dubbele inklemming en 2 belastingen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

TommyWhite schreef: zo 17 okt 2021, 20:38 Als je wanden slap zijn, zo dat ze de doorbuiging van de balk beïnvloeden, dan zul je de doorbuiging van die "wanden" ook moeten berekenen (of mogelijk berekeningen op andere criteria) .. maar die zitten ook weer ergens aan bevestigd, dus zul je dat ook mogelijk moeten berekenen etc etc. (Ik ken de verdere constructie niet.) Dit is natuurlijk veel beter te doen met een FEM analyse.
Dan spreek je over een P delta of tweede orde analyse, dat is weer een controle op zich...

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Ja. Om dat nu met de hand te doen terwijl je de software ervoor hebt ..

@wnvl1

OpenFOEM en FreeFEM lijken me wel .. goed.

Hier een lijst:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... e_packages

Ik ken ze natuurlijk niet allemaal. Lang niet.

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

king nero schreef: zo 17 okt 2021, 21:02
TommyWhite schreef: zo 17 okt 2021, 20:38 ... Dit is natuurlijk veel beter te doen met een FEM analyse.
Dan spreek je over een P delta of tweede orde analyse, dat is weer een controle op zich...
Dat geldt trouwens ook voor de vraag hier, dacht ik:

viewtopic.php?f=61&t=212903

Gebruikersavatar
Berichten: 2.271

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Gast044 schreef: zo 17 okt 2021, 20:38 @wnvl1

De vergelijking voor dwarskrachten lijn 3x integreren, maar vanuit krachen/reactiekrachten 4x.
4 keer integreren echt niet, waar staat dat zo beschreven?

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

In die links en pdf (en afbeelding, (wat het toch in één oogopslag duidelijk maakt?)), van bericht hier:
viewtopic.php?p=1161872#p1161872

Gebruikersavatar
Berichten: 2.271

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Gast044 schreef: zo 17 okt 2021, 21:47 In die links en pdf (en afbeelding, (wat het toch in één oogopslag duidelijk maakt?)), van bericht hier:
viewtopic.php?p=1161872#p1161872
ok

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Samengevat dus:
Screenshot_20211016-105658_Chrome.jpg
Met
\( EIv=\int \int \int \int -w(x)dx+\frac{1}{6}C_{1}^3+\frac{1}{2}C_{2}^2+C_{3}x+C_{4} \)
[ tex ] dus. (Wilde vooral es ff LaTeX proberen)

Berichten: 856

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

heeft niets met de wanden te maken je hebt immers enkel een steunpunt en een ligger

wat ik probeer aan te geven is dat een 3d eem pakket moelijk op de zelfde anntwoorden komt als zuivere ligger software
omdat de randvoorwaarde daar veel complexer zijn
onder zie je het verschil tussen een volledig vastgezette staaf en een staaf die in axiale richting niet vast zit
momenten.PNG

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

heeft niets met de wanden te maken je hebt immers enkel een steunpunt en een ligger
tJa, zo wordt het afgebeeld in je eerste afbeelding. Maar als de ligger axiaal los ligt, dan heeft dat uiteraard gevolgen voor de doorbuiging. Maar daar heeft een EEM programma geen enkele moeite mee.
Dan moet je de ligger simpelweg niet axiaal fixeren/constrainen.

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Het gekke, vind ik, is dat hij juist meer zou moeten doorbuigen wat ie bij jou niet doet .. welk programma is dat if I may ask?

Berichten: 856

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

wat je ziet zijn de momentenlijnen.
dit is axisvm (niet gratis)

De eem software kan het prima aan daar gaat het niet om.
Het axiaal los liggen is een voorwaarde voor het gebruik van de vergeet mij nietjes
De betere schema's gebruiken ook een inklemming met een dubbele rol aan 1 zijde
in de vastzittende ligger ontstaat bij mijn voorbeeld een normaalkracht van meer dan 100kN in de ligger

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

boertje125 schreef: wo 20 okt 2021, 09:11 Het axiaal los liggen is een voorwaarde voor het gebruik van de vergeet mij nietjes
En een hele belangrijke ook, die vaak over het hoofd gezien wordt.
Zoniet, ga je naar de kettinglijnen...

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

boertje125 schreef: wo 20 okt 2021, 09:11 Het axiaal los liggen is een voorwaarde voor het gebruik van de vergeet mij nietjes.
Nou, niet echt. Hier kan omheen gewerkt worden mbv superpositie. Zie (eventueel nogmaals) hier:

https://mathalino.com/reviewer/strength ... rated-load

Misschien dat het een voorwaarde is bij dat programma?

Berichten: 856

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Nee daar kan niet om omheen gewerkt worden dat is een feit.
Je kan doen of die voorwaarde niet bestaat maar dat is heel wat anders.
in de praktijk scheurt je constructie dan, vloeit je materiaal een beetje of worden de steunpunten iets naar elkaar toe getrokken of een combinatie van die zaken

De software kan met beide situaties omgaan
en geeft daar dus ook verschillen in antwoorden naar gelang het ingevoerde schema.

Re: dubbele inklemming en 2 belastingen

Ja, je krijgt een vormverandering vanwege vormveranderingsarbeid (gedaanteveranderingsarbeid voor een volume-element, maar dat gaat vrij diep .. al is niet zo moeilijk voor isotrope materialen).
Dat gebeurt bij iedere doorbuiging. Bij elke vorm van belasting.

Reageer