Schokkend toetsenbord aarden

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Schokkend toetsenbord aarden

In de bergen geldt: als je haren overeind gaan staan moet je wegwezen. Die vogels voelen het misschien wel aan hun veren op de uiteinden van hun vleugels, als ze te dicht bij de hoogspanningslijn komen.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Schokkend toetsenbord aarden

@laptopleon

Ik ben benieuwd of je nog verder bent gekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Ik heb de oorzaak gevonden!
Xilvo schreef: di 24 aug 2021, 10:34 @hbh
Ik zou eerst de spanning op het toetsenbord t.o.v. aarde meten om een dergelijk defect helemaal uit te sluiten.
Ik heb dit gedaan en ook een usb-volt/ampere-meter tussen usb-toetsenbord en computer gezet: Een bescheiden 5 volt en 0,03 A.
Ger schreef: di 24 aug 2021, 08:02 Heb je al eens verschil onderzocht met een ander toetsenbord?
Ik heb inderdaad een identiek toetsenbord en die heeft het probleem ook.

Ik heb ook een draadloos toetsenbord maar dat heeft geen numpad en dat mis ik dan.
jkien schreef: di 24 aug 2021, 13:23 Voel eens aan de achterkant van je computer of je dezelfde tinteling voelt als op het toetsenbord.

Misschien kun je eens controleren of je computer wel echt geaard is. […]
De computer voelt niet 'spannend' aan, maar ik heb heb met het toetsenbord ook niet meteen bij de eerste aanraking. Het prikt alleen op bepaalde momenten(!)

De aarde heb ik gecontroleerd, tussen de meterkast en stopcontact en meterkast en computerkast en dat gaf geen of nihil spanningsverschil (soms zie je even een minimaal getal in het dispay van je meter, maar dat heb je ook al als je met de testpinnetjes over een stuk metaal beweegt dus dat tel ik niet mee).



Uiteindelijk bleek de bureaulegger met ingebouwde elektrische verwarmingsdraad de oorzaak te zijn. Ook al stond die uit, de stekker zat er nog in en blijkbaar liep er nog een lekstroom die genoeg was om in het toetsenbord een inductie-spanning oftewel wervelstroom op te wekken. Amerikanen noemen dit ook wel Eddy currents.

Hoewel lastig goed te meten omdat de hoogte steeds wisselt, kon ik dit met zekerheid vaststellen aangezien na het lostrekken van de stekker van de verwarmde mat, het effect compleet weg was.

Ik ben erg blij dat ik het gevonden heb!



Alleen: Hoe voorkom ik dat ik van de winter, na inpluggen van de mat, opnieuw schokjes krijg? Zou het helpen om er een laagje aluminium of juist een ijzeren plaatje met plastic laagje ertussen te leggen of geeft dat het effect gewoon alsnog door?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Mooi dat je de oorzaak ontdekt hebt.

Ik vraag me wel af wat ik me moet voorstellen bij een bureaulegger waar een verwarmingsdraad in is verwerkt. Wat is het doel daarvan?

Verder betwijfel ik sterk of wervelstromen hier het effect veroorzaken. Dat zou de verwarmingsdraad een sterk en wisselend magneetveld moeten opwekken, wat me onwaarschijnlijk lijkt en bij uitgeschakelde verwarming al helemaal onmogelijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Het zijn geen eddy currents, maar capacitieve spanningsoverdracht.
Van een verwarmde bureaulegger had ik nog nooit gehoord. Ben benieuwd wat daar het nut van is.
En als die legger het probleem veroorzaakt, steek dan eens de stekker van die legger andersom in het stopcontact. Misschien maakt dat verschil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Kennelijk is een verwarmde bureaulegger een mat die je op het bureau legt, om koude handen te voorkomen. De weerstandsdraad in de mat wordt voor de veiligheid niet direct aangesloten op het lichtnet, maar op een 12 volt DC voeding, en hij gebruikt tijdens het opwarmen 40 watt. Ik zou eigenlijk verwachten dat een 12 volt voeding geen stoorsignaal doorgeeft aan het toetsenbord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Schokkend toetsenbord aarden

@jkien
Condensatoren zoals in de computervoeding die je eerder beschreef zouden het effect kunnen verklaren als die dan tenminste ook nog eens met de secundaire kant van de voeding verbonden zouden zijn.
Maar als dat het geval zou zijn begrijp ik het doel daarvan niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Xilvo schreef: za 04 sep 2021, 12:36 Mooi dat je de oorzaak ontdekt hebt.

Ik vraag me wel af wat ik me moet voorstellen bij een bureaulegger waar een verwarmingsdraad in is verwerkt. Wat is het doel daarvan?
In de winter werk ik overdag alleen thuis, achter de computer. Ik beweeg dan nauwelijks, bijna alleen de spieren die mijn vingers aansturen maar die zitten uiteraard in je onderarmen, niet in je handen. Dan krijg ik dus steeds koude handen. En koude voeten dus daar heb ik ook een mat voor ;)

Natuurlijk kan ik ook gewoon heel het huis naar 21º verwarmen met de cv, maar dat is niet heel milieuvriendelijk, relatief best duur ook trouwens en bovendien is die opgewarmde lucht dan ontzettend droog. En dan krijg ik zeer droge, geïrriteerde ogen.

Liever zet ik de thermostaat op 18, dan heb ik het niet eens koud, zolang mijn handen en voeten maar op temperatuur blijven.
Xilvo schreef: za 04 sep 2021, 12:36Verder betwijfel ik sterk of wervelstromen hier het effect veroorzaken. Dat zou de verwarmingsdraad een sterk en wisselend magneetveld moeten opwekken, wat me onwaarschijnlijk lijkt en bij uitgeschakelde verwarming al helemaal onmogelijk.
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, dus ik ben benieuwd wat het dan kan zijn. Is er een eenvoudige manier om te meten of er een sterk wisselend magneetveld is?

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

klazon schreef: za 04 sep 2021, 13:18 Het zijn geen eddy currents, maar capacitieve spanningsoverdracht.
Dat ben ik ook tegengekomen. Ik vindt het veel op elkaar lijken qua principe maar er is dus verschil. Wervelstromen lopen via magnetische velden en capacitieve spanningsoverdracht werkt via..?

Ik neem aan dat capacitieve koppeling hetzelfde is als capacitieve spanningsoverdracht. Resistieve, inductieve en capacitieve koppeling wordt hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Overspraak genoemd, maar het wordt me niet echt duidelijk wat het verschil is.
En als die legger het probleem veroorzaakt, steek dan eens de stekker van die legger andersom in het stopcontact. Misschien maakt dat verschil.
Interessant. Hoe komt het dat dit verschil kan maken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schokkend toetsenbord aarden

laptopleon schreef: za 04 sep 2021, 21:28 Wervelstromen lopen via magnetische velden en capacitieve spanningsoverdracht werkt via..?
Elektrische velden.
Interessant. Hoe komt het dat dit verschil kan maken?
Omdat je dan de faseaansluiting en de nulaansluiting in de mat verwisselt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Schokkend toetsenbord aarden

laptopleon schreef: za 04 sep 2021, 21:06
Xilvo schreef: za 04 sep 2021, 12:36Verder betwijfel ik sterk of wervelstromen hier het effect veroorzaken. Dat zou de verwarmingsdraad een sterk en wisselend magneetveld moeten opwekken, wat me onwaarschijnlijk lijkt en bij uitgeschakelde verwarming al helemaal onmogelijk.
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, dus ik ben benieuwd wat het dan kan zijn. Is er een eenvoudige manier om te meten of er een sterk wisselend magneetveld is?
Er zijn ongetwijfeld metertjes voor te krijgen en ik kan ook nog wel wat manieren verzinnen om daar achter te komen.
Voorlopig lijkt het me niet zinvol daar tijd, geld of moeite in te steken. De kans dat dat de oorzaak is lijkt me erg klein.
Eventueel kun je een klein magneetje dicht bij de mat houden en kijken of je dat voelt trillen. Mocht dat zo zijn, dan is er een duidelijk wisselend magneetveld.
laptopleon schreef: za 04 sep 2021, 21:28
klazon schreef: za 04 sep 2021, 13:18 Het zijn geen eddy currents, maar capacitieve spanningsoverdracht.
Dat ben ik ook tegengekomen. Ik vindt het veel op elkaar lijken qua principe maar er is dus verschil. Wervelstromen lopen via magnetische velden en capacitieve spanningsoverdracht werkt via..?
... elektrische velden. Dat lijkt me in dit geval inderdaad een veel plausibeler verklaring.
Een wisselend elektrisch veld krijg je als bijvoorbeeld een draad een wisselende spanning heeft.
Een wisselend magnetisch veld krijg je pas als er door zo'n draad een wisselstroom loopt en de draad moet als een spoel gewikkeld zijn om een enigszins sterk veld te krijgen.
laptopleon schreef: za 04 sep 2021, 21:28
En als die legger het probleem veroorzaakt, steek dan eens de stekker van die legger andersom in het stopcontact. Misschien maakt dat verschil.
Interessant. Hoe komt het dat dit verschil kan maken?
Stel dat de verwarmingsdraad binnen het apparaat met een condensator verbonden is met één van de draden van de netstekker. Die draad kan, afhankelijk van hoe je de stekker in de contactdoos steekt, met de fase od de nul verbonden zijn. Dat zou verschil kunnen maken.
Die condensator hoeft niet een met opzet aangebrachte component te zijn, het kan ook de capaciteit tussen wikkelingen van een transformator zijn.

Maar zit er tussen de mat inderdaad een apparaat dat de netspanning in een gelijkspanning omzet, zoals jkien veronderstelt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Heb je merk en typenummer van die bureaumat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Schokkend toetsenbord aarden

En kun je eens kijken op de voedingsadapter welke spanning die levert volgens het opschrift, bijvoorbeeld 12 V DC? Het gaat met name om DC of AC.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Het merk en de meeste tekst op de achterkant is in het Chinees. Met Google Translate krijg ik:

Yiniao Tianao Arts and Crafts Co., Ltd
Modelnummer: TA60020
Naam: warme tafelmat
Nominale spanning: 220V-50Hz
Nominaal vermogen: 85W

De ongeaarde, tweepolige 220 V stroomkabel loopt tot aan de rand van de mat. Daar zit een platte 50% aan / 100% aan / uit-schakelaar. Er zitten geen schroefjes of zo, vandaar dat ik hem niet makkelijk open kan maken om te kijken wat voor onderdelen er in zitten. In ieder geval is het heel licht en plat.

Lastig om een goede afbeelding te vinden maar het lijkt op het blokje linksboven dit plaatje:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Schokkend toetsenbord aarden

Aanvulling: Dit is precies mijn mat maar dan in een andere kleur. Staat op een ecommerce site en ik weet niet of ik daar naar mag linken dus ik link alleen een van de afbeeldingen: Afbeelding

Reageer