AC schema's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

AC schema's

Hoe zat het ook alweer?
Transistor: hfe=200, steilheid S=60mA/V en verder ideale eigenschappen.

Bepaal voor elk AC-schema:
• Fasedraaiing
• Spanningsversterking
• Stroomversterking
• Ingangsweerstand
• Uitgangsweerstand.
AC schema.png
AC schema.png (3.09 KiB) 2151 keer bekeken
ik krijg deze uitkomsten..
AC schema's.png
AC schema's.png (8.07 KiB) 2151 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: AC schema's

Ontbreekt dan niet de weerstand tussen basis en emitter \(r_\pi\) in het model?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: AC schema's

Terecht goede vraag.
Transistorsteilheid is gedefinieerd als: S=ic/ube = hfe.ib/(hie.ib) = hfe/hie
hie is dus de basis-emitterweerstand.
hie=hfe/S

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: AC schema's

een combinatie is nog wat uitdagender!
combinatie.png
combinatie.png (13.53 KiB) 1997 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: AC schema's

Figuur 1 snap ik niet zo goed m.b.t. de eerste opgave. Is die transistor niet in cut off? Ik zou dan een versterking van 0 verwachten. Ik vermoed dat je de DC spanning niet aanduidt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: AC schema's

(klein)signaalversterker.png
(klein)signaalversterker.png (17.24 KiB) 1829 keer bekeken
Een signaalversterkerschema zoal linksboven kan altijd ontbonden worden in een DC schema en een AC-schema.
DC- en AC gedrag worden hierin gescheiden door koppel/ontkoppel condensatoren.

In een DC schema vind je de componenten die een juiste transistorinstelling mogelijk maakt (in het lineaire gedeelte van de transistorkarakteristiek)

In een AC-schema (wisselstroomschema) vormt een DC voeding een kortsluiting en kun je condensatoren ook zien als een kortsluiting mits de signaalfrequentie hoog genoeg is. Dit schema wordt gebruikt om wisselstroomgrootheden als spanningsversterking/stroomversterking/in- en uitgangsweerstand/bandbreedte etc. mee te berekenen.

In dit topic gaat het om het wisselstroomgedrag waarbij in Fig1 inderdaad de basisweerstand ontbreekt en de twee andere weerstanden zijn vervangen door 1 weerstand.

Je zou nog het transistorsymbool kunnen vervangen zoals hieronder, maar dat hoeft niet per se!
transistorschema.png
transistorschema.png (3.78 KiB) 1829 keer bekeken

Berichten: 3.917

Re: AC schema's

ukster schreef: zo 15 aug 2021, 09:42 (klein)signaalversterker.png
Een signaalversterkerschema zoal linksboven kan altijd ontbonden worden in een DC schema en een AC-schema.
DC- en AC gedrag worden hierin gescheiden door koppel/ontkoppel condensatoren.
zoals je het hier tekent wordt echter het AC gedrag wel beinvloed door de DC instelcomponenten vanwege de weerstand die die vertegenwoordigen. Die moet je in dat geval dus verrekenen zodat je met je AC de totale impendanties blijft zien van die van DC en AC pad samen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: AC schema's

Helemaal mee eens!
Het schema van Fig 1is hieraan niet gerelateerd,maar staat op zichzelf.

Berichten: 3.917

Re: AC schema's

ukster schreef: zo 15 aug 2021, 10:55 Helemaal mee eens!
Het schema van Fig 1is hieraan niet gerelateerd,maar staat op zichzelf.
ik snap even niet wat die zin betekent, maar als het betekent dat bv die 470 ohm naar aarde het gevolg is van de parallel schakeling van de instelweerstand naar de voeding en de belasting naar aarde (evt via een DC ontkoppelcondensator) dan zeggen we hetzelfde,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: AC schema's

Ja, dit is dan het AC-schema van de in het voorbeeld getekende ges (klein)signaalversterker
Fig1.png
Fig1.png (7.44 KiB) 1788 keer bekeken

Berichten: 3.917

Re: AC schema's

precies. elektronica is niet zo moeilijk (makkelijk praten natuurlijk als het je vakgebied is) als je maar snapt wat je aan het doen bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: AC schema's

wnvl1 schreef: za 14 aug 2021, 21:14 Figuur 1 snap ik niet zo goed m.b.t. de eerste opgave. Is die transistor niet in cut off? Ik zou dan een versterking van 0 verwachten. Ik vermoed dat je de DC spanning niet aanduidt?
OK je figuren zijn al de AC modellen. Ik dacht dat het DC modellen waren, daarmee mijn verwarring.

Reageer