cilinders

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 222

Re: cilinders

CoenCo schreef: wo 18 aug 2021, 22:09 Twee frontaal inelastisch op elkaar botsende kogels eindigen ook in stilstand. Toch noemen we dat behoud van impuls.
Maar de kogels hebben vooraf ook nul totaal impuls. .Snapt u de wet van behoud van impuls wel?
Alle materie bevat magisch stof

Technicus
Berichten: 1.162

Re: cilinders

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 22:31 Maar de kogels hebben vooraf ook nul totaal impuls. .Snapt u de wet van behoud van impuls wel?
Correct. Net zoals in het door mij gedefinieerde assenstelsel.

Berichten: 222

Re: cilinders

CoenCo schreef: wo 18 aug 2021, 22:38
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 22:31 Maar de kogels hebben vooraf ook nul totaal impuls. .Snapt u de wet van behoud van impuls wel?
Correct. Net zoals in het door mij gedefinieerde assenstelsel.
Het punt is dat twee botsende kogels in den beginne nul impuls hebben. Dat geldt niet voor de beginnende cilinders. In het begin is het hoekmoment 3. Daarna 1. Ook in uw stelsel. Dus geen behoud. De Aarde neemt die impuls. Als u de Aarde erbij betrekt dan is het okay.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: cilinders

CoenCo schreef: wo 18 aug 2021, 22:38
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 22:31 Maar de kogels hebben vooraf ook nul totaal impuls. .Snapt u de wet van behoud van impuls wel?
Correct. Net zoals in het door mij gedefinieerde assenstelsel.
Wat is uw assenstelsel?
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: cilinders

In het begin hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Hypercharge 1+1+1=3.
In het begin hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Coenco 1-1+1=1. (Coenco rekent de tweede in omgekeerde zin)

Op het einde hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Hypercharge 1/3-1/3+1/3=1/3 impulsmoment.
Op het einde hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Coenco 1/3+1/3+1/3=1.

Coenco komt dus op behoud van "impulsmoment" uit. Maar ik noem dat de definitie verdraaien en voor mij spreek je dan over iets anders.

Berichten: 222

Re: cilinders

wnvl1 schreef: wo 18 aug 2021, 22:50 In het begin hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Hypercharge 1+1+1=3.
In het begin hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Coenco 1-1+1=1. (Coenco rekent de tweede in omgekeerde zin)

Op het einde hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Hypercharge 1/3-1/3+1/3=1/3 impulsmoment.
Op het einde hebben de 3 draaiende cilinders in het stelsel van Coenco 1/3+1/3+1/3=1.

Coenco komt dus op behoud van "impulsmoment" uit. Maar ik noem dat de definitie verdraaien en voor mij spreek je dan over iets anders.
In mijn assenstelsel is de eindimpuls (hoekmoment) 1 (niet 1/3, maar dat is een typo). Impuls neemt af. Ik ben benieuwd naar het assenstelsel van hem. Maar dat noemt hij irrelevant. In geen een assenstelsel is er behoud van impuls. Dan krijgt de Aarde geen draai impuls?
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: cilinders

Nee die 1/3 in het assenstelsel van Hypercharge en mezelf is geen typo. In ons stelsel heeft elke cilinder in absolute waarde draai-impuls 1/3, maar de middelste staat in de andere richting, dus 1/3-1/3+1/3=1/3 voor het geheel.
De energie reduceert van 1^2+1^2+1^2=3 naar (1/3)^2+(-1/3)^2+(1/3)^2=1/3, dus gedeeld door 9.

De theorie van CoenCo kan misschien wel handig zijn om specifiek technische problemen met betrekking tot tandwielen op te lossen. Met de nadruk op "specifieke". Als je de de omgeving waaraan de tandwielen zijn bevestigd (evt de Aarde in haar geheel) erbij betreft dan gaat die behoudstheorie van CoenCo geen steek meer houden. Het is in elk geval niet de manier waarop je naar impuls kijkt vanuit de klassieke mechanica lijkt mij. Neemt niet weg dat de insteek handig kan zijn. Ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.966

Re: cilinders

Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:42 De opgave is heel simpel
Zo simpel dat er dan vele tientallen berichten van anderen nodig waren voordat jij een beetje begon te begrijpen hoe het zit.
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:42 Maar er is geen behoud van hoekmoment
Die is er altijd. Maar je moet wel de omgeving meetellen.
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:42 en er staan geen vectoren in (nodig voor de minnen). Tenzij het vector zijn zelf bedacht moet worde (er is geen pijltje).
Die vectoren zijn pseudovectoren. Hier zijn die niet nodig. Onzin dus, alweer.

Berichten: 222

Re: cilinders


Xilvo schreef: do 19 aug 2021, 10:13
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:42 De opgave is heel simpel
Zo simpel dat er dan vele tientallen berichten van anderen nodig waren voordat jij een beetje begon te begrijpen hoe het zit.
Het verschil tussen plus en min is groot maar o zo klein. Dankzij mij is het nu wel duidelijk. En het IS toch simpel?
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 222

Re: cilinders

Hypercharge schreef: do 19 aug 2021, 10:15
Xilvo schreef: do 19 aug 2021, 10:13
Hypercharge schreef: wo 18 aug 2021, 19:42 De opgave is heel simpel
Zo simpel dat er dan vele tientallen berichten van anderen nodig waren voordat jij een beetje begon te begrijpen hoe het zit.
Het verschil tussen plus en min is groot maar o zo klein. Dankzij mij is het nu wel duidelijk. En het IS toch simpel?
Ik vind overigens dat jij hoogst denigrerend over mij spreekt. "Voordat jij het eindelijk begreep", Neem u mij toch even niet kwalijk zeg! Mijn bijdrage spreekt voor zich. Maar misschien duurt dat even voordat jij dat begrijpt..
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.966

Re: cilinders

Hypercharge schreef: do 19 aug 2021, 10:15
Het verschil tussen plus en min is groot maar o zo klein. Dankzij mij is het nu wel duidelijk. En het IS toch simpel?
Jouw enige bijdrage is voortdurend dwarsliggen geweest wegens verregaand onbegrip.

Berichten: 222

Re: cilinders

Xilvo schreef: do 19 aug 2021, 10:20
Hypercharge schreef: do 19 aug 2021, 10:15
Het verschil tussen plus en min is groot maar o zo klein. Dankzij mij is het nu wel duidelijk. En het IS toch simpel?
Jouw enige bijdrage is voortdurend dwarsliggen geweest wegens verregaand onbegrip.
Tjongejonge... U doet alsof een mens geen fouten kan maken!Het probleem is toch duidelijk opgelost nu? Zonder formules! Kijkt u eens naar de opmerkingen boven dat de draai impuls behouden blijft...
Alle materie bevat magisch stof

Reageer