Wat betekent -0.99 MPa?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 203

Wat betekent -0.99 MPa?

Hallo,

ik ben een duitstalig artikel door aan het lezen en daar praten ze over -0,005 bis -0,1 MPa (50 mbar tot 1 bar neem ik aan). Maar er staat ook ergens: 'Vacuum von -0.1 bis -0.99 MPa'
terwijl een alinea verder gesproken wel netjes gesproken wordt over 1,5 MPa waarbij duidelijk is dat dat overdruk is.

Wat zouden ze bedoelen met de 'Vacuum von -0.1 bis -0.99 MPa' ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Wat betekent -0.99 MPa?

Helpt deze informatie?
druk.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Wat betekent -0.99 MPa?

Een negatieve druk als verschil met de atmosferische is niet vreemd. Maar dan is -0.99 MPa niet mogelijk.

Berichten: 203

Re: Wat betekent -0.99 MPa?

Ja, ik kom ook niet verder dan dat. Ik vermoed dat iemand een fout heeft gemaakt en gedacht heeft dat 1 MPa hetzelfde als 1 bar is.

Berichten: 856

Re: Wat betekent -0.99 MPa?

een late reactie ik weet het
Maar waar ging dat artikel over?
Een diepzee camera kan bijvoorbeeld best een grotere onderdruk hebben ten opzichten van de waterdruk als 1 bar

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wat betekent -0.99 MPa?

Voor mijn werk hebben we machines welke onder vacuum staan. Hier worden dunne laagjes metaal aangebracht bijvoorbeeld.

Typische absolute drukken in de process kamers zijn bijvoorbeeld: 10E-7 [mBar] dat is 0.0000000001 [Bar]

In sommige gevallen bij voornamelijk loadlocks dient men van atmosfeer naar hoog vacuum af te pompen. Loadlocks: kamer met twee deuren waar producten, een ter beladen en andere voor het transport naar hoog vacuum process kamer. Via pV=NkT kan je het netto aantal deeltjes bepalen in bijvoorbeeld de process kamer.

Het initieel afpompen van zo een loadlock gebeurt met voorpompen tot een 10E-2 [mBar]. Echter er bestaan geen drukmeters die van 1 [Bar] tot 10E-7 [mBar] millibar kunnen meten. Voor diep vacuum zijn bijvoorbeeld Bayard-Alpert druk meters . Om hoog vacuum te reiken heeft men turbo of cryo pompen nodig (1 en 2).

Sommige druk meters zijn afhankelijk van de (buiten)luchtdruk buiten zoals diafragma druk meters 1 (deze zie je vaak bij loadlocks of gasleidingen). Afhankelijk van de toepassing kan men bij deze meter 1 [bar] atmosfeer 0 [bar] noemen en vacuum is dan -1 [bar] (meestal zijn dit onnauwkeurige druk meters). Het is een kwestie waar de nul te leggen net als graden Kelvin en Celcius.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Wat betekent -0.99 MPa?

Papatom schreef: vr 10 sep 2021, 13:39 Wat zouden ze bedoelen met de 'Vacuum von -0.1 bis -0.99 MPa' ?
Hier vermoed ik een typefout. Waarschijnlijker: 'Vacuum von -0.1 bis -0.99 Bar' ? De nul is meestal 1 [Bar] atmosfeer, de nul op 10 [Bar] is ongewoon (nooit tegengekomen maar niet ondenkbaar).

En het lijkt erop dat de meter geen -1 [Bar] kan weergeven op het display. Mijns inziens lijkt het erop alsof men letterlijk de aanwijzing van de meter heeft overgenomen in de tekst! Men neemt de maximale nietszeggende aanwijzing -0.99 [Bar] (zijn meestal erg onnauwkeurige druk meters afhankelijk atmosferische druk).

Lijkt mij erg denkbaar dat eentje op [Bar] staat en de andere op [MPa] bij de machine. Goed de tekst doorlezen op eventuele andere fout(en)!

Reageer