Belasting stalen koker 3000x60x60 mm, dikte 2 mm

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Belasting stalen koker 3000x60x60 mm, dikte 2 mm

Goeiemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en dus nog niet helemaal thuis hier. Ik heb alvast een vraagje voor jullie.

Ik zou voor het ophangen v tuinpoorten 2 stalen kokers van 3000x60x60 mm en 2 mm dikte willen gebruiken.

De stalen koker zit minstens 1 meter verankerd in beton onder de grond. Ik weet wel niet of ze koud- of warmgewalst is.

De afmetingen vd tuinpoorten zijn:
- 175 x 110 cm en 46 kg
- 190 x 110 cm en 52 kg

Kunnen deze kokers de tuinpoorten dragen en wat is de maximale belasting vd kokers aub?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten

Joachim.

Berichten: 19

Re: Belasting stalen koker 3000x60x60 mm, dikte 2 mm

Dag,

Ik zie dat hier nog niet op geregeerd is. Ik heb onvoldoende kennis paraat om zomaar aan te geven dat dit sterk genoeg is. Toch zou ik zeggen dat het meer dan sterk genoeg is. Het probleem kan zitten in de doorbuiging maar zelfs dat zit denk ik wel goed als de scharnieren boven en onder aan de poort zijn bevestigd.

André

Berichten: 856

Re: Belasting stalen koker 3000x60x60 mm, dikte 2 mm

die kokers zijn koudgevormd
de sterkte van het staal is ruim voldoende voor wat je beschrijft

Berichten: 1

Re: Belasting stalen koker 3000x60x60 mm, dikte 2 mm

Ik heb er even aan gerekend

Ik weet niet precies hoe die poorten opgehangen worden. Is de poort 190cm breed? Als de scharnieren precies boven en onderaan de paal zitten komt dat overeen met een belasting van 24kg op het uiteinde van de paal.

De koker buigt dan ongeveer 11.5mm, maximale spanning is 54N/mm2 Dus het moet wel kunnen maar ga niet hangen aan het uiteinde van de poort dan kan er wel wat stuk gaan. Ik zou zelf liever wat dikkere koker pakken of zorgen dat ze nog gestut worden or ergens aan bevestigd kunnen worden.

(ter referentie: Een stalen koker enkelzijdig ingeklemd. Effectieve lengte is 2000mm. (het stuk boven de grond) Als je aan de top van die balk 104kg zou trekken dan buigt de koker 50mm door en is de buigspanning 235 N/mm2 (maximale spanning voor het veelgebruike S235 constructiestaal)
(ik gebruik een vergeet-me-nietje voor deze berekening -> maximale doorbuiging= F*l^3/2*E*I

Berichten: 856

Re: Belasting stalen koker 3000x60x60 mm, dikte 2 mm

ik denk dat je ergens een komma hebt verschoven. ik kom globaal op een tiende van die spanning (63,12 N/mm2)
die poort levert maar een moment van ca. 0,5kNm (de wind geeft een grote belasting als het een dichte poort betreft)

Reageer