Schokkend toetsenbord aarden

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

De oorspronkelijke mat heeft alleen een betrekkelijk dun laagje nepleer als beschermlaag. De nieuwe krijgt letterlijk een 3 mm dikke snijmat als beschermlaag.

Evengoed wil ik graag weten hoe het beter kan / wat het verschil is. Zijn er verschillende typen trafo’s? Hoe heten ze / herken je ze?

En is 12 Volt niet veel minder gevaarlijk dan 220 Volt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Schokkend toetsenbord aarden

laptopleon schreef: zo 07 nov 2021, 11:42 Evengoed wil ik graag weten hoe het beter kan / wat het verschil is. Zijn er verschillende typen trafo’s? Hoe heten ze / herken je ze?
Als er een trafo in zit dan zijn lichtnet en 12 V gescheiden van elkaar. Je kunt dan altijd zonder probleem met één hand een secundaire draad, van 12 V, vastpakken en met je andere hand een waterleiding, bijvoorbeeld.

Zit er geen trafo in dan heeft een secundaire draad een directe verbinding met het lichtnet en dan kan zo'n handeling dodelijk zijn.

Je herkent ze niet aan een plaatje. Deze voeding kan prima zijn, maar ook niet. Ik zou het risico niet nemen en liever wat meer uitgeven voor iets wat zeker veilig is.
laptopleon schreef: zo 07 nov 2021, 11:42 En is 12 Volt niet veel minder gevaarlijk dan 220 Volt?
Die 12 V is het probleem niet. Het probleem is die 230 V, die op de mat kan staan als de voeding geen trafo bevat.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Dat laatste zal ik in ieder geval met een spanningsmeter controleren, welke trafo het ook wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Ik keek of dit niet 'lokaal' te koop is en dan vind je een hele lijst met zo te zien exact dezelfde warmte-matjes voor met name autostoelen.

Ik heb twee matjes, een snijmat en een 3/6/9/12 Volt trafo besteld van 5 A. Als die niet lekker werkt, neem ik alsnog een andere.

Reageer