raakpunt
- Berichten: 4.539
Re: raakpunt
ik dacht aan: impliciet differentiëren naar x van (x-a)2+(y-1)2=1
en dan dy/dx gelijk stellen aan y'=2x ?
en dan dy/dx gelijk stellen aan y'=2x ?
- Berichten: 209
Re: raakpunt
Je zou kunnen eisen dat dat de 2 krommen snijden 1 een punt met multipliciteit>1.
Vorm om naar vgl in door y=x² te substitueren in vgl cirkel. Bereken de discriminant van deze 4degraadsvgl:
Vorm om naar vgl in door y=x² te substitueren in vgl cirkel. Bereken de discriminant van deze 4degraadsvgl:
\(256a^6-1136a^4+32a^2=0\)
Los op. 1 waarde van a komt in aanmerking:
\(a = \frac{1}{4}\sqrt{\frac{71}{2} + \frac{17\sqrt{17}}{2}}=2.0998\)
Om de coördinaten te vinden: deze a invullen in de 4degraadsvgl en oplossen. Dit geeft 1 reële oplossing voor de x-coördinaat:
\(x = \frac{1}{2}\sqrt{\frac{1}{2}(7 + \sqrt{17})} - \frac{1}{2}\sqrt{\frac{1}{2} \left(-3 - \sqrt{17} + \sqrt{\frac{2 (142 + 34 \sqrt{17})}{7 + \sqrt{17}}}\right)}=1.1791\)
Voor de y hier het kwadraat van nemen:
\(y=\frac{1}{8}(7+\sqrt{17})=1.3903\)
Met dank aan Wolfram Alpha;-)
- Berichten: 209
Re: raakpunt
Je kan ook de normaal in het punt (t,t²) aan de parabool nemen en snijden met een cirkel met straal 1 en middelpunt (t,t²). dan eisen dat de y gelijk aan 1 moet zijn. Geeft een voorwaard op t:
4t^4-7t²+2=0 (na schrappen van t²)
Dit geeft voor t een eenvoudigere vorm als boven:
4t^4-7t²+2=0 (na schrappen van t²)
Dit geeft voor t een eenvoudigere vorm als boven:
\(t=\frac{1}{2}\sqrt{\frac{7}{2}+\frac{\sqrt{17}}{2}}=1.1791\)
- Berichten: 4.539
Re: raakpunt
Dank voor je waardevolle en gewaardeerde inbreng
Ik heb m'n ideetje van gisteren verder uitgewerkt en ook dat blijkt te werken. In het raakpunt hebben parabool en cirkel dezelfde raaklijnhelling dy/dx voor dit probleem geldt de 3e oplossing!
Ik heb m'n ideetje van gisteren verder uitgewerkt en ook dat blijkt te werken. In het raakpunt hebben parabool en cirkel dezelfde raaklijnhelling dy/dx voor dit probleem geldt de 3e oplossing!
-
- Technicus
- Berichten: 1.161
Re: raakpunt
Als je van een uitdaging houdt:
Alles transleren zodat midden cirkel op 0,0 ligt, en dan oplossen met poolcoordinaten
Alles transleren zodat midden cirkel op 0,0 ligt, en dan oplossen met poolcoordinaten