HDD van oude laptop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

HDD van oude laptop

Goeiedag mensen,
Ik heb een oude TOSHIBA HDD (https://tweakers.net/pricewatch/226014/ ... ificaties/), waar al Windows op staat (ik weet alleen niet welke versie, en ik weet ook niet hoe ik dat moet zien). Die heb ik gekregen en die heb ik met een SATA-kabeltje extern op mijn PC aangesloten (https://www.bol.com/nl/p/sata-iii-usb-3 ... anguage=nl). Dat is de enige manier waarop het gekoppeld is met mijn PC.
Dan de vraag: Kan ik mijn SSD (die gewoon in mijn PC zit), loskoppelen en dan gewoon programma's en games vanaf die HDD runnen? Zo nee, wat moet ik dan doen om wel programma's vanaf de HDD te runnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

Je zou in het bios de bootvolgorde kunnen wijzigen zodat de computer eerst naar een USB-apparaat kijkt bij het opstarten.
In dat geval (als het lukt) zou je de interne schijf niet eens los hoeven te koppelen.
Als je 'm wel loskoppelt, waarom probeer je dan niet eerst om die andere schijf intern te plaatsen?

Of het (goed) zal werken is de vraag. Dat andere Windows ziet ineens een heel ander apparaat, moederbord, processor, videokaart, dan bij installatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: HDD van oude laptop

Oké, ik zal eens wat gaan proberen.
Zou het mogelijk zijn om die hele schijf te formatteren, zodat er niks meer op staat, en dan mijn Windows-bestanden (ik heb Windows Pro) naar die schijf te kopieren? Of krijg je dan problemen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

Is die schijf beter/groter dan die er nu in zit? Waarom wil je de Windows bestanden erheen kopieren?
Je kunt misschien die bestanden wel kopieren maar dan is het nog geen systeemschijf. dus dat werkt niet.

Wil je de oude schijf vervangen door een nieuwe, dan kun je wel windows opnieuw installeren op die nieuwe schijf, met een internetverbinding. Windows herkent jouw computer dus jouw licentie zou geldig moeten blijven.
Je moet dan natuurlijk wel al je programma's opnieuw installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: HDD van oude laptop

Ik heb mijn eigen SSD omgewisseld voor die oude HDD. Na wat kuren deed hij dat (het is trouwens Windows 7 Home Premium, een niet-legitieme versie), maar verschillende stuurprogramma's zijn niet geinstalleerd, waaronder ook die van de ethernetkabel, waardoor ik die stuurprogramma's niet kan installeren en dus ook niet online Windows 10 kan downloaden. Weet u een manier om dat op te lossen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

Kijk eens of je hier wat aan hebt.

Je zult wel het installatiebestand moeten downloaden met een andere computer (of deze met de oorspronkelijke harde schijf).
Je zult een voldoende grote externe schijf nodig hebben.

Ik weet de stappen niet precies meer maar met dergelijke instructies is het mij indertijd ook gelukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: HDD van oude laptop

kan ik ook bijvoorbeeld de hele schijf formatteren (d.w.z. windows er af gooien, want er staat alleen nog maar windows op) en dan hiervan gebruikmaken? ->https://nl.easeus.com/ondersteuning/win ... chijf.html

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

Welke schijf? Het is mij niet duidelijk wat je doel is. Of wil je gewoon wat experimenteren?

Tenzij die "nieuwe" schijf (met W'7) beter/groter/sneller is dan die oorspronkelijk in je laptop zat. lijkt het me niet veel zin hebben Windows op die nieuwe te installeren.

Als je windows op de nieuwe schijf installeert, waarbij die windows meteen geactiveerd is omdat hij de computer herkent, dan heeft die computer twee versies van windows op verschillende schijven staan. Ik heb geen idee wat microsoft daar van vindt, mocht je de oorspronkelijke schijf weer terugzetten. Misschien is het geen enkel probleem, misschien gaan ze moeilijk doen. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: HDD van oude laptop

De oude HDD bedoel ik, daar staat niks bijzonders op. En ik denk wel na over wat ik doe, ik heb geen zin om mijn gegevens te verliezen.

De SSD die ik nu heb, is 120 GB groot, en ik heb extra nodig, omdat na de laatste grote Windows-update er nog maar ongeveer 3 GB over is. En die HDD is twee keer zo groot, 250 GB, dus dan hoef ik geen nieuwe te kopen, als het lukt tenminste. Dus het is voor mij wel degelijk relevant om dit te doen.

Maar als ik gewoon dezelfde Windows-versie doe (dus weer Pro), moet dat niet uitmaken toch? Het lijkt mij (als leek zijnde), dat alleen die oude HDD problemen kan opleveren, omdat die nieuw voor mijn PC is...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

In dat geval kun je die "oude", grotere schijf in de computer zetten en daarop windows installeren. De oorspronkelijke schijf bewaar je totdat alles is gelukt, dan kun je altijd nog terug.

Je moet wel een andere externe schijf (of voldoende grote usb-stick) hebben om windows vanaf te installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: HDD van oude laptop

ja, en dan bedoel je met die methode van https://nl.easeus.com/ondersteuning/win ... chijf.html , toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

Nee, daar heb ik geen ervaring mee. Ik bedoel die grotere schijf in de laptop zetten en dan met een externe installatieschijf (dat installatiebestand kun je download3n bij Microsoft) Windows installeren.

Dat is misschien niet de enige mogelijkheid maar zo heb ik dat indertijd gedaan toen ik HDD's door SSD's verving.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: HDD van oude laptop

Oké, maar die laptop heb ik tot op de schroefjes helemaal uit elkaar gehaald, want daar was de accu uitgehaald, dus dat gaat niet meer lukken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: HDD van oude laptop

wms schreef: za 22 mei 2021, 06:26 Oké, maar die laptop heb ik tot op de schroefjes helemaal uit elkaar gehaald, want daar was de accu uitgehaald, dus dat gaat niet meer lukken.
Ik denk dat ik je verkeerd begreep. Ik bedoelde de computer waar oorspronkelijk die kleinere schijf in zat. Dat is dus geen laptop.

Reageer