raadseltjes

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

Ja,dat kan kloppen omdat de er dan in verticale zin niet de benodigde Lorentzkracht op de spoel wordt uitgeoefend,(alleen in horizontale zin ,immers verticaal B-veld)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: raadseltjes

Het gaat toch alleen om het koppel dat de spoel op de cilinder uitoefent?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

Daar is dan wel een verticale (Lorentz)kracht voor nodig die niet geleverd kan worden vanwege eerder genoemde reden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: raadseltjes

Als de ene wikkeling helemaal onderaan zit en de ander helemaal boven (dus pal onder/boven elkaar) dan is de kracht op de onderste naar rechts gericht, de kracht op de bovenste naar links. De cilinder wil linksom draaien.
Zonder zwaartekracht zou de cilinder langs het oppervlak omhoog klimmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

dan kun je beter de winding horizontaal tekenen ,dan heeft 1 kracht geen draaimoment
Dat kan wel zo zijn ,maar het gaat hier om een equilibrium
Laatst gewijzigd door ukster op do 16 sep 2021, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: raadseltjes

Dat klopt maar daar is ook bij 90 graden geen oneindig groot koppel (dus ook geen oneindig grote stroomsterkte) voor nodig.
ukster schreef: do 16 sep 2021, 22:09 dan kun je beter de winding horizontaal tekenen ,dan heeft 1 kracht geen draaimoment
Dan heb je helemaal geen koppel, dus doet de stroom niets, hoe groot die ook is (behalve uiteindelijk de spoel vernielen :D ).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

ik denk dat je het best even een plaatje kunt tekenen voor een helling <90°
en dan het contactpunt nemen als referentiepunt voor de momenten.
en van daaruit de kracht op de bovenkant van de winding bepalen die evenwicht maakt met het moment van de kracht mgsinθ en hieruit i oplossen. althans zo heb ik dat gedaan en dan komt vanzelf tanθ er in voor.
Laatst gewijzigd door ukster op do 16 sep 2021, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: raadseltjes

ukster schreef: do 16 sep 2021, 22:16 θik denk dat je het best even een plaatje kunt teken bij een helling <90
Ja, dat heb ik gedaan. Op papier. Maar ik vind het zo bewerkelijk zoiets te scannen en te plaatsen.
Misschien dat ik morgen wat scan of digitaal teken.

Hoe dan ook, je weet ons weer leuk bezig te houden met die sommetjes ;)

Voor een volgende keer: Misschien is het handiger een topic per sommetje te openen. Er lopen nu discussies over drie verschillende "raadseltjes" door elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

:D Dat kunnen wij toch wel aan? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: raadseltjes

ukster schreef: do 16 sep 2021, 22:22 :D Dat kunnen wij toch wel aan? :D
Uitvogelen hoe je een boek met niet-lineaire massaverdeling met behulp van een spoel in een boekenkast perst?
Natuurlijk! No problemo!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

ik zou denken: Breek het complexe probleem af in simpeler(deel)problemen en laat zich daarmee toch mooi oplossen ,zeg maar een soort van superpositiebeginsel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: raadseltjes

Xilvo schreef: do 16 sep 2021, 21:51
ukster schreef: do 16 sep 2021, 21:32 Het zal gaan om de minimale spoelstroom bij een bepaalde hellingshoek θ
volgens mij bij θ=85°
iminimaal = m g tanθ/(2 N B l)=101,23A?

en 1,56A bij θ=10°
Ik denk dat die tanθ niet goed kan zijn.
Neem een extreem geval, θ=90 graden.
Neem aan dat die wrijving nog steeds de cilinder op z'n plaats houdt (bijvoorbeeld, de cilinder heeft een tandwiel dat over tanden in het oppervlak loopt (als een tandradbaan) en een as die ervoor zorgt dat hij niet van dat oppervlak vandaan kan bewegen.
Er hoeft dan nog steeds maar een eindig koppel op de cilinder te werken (via de spoel) om 'm op z'n plaats te houden.
Maar de formule geeft (door die tanθ) als uitkomst een oneindig grote stroom.
Ik heb zowel voor het mechanisch koppel als voor het elektrisch koppel een sinus.
Die cosinus die zorgt voor de noemer van je tangens moet een sinus zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: raadseltjes

Het elektromechanish koppel
$$T_{EM}=2NILR \sin \theta B$$
Het mechanischkoppel rond het punt waar de boomstam de grond raakt.
$$T_{M}=R\sin \theta mg$$
Dan kunnen beiden apart becommentarieerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: raadseltjes

equilibrium1.png
equilibrium1.png (14.89 KiB) 596 keer bekeken
ik dacht zo..
equilibrium2.png
equilibrium2.png (8.16 KiB) 596 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: raadseltjes

Hoe kom je bij die richting van de Lorentzkracht F?

Is zoiezo precies een heel andere insteek dan de mijne. Ik vertrek van het momentenevenwicht rond het punt A.

Reageer