef: wo 19 mei 2021, 22:18 Ja dat klopt maar stel je voor dat je een onderdeel van ongeveer een halve kilo met een temperatuur van 530 graden in een pan met olie gooit van 220 graden .Ik had daar toch mijn bedenkingen over . De olie zal dan toch enorm gaan koken en meteen zijn vlampunt bereiken . Ik weet niet wat er gebeurd dan of zeggen jullie dat dat wel kan ?
Dat hangt af van de massa van het voorwerp en de hoeveelheid olie. Als je een aluminium voorwerp va 0,5 kg diep in een vat van 1000 liter olie onderdompelt zal dat waarschijnlijk wel meevallen.

Maar ik zou zeker niet gaan experimenteren zonder eerst héél zeker te weten dat er geen risico's aan kleven.
Ook frituurvet van 220 graden kan nare brandwonden veroorzaken.

Waarom wil je dit doen? Als experiment? Als je denkt goedkoper uit te zijn dan wanneer je een kant-en-klaar onderdeel koopt dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit.



Nou als eerste ben ik van origine machine bankwerker .Dat doe ik eigenlijk als werk al jaren niet meer maar als hobby ben ik dat nog altijd blijven doen . Nu doe ik dus nog wel es een project dat ik zelf graag wil ontwerpen .Dit zijn dus onderdelen die je niet in de winkel kunt kopen .Normaal gesproken moest ik dit van een blok metaal frezen of op de draaibank bewerken .Nu zat ik uiteindelijk te bedenken dat dat makkelijker kon en heb ik het metaal gieten ontdekt .Eerst van zamac met een brander maar nu heb ik een betere smeltmachine gekocht waar ik dus ook aluminium mee kan smelten en dus ook zelf kan legeren en nu ben ik me dus een beetje gaan verdiepen in het harden ervan wat echt ontzettend interessant is en ook super leuk als je je gegoten onderdeel gelukt uit de mal haalt . Aluminium heeft een groot voordeel ten opzichte van ijzer of messing .Ten eerste is het veel lichter en ook te harden dus maar zins corona ben ik er ook achter gekomen dat het bij bewerking een stuk minder herrie maakt wat mijn buren wel fijn vinden aangezien iedereen nu zowat thuis werkt . Maar goed ik ben dus nu bezig met een verbetering voor een metaaldetector waar ik zelf wat onderdeeltjes voor moest ontwerpen die zo licht mogelijk moeten zijn .Dus hoe sterker hoe beter dan en er komt op sommige ook nog wel aardig wat belasting . Ik las dus dat de 6o61t6 legering van fietsvelgen en frames die vrij sterk moeten zijn toch veel minder sterk zijn als de 2024 serie het bekende duraluminium .Het leek me gewoon een leuk experiment maar liep met t4 behandeling dus tegen dit probleem op.

Berichten: 454

Re: Vloeistof 220 graden

HansH schreef: wo 19 mei 2021, 21:09 frituurvet kan toch gewoon 220 graden hebben? alleen gaat het dan heel snel verouderen, maar dat zal je een zorg zijn lijkt mij als je er toch geen eten in gaat stoppen zolang het maar geen vlam vat. En 220 graden kun je goed meten met een thermometer, dus beheersbaar houden lijkt mij. maar zoals OOOVincentOOO ook zegt kan er ook interactie optreden misschien met olie. gloeiend ijzer afkoelen in olie levert van wat ik me kan herrinneren ook een blauw oppervlak op dus interactie, zou voor aluminium ook zo kunnen zijn dus zou je dan eerst moeten uitzoeken.
Ja de interactie zou op zich niet zo erg zijn hoor .Meestal beschermt de olie juist het metaal en soms is het zwarte laagje juist gewenst en mooi.De stukjes die ik dan hard worden meestal daarna nog bewerkt en is het alleen het hele dunne buitenste laagje.

Berichten: 3.866

Re: Vloeistof 220 graden

Ik zou dan toch voor frituurvet gaan denk ik. alleen wel een goede afzuiging gebruiken, anders stinkt daarna het hele huis naar de frituur want trekt overal in inclusief je kleren jas etc. (weet ik nog van het oliebollen bakken vroeger thuis)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vloeistof 220 graden

Xilvo schreef: wo 19 mei 2021, 21:46 Gesmolten metaal lijkt me duur, onhandig (het aluminium zal willen drijven dus je moet het naar beneden duwen) en mogelijk zal het interactie met het aluminium hebben.
Helemaal mee eens, Maar ik opperde die mogelijkheid in het begin omdat toen nog helemaal niet duidelijk was wat de topicstarter van plan was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vloeistof 220 graden

klazon schreef: do 20 mei 2021, 11:13
Xilvo schreef: wo 19 mei 2021, 21:46 Gesmolten metaal lijkt me duur, onhandig (het aluminium zal willen drijven dus je moet het naar beneden duwen) en mogelijk zal het interactie met het aluminium hebben.
Helemaal mee eens, Maar ik opperde die mogelijkheid in het begin omdat toen nog helemaal niet duidelijk was wat de topicstarter van plan was.
Net als ik toen water opperde, wat hier evenmin geschikt voor is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vloeistof 220 graden

Ik zou niet rommelen met allemaal vloeistoffen die er niet voor bedoeld zijn en hete lucht gebruiken. Afhankelijk van het formaat van het werkstuk kan een doorsnee heteluchtoven het werk al doen. Natuurlijk moet je hier niet dezelfde resultaten verwachten als in een industriële setting maar het is alleszins het proberen waard.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Vloeistof 220 graden

Marko schreef: do 20 mei 2021, 17:08 Ik zou niet rommelen met allemaal vloeistoffen die er niet voor bedoeld zijn en hete lucht gebruiken. Afhankelijk van het formaat van het werkstuk kan een doorsnee heteluchtoven het werk al doen. Natuurlijk moet je hier niet dezelfde resultaten verwachten als in een industriële setting maar het is alleszins het proberen waard.
Past het in een airfryer? Die heeft alvast een ventilator geschikt tot minstens 180C. En een bak met een mooie werveling onderin.

Berichten: 99

Re: Vloeistof 220 graden

CoenCo schreef: do 20 mei 2021, 18:29
Marko schreef: do 20 mei 2021, 17:08 Ik zou niet rommelen met allemaal vloeistoffen die er niet voor bedoeld zijn en hete lucht gebruiken. Afhankelijk van het formaat van het werkstuk kan een doorsnee heteluchtoven het werk al doen. Natuurlijk moet je hier niet dezelfde resultaten verwachten als in een industriële setting maar het is alleszins het proberen waard.
Past het in een airfryer? Die heeft alvast een ventilator geschikt tot minstens 180C. En een bak met een mooie werveling onderin.
Bedankt voor deze reactie. Op dit moment ligt er een saucijzenbroodje in mij oven die ik vergeten was. Net op tijd..
En sorry voor dit onzinnige berichtje, maar ik kon het niet laten.

Is een ventilator een optie om te koelen ? Lucht geleid slecht dus zal koude lucht beter koelen tot 220 graden lijkt mij.

Reageer