Waterdruk op wanden bak

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Waterdruk op wanden bak

Gast044 schreef: zo 26 sep 2021, 10:43 Omdat het geheel 200 N weegt (niet 100000 N. Dat wordt "opgevangen" door de constructie)
Hoe? Waar?

Re: Waterdruk op wanden bak

Je hebt trouwens iets meer nodig dan 200 N. Zelfs al weegt de constructie niets. Maar ik heb nodig wat slaap nodig.

Ik weet niet wat je bedoelt met "Hoe? Waar?"

Hoe hoger hoe minder druk, dus op de bodem het meest op het wateroppervlak (vrijwel) niets. Toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Waterdruk op wanden bak

Gast044 schreef: zo 26 sep 2021, 10:55 Je hebt trouwens iets meer nodig dan 200 N. Zelfs al weegt de constructie niets.
Voor 20 liter water is de kracht 0,02*ρ*g = 0,02*1000*9,81 = 196,2 N. Hierbij is de maximale dichtheid van water genomen, die bij 4 °C.

Als je heel precies wilt zijn trek je daar de opwaartse kracht door de atmosfeer nog van af, dan wordt het nog een heel klein beetje minder.

Re: Waterdruk op wanden bak

Ik wou net zeggen "en op zeeniveau dus" ;).

Nieuwe definitie voor de kg trouwens sinds 2019.

Maar trouwens, omdat op de bodem de meeste druk komt staan zou ik de bevestiging daarvan met de wanden verstevigen als de eisen en wensen dat toelaten.

Maar heb zo'n genoeg dat Morris V dit niet meer leest.

Berichten: 859

Re: Waterdruk op wanden bak

alleen de hoogte van de waterkolom doet er toe behoudens als je naar hele kleine openingen gaat dan gaan er wandeffecten optreden

voorbeeld je maakt een ruit nat en legt er nog een op.
deze twee platen kan je rustig rechtop houden ze worden echt niet uit elkaar gedrukt


met betrekking tot de bodem.
als deze ergens op staat is die niet interessant dan wordt hij gesteund en is het weer het gewicht van het geheel dat belangrijk wordt.

de aansluiting van de wand met de bodem is bepalend vanuit de druk op de wand gezien.

Berichten: 270

Re: Waterdruk op wanden bak

De horizontale belasting op de wand is onafhankelijk van hoe de wand-vloer aansluiting is.
Voor de krachtsverdeling in de wand maakt dat laatste wel uit. Ook waar de ondersteuningen zich bevinden.
Draagt de bodem, of indien alleen de hoeken ondersteund zijn, dan hangt de bodem met het gewicht aan water erop aan de wand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: Waterdruk op wanden bak

Rola schreef: wo 29 sep 2021, 10:17 Draagt de bodem, of indien alleen de hoeken ondersteund zijn, dan hangt de bodem met het gewicht aan water erop aan de wand.
Feitelijk hangt de bodem dan met de kracht door het water, druk maal oppervlak, aan de wand. Dat komt bij deze rechte bak op hetzelfde neer als het gewicht aan water maar dat is niet altijd het geval.

Re: Waterdruk op wanden bak

De horizontale belasting op de wand is onafhankelijk van hoe de wand-vloer aansluiting is.
Jawel, maar met een versteviging kun je eventuele "bolling" (doorbuiging) of zelfs scheur/bezwijken wat beter tegengaan.

Reageer