Octave en Weierstrass

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Stap voor stap. Ik zou zelf eerst Jupyter notebook gebruiken. Download Annaconde dan heb je alle belangrijke bibliotheken automatisch geintegreerd (zonder extra installaties). Annoconda is voor de analyst en minder de "programmeur".

Maak eerst kennis met numpy:
- leer hoe reeksen te creeren met numpy tussen twee getallen: 0 en 100 bijvoorbeeld, dit is bijvoorbeeld de x-as: arange (integers), linspace (decimalen)
-gebruik print(x) om reeks te controleren.
- Zet deze x data om in y. Begin met: y=ax+b, y=x^2 (hoe doe je kwadraat? Google: numpy exponentiate, power, x**2,)

Zet x en y om in plotje. Pyplot is de meest veelzijdige zover ik weet.

Volgende stap: maak Lissajous figuur:
definieer t en bereken x=sin(3t) en y=sin(4t-2pi)

Hoe voer je pi in?? Zoek google numpy pi....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

OOOVincentOOO schreef: do 03 jun 2021, 00:44 Stap voor stap. Ik zou zelf eerst Jupyter notebook gebruiken.
Wat je verkiest om Python programma's te schrijven is een persoonlijke voorkeur maar ik vind Spyder prettig werken, een venster voor code, een apart venster voor output (naast file browser, variabelenvenster etc.)
OOOVincentOOO schreef: do 03 jun 2021, 00:44 Download Annaconde dan heb je alle belangrijke bibliotheken automatisch geintegreerd (zonder extra installaties). Annoconda is voor de analyst en minder de "programmeur".
Dat is een prima pakket, vergelijkbaar met WinPython day ik op Windows gebruik. Je hebr inderdaad meteen zo'n beetje alles wat je nodig zult hebben.
Maar wat bedoel je met "voor de analyst en minder de programmeur"?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Inderdaad gaat mijn persoonlijk voorkeur na verschillende opties te hebben bekeken ook uit naar Spyder.

Voor Annaconda zal ik nog even zien of dat in mijn Linux Mint repositories zit. Het installeren van programmatuur die daar niet in zit geeft naar mijn ervaring vaak allerhande bijkomende problemen waardoor je daar liever nooit aan begonnen was. We moeten het doel ook niet uit het oog verliezen en dat is samengestelde functies plotten en bewerken waarin een Weierstrass elliptische functie voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Xilvo schreef: do 03 jun 2021, 10:06 Maar wat bedoel je met "voor de analyst en minder de programmeur"?
Hoe moet ik dat beter omschrijven?

Alle essentiele pakkekten zitten erin om concreet statische , modellen te maken met de focus for wetenschappelijke documenten en voor analysten.

Geen toeters en bellen met ingewikkelde compilers wat ook bedoeld zijn voor complexere software projecten. Mensen die willen starten met Python krijgen op deze manier een barriere omdat de meeste trainingen dan gefocuseerd zijn op hardcore programmeren en niet analyseren.

Anaconda met Jupyter notebook zijn een perfecte start eventueel later met spyder. Anaconde heeft netjes een navigator waarbij alle "apps" overzichtelijk gepresenteerd zijn inclusief prompts.

Maar wat begrijp je niet aan mijn phrase?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Anaconda zit helaas niet in de repositories, dus ik ga zien hoever ik zonder kom. Ik begin hiermee:
Maak eerst kennis met numpy:
- leer hoe reeksen te creeren met numpy tussen twee getallen: 0 en 100 bijvoorbeeld, dit is bijvoorbeeld de x-as: arange (integers), linspace (decimalen)
-gebruik print(x) om reeks te controleren.
- Zet deze x data om in y. Begin met: y=ax+b, y=x^2 (hoe doe je kwadraat? Google: numpy exponentiate, power, x**2,)
Laatst gewijzigd door Professor Puntje op do 03 jun 2021, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

Ook in Python kun je prima complexe en uitgebreide programma's schrijven.
Python is juist ontworpen voor algemeen gebruik en geschikt voor allerlei verschillende toepassingen.

Ik begrijp daarom niet wat je bedoelt met "minder de programmeur"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Hallo Xilvo,

Ik begrijp de discussie niet. Iemand heeft als concreet doel functies te plotten en weer te geven.

Het hele pakket Anaconda is daarop gericht. Waarbij je code makkelijk kan combineren met Latex om je analyses af te wisselen met toelichtende tekst.

Als jij dat anders vind prima! Maar ik ga geen ping pong discussie spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Inderdaad - laten we hier niet weer een eindeloze discussie van maken. Ik ben nu even op Python aan het studeren. Interessant is in de tussentijd hoe dat progje voor Weierstrass elliptische functies te gebruiken is, het zou mooi zijn als iemand daar alvast naar kijkt voor als ik ook zelf zover ben dat ik met Python functies kan bewerken en plotten. Het is immers helemaal niet gezegd dat het progje op GitHub ook probleemloos werkt. Toen ik het in Spyder draaide gebeurde er namelijk niets. Maar ik weet ook nog niet wat er precies zou moeten gebeuren...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

Anaconda bevat Jupiter waarmee je code kunt combineren met Latex.
Het bevat ook Spyder waarmee dat niet kan.

Python is een programmeertaal waarmee je onder andere functies kunt plotten maar dat is bij lange na niet het enige bestaansrecht. Je kunt er foto's mee bewerken, geluid mee manipuleren, je kunt er complexe wiskundige problemen numeriek mee oplossen.

Dit is niet als kritiek bedoeld maar in mijn opinie geef je een wat eenzijdig beeld van wat met Python mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Ik doe al mijn "programmeren" meestal in Jupyter notebook. Ook met foto's bewerking en geluiden. Maar het lijkt erop dat Jupyter Notebook ook inbegrepen is bij Winpython.

Bij Jupyter notebook heb je tevens een handige explorer waar je eventuele extra bestanden zijn opgeslagen. De leerbarriere direct met een compiler te programmeren is een stuk groter. Ik heb dat in Python weinig ervaring mee. Met een compiler kan je complex programmeren en classes aanmaken eventueel user interfaces.

Maar het lijkt erop dat je Anaconda niet makkelijk op Linus Mint geïnstalleerd krijgt (er zijn enige pagina'a te vinden).

https://linuxhint.com/install-anaconda- ... x-mint-20/

Jammergenoeg lijkt voorstel WinPython volgens mij ook niet te lukken.

Betreffende de procedure op Github.
Dit moet je zien als een stuk code wat je eenmaal start aanroept. Dan worden alle procedures in het geheugen geladen. Met jouw uiteindelijke programma roep je dan procedures aan vaak met een enkel commando.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Octave en Weierstrass

OOOVincentOOO schreef: do 03 jun 2021, 12:50 Ik doe al mijn "programmeren" meestal in Jupyter notebook. Ook met foto's bewerking en geluiden.
Ik herinnerde me net wat mooie resultaten van jouw werk waar ook leuke geluidseffecten uit kwamen. Je weet dus dat (en weet ook hoe) je Python voor meer dingen dan alleen grafiekjes kunt gebruiken
OOOVincentOOO schreef: do 03 jun 2021, 12:50 Bij Jupyter notebook heb je tevens een handige explorer waar je eventuele extra bestanden zijn opgeslagen. De leerbarriere direct met een compiler te programmeren is een stuk groter. Ik heb dat in Python weinig ervaring mee. Met een compiler kan je complex programmeren en classes aanmaken eventueel user interfaces.
Met compileren van Python heb ik ook geen ervaring. Maar Spyder is geen compiler!
Een compileren is niet nodig om bijvoorbeeld met classes te werken.
Er is wel een JIT (just in time) compiler, numba, waarmee je programmadelen (functies) flink kunt versnellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

OOOVincentOOO schreef: do 03 jun 2021, 12:50 Betreffende de procedure op Github.
Dit moet je zien als een stuk code wat je eenmaal start aanroept. Dan worden alle procedures in het geheugen geladen. Met jouw uiteindelijke programma roep je dan procedures aan vaak met een enkel commando.
Dus dan kan je daarna een Weierstrass elliptische functie in een eigen programma aanroepen en plotten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Octave en Weierstrass

Hallo,

Ik heb de code van github een beetje getest. Dit is een serieus programma. In dit geval heb ik Spyder gebruikt maar ben in deze omgeving onbekend. Ook in Python procedures/classes aanroepen.

Echter met de volgende stappen heb ik een plot kunnen maken. Wat het ook moge voorstellen.


Stap 1:
https://github.com/bluescarni/stark_weierstrass
Kopieer de volgende files naar een enkele directory):
stark.py
weierstrass_elliptic.py
plots.py

Creeer tevens een nieuw bestand "main.py" indezelfde directory. Schrijf hier de code:

Code: Selecteer alles

from plots import * 
plot_periodic()
Ik heb echter problemen dat latex in de grafieken niet geladen word en krijg vaak error meldingen. Dit is een serieus groot project en ingewikkelde wiskunde. Dus zonder studie weet ik niet wat ik doe. Laat staan berekeningen te pimpen en berekeningen te doen.

Dit is heel omvangrijk en niet ff' gedaan. Dit is echt buiten mijn niveau op dit moment.
weiserstrass_elliptic.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Heel mooi! Zal even kijken of dat op mijn computer ook werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Octave en Weierstrass

Waarschijnlijk mis ik nog iets. Krijg deze foutmelding:

Code: Selecteer alles

ModuleNotFoundError: No module named 'plots'

Reageer