Controle berekening verschuiving

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Controle berekening verschuiving

Hallo,

Ik heb een kantoorunit geplaatst op een onderstel en nu wil ik voorkomen dat die ooit gaat schuiven door een paar opstaande plaatjes te bevestigen aan een set schroefstempels (6 stuks). Ik heb hiervoor een berekening gemaakt en ik ben benieuwd of dit klopt of dat ik iets over het hoofd zie.
Hoe hoog/breed (oppervlakte) moet de opstaande rand zijn om schuiven te voorkomen? Het gearceerde deel is het onderstel. Dat erboven is de kantoorunit.
Hoe hoog/breed (oppervlakte) moet de opstaande rand zijn om schuiven te voorkomen? Het gearceerde deel is het onderstel. Dat erboven is de kantoorunit.
Voor de berekening om schuiven te voorkomen spelen 2 krachten een rol. De schuifwrijvingskracht en de duwkracht van de wind (een kracht die de unit in beweging kan laten komen).

Allereerst de gemaakte berekening van de schuifwrijvingskracht:
- Fschwr = wrijvingscoefficient*Fn.
- Fn = massa * 9,81. Massa schatting kantoorunit = min 3500 * 9,81 = 35kN. max 5500*9,81 = 54kN.
Schatting Fschwr = 0,4 (het is een mix tussen hout op staal en staal op staal) * Fn
= 0,4 * 35.000 = 14kN (ruwweg).

Nu moet ik voorkomen dat de unit gaat schuiven. Hetgeen de unit kan laten schuiven is duwkracht van de wind.
Om deze te berekenen gebruik ik formule F = A (oppervlakte) * P (winddruk) * Cd.
Oppervlakte lange zijde is 8 bij 2,6 meter. En Cd is 2 (lang recht stuk). P = 0,613*v^2.

Een aantal waardes bij verschillende windkrachten:
Duwkracht F bij windkracht 8 (20 m/s) = 8 * 2,6 * 0,613 * 20^2 = 10.200 N.
Deze waarde is onder de schuifwrijvingskracht van 14 kN. Dus de unit zou bij windkracht 8 niet gaan schuiven (klopt dat?)

Nemen we windkracht 11 (zeer zware storm) dan is duwkracht 8 * 2,6 * 0,613 * 32,6^2 = 27.100N.
Dit is groter dan de schuifwrijvingskracht en dus kan de unit gaan schuiven. Om dat te compenseren moet er iets zijn dat 13.100N kan tegenhouden (27.100 - 14.000).

Gebruik je hiervoor staal/RVS, waarbij de vloeispanning (de grens waarop het staal feitelijk gaat bezwijken) 235 N/mm2 is wanneer je een dikte van 16mm pakt, dan kom je uit op een plaatje met als benodigd oppervlakte: 13.100/235 = 55,7 mm2. Dus bijv 10mm bij 5,6mm.

Nu lijkt me dat erg klein... Vandaar dat ik graag bovenstaande wilde nachecken. Zie ik iets over het hoofd?

PS zie ook mijn topic voetplaat berekenen om wegzakken te voorkomen: viewtopic.php?f=61&t=213037

Reageer