lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.927

lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

als je met een zaklantaarn richting een zwart gat schijnt dan gaat het licht tov jou met een snelheid c.
wat gebeurt er nu als je in vrij val naar het zwarte gat toevalt en de waarnemingshorizon passeert? (even aannemen dat het zwarte gat groot genoeg is om de tidle forces in dat trajekt te overleven) meet je dan nog steeds een snelheid c van het licht dat jouw zaklantaarn verlaat? volgens het equivalentieprincipe zou dat moeten volgens mij.

Berichten: 1.367

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Wat er verder ook gebeurt binnen de waarnemingshorizon (want dat weten we niet) licht gaat daar in ieder geval niet sneller dan c want dan zou het aan het andere einde uit het gat kunnen schieten in een soort 'slingshot' effect.

Berichten: 3.927

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Bladerunner schreef: ma 16 aug 2021, 12:52 Wat er verder ook gebeurt binnen de waarnemingshorizon (want dat weten we niet) licht gaat daar in ieder geval niet sneller dan c want dan zou het aan het andere einde uit het gat kunnen schieten in een soort 'slingshot' effect.
Ik had deze vraag omdat de persoon in vrije val volgens de theorie altijd het licht van zijn zaklantaarn met een snelheid c ziet uittreden. en in vrije val heb je als het goed is geen enkel speciaal effect als je door de waarnemings horizon beweegt volgens het equivalentieprincipe. Dus het begrip 'waarnemingshorizon' is dan denk ik van belang voor stilstaande waarnemers. maar in vrije val zou je dan dus best nog licht van binnen de waarnemingshorizon moeten kunnen zien als je bv een zaklantaarn naar jezelf richt en in vrije val bent volgens het equivalentieprincipe.

Berichten: 222

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Als je als een puntdeeltje het gat invalt gaat het licht altijd in voorwaartse richting tov jou als puntdeeltje. Het kan ook zijwaarts moment hebben maar er is altijd een voorwaartse component. De lichtkegel staat geheel naar binnen gerichtt.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 3.927

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 16:33 Als je als een puntdeeltje het gat invalt gaat het licht altijd in voorwaartse richting tov jou als puntdeeltje. Het kan ook zijwaarts moment hebben maar er is altijd een voorwaartse component. De lichtkegel staat geheel naar binnen gerichtt.
en wat betekent dat dan voor jou en die zaklantaarn?

Berichten: 222

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Dat ik alleen licht ziwaarts en richting gat zie gaan. Nooit alleen zijwaarts. Dat kan alleen op de horizon.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Je ziet, al vallend, dat licht gewoon alle richtingen op gaan. Dat licht komt het zwarte gat natuurlijk niet uit

Berichten: 222

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Als je een heel zwaar gat neemt merk je niets van de val. Het licht gaat dan gewoon alle kanten op. Maar niet voor iemand buiten het gat.
Alle materie bevat magisch stof

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 19:18 Als je een heel zwaar gat neemt merk je niets van de val. Het licht gaat dan gewoon alle kanten op. Maar niet voor iemand buiten het gat.
Klopt. Maar dat is strijdig met
Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 19:18 Dat ik alleen licht ziwaarts en richting gat zie gaan. Nooit alleen zijwaarts

Berichten: 222

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Ik stelde mijzelf buiten het gat. Maar als je meevalt dan zie je de stralen gewoon alle kanten uitgaan. Dan is er geen zwaartekracht. Getijden genegeerd.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 3.927

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 19:30 Ik stelde mijzelf buiten het gat. Maar als je meevalt dan zie je de stralen gewoon alle kanten uitgaan. Dan is er geen zwaartekracht. Getijden genegeerd.
dat was ook inderdaad de vraag: redenerend vanuit vrije val.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Hypercharge schreef: di 17 aug 2021, 19:30 Ik stelde mijzelf buiten het gat.
Met die zaklantaarn?

Berichten: 222

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Kijkend naar de vallende lantaarn met een lantaarn in handen om hem bij te lichten. ;)
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 3.927

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

Conclusie zou dan zijn dat de plaats van de waarnemingshorizon afhangt van wat de versnelling is van de waarnemer. als de waarnemer in vrije val is dan is er dus vanuit zijn gezichtsveld geen waarnemingshorizon en als de waarnemer stil staat dan ligt de waarnemingshorion op de plek zoals de verre waarnemer die ook ziet. dus tijdens je vrije val begin je met een kleine versnelling als je nog ver weg bent en ligt de waarnemingshorizon op de gangbare plek. hoe dichter je erbij komt hoe groter je versnelling dus gaat de waarnemingshozizon zich volgens mij verplaatsen. en ervaar je in vrije val zo dus nooit een waarnemingshorizon op de plek waar je zit.

Berichten: 3.927

Re: lichtstraal bij vrije val van buiten naar binnen de waarnemingshorizon

HansH schreef: di 17 aug 2021, 19:42 Conclusie zou dan zijn dat de plaats van de waarnemingshorizon afhangt van wat de versnelling is van de waarnemer. als de waarnemer in vrije val is dan is er dus vanuit zijn gezichtsveld geen waarnemingshorizon en als de waarnemer stil staat dan ligt de waarnemingshorion op de plek zoals de verre waarnemer die ook ziet. dus tijdens je vrije val begin je met een kleine versnelling als je nog ver weg bent en ligt de waarnemingshorizon op de gangbare plek. hoe dichter je erbij komt hoe groter je versnelling dus gaat de waarnemingshozizon zich volgens mij verplaatsen. en ervaar je in vrije val zo dus nooit een waarnemingshorizon op de plek waar je zit.
als de waarnemer in vrije val is dan is er dus vanuit zijn gezichtsveld geen waarnemingshorizon

moet zijn:
als de waarnemer in vrije val is dan is er dus vanuit zijn gezichtsveld een waarnemingshorizon die verder weg ligt dan bij een waarnemer in stilstand.

Reageer