F16 fly-by-wire mechanische computer

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.367

Re: F16 fly-by-wire mechanische computer

Bron?
De F-15 vloog in '72 voor het eerst en de F-16 in '74. Maar dat betekend niet dat de F-15 dan ook voor het eerst deze manoeuvres uitvoerde.

Ik vond dit: https://www.hotcars.com/15-facts-about- ... u-to-know/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: F16 fly-by-wire mechanische computer

Ik heb geen bronnen, het is het verhaal zoals dat zoals ik het ervaar in het algemeen wordt verteld. Ik weet zelf niet of het klopt. Net zoals ik net dus bedacht dat het algemene verhaal van de side-stick als eerste in de F16 niet klopt. Dat laatste zal vermoedelijk komen omdat het natuurlijk wel de eerste sidestick was voor de RNLAF. Het zal dus een verhaal zijn met een Nederlands tintje misschien.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: F16 fly-by-wire mechanische computer

OOOVincentOOO schreef: wo 17 nov 2021, 17:22
Heeft negatieve stabiliteit toepassingen commerciele luchtvaart (bijvoorbeeld landing presets)?
(of ontwikkelingen in heden of in toekomst)?
Negatieve stabiliteit wordt om andere redenen ook steeds vaker terug in burgerluchtvaart, om geheel andere redenen natuurlijk (ipv maneuverability bij jagers). Zo geeft een voorlijk zwaartepunt veel stabiliteit, nadeel is dat de negatieve lift van het horizontale staartvlak groter moet zijn en het dus uiteindelijk meer geinduceerde weerstand tot gevolg heeft. Een afweging dus die met behulp van computers steeds verder zou kunnen verschuiven.

Berichten: 1.367

Re: F16 fly-by-wire mechanische computer

OOOVincentOOO schreef: wo 17 nov 2021, 17:22
Bladerunner schreef: wo 17 nov 2021, 12:52 De F-16 was bewust ontworpen met een negatieve stabiliteit....
Neem aan hetzelfde als: Relaxed_stability? Worstel door Wiki, maar er komt veel vakjargon voorbij. Heeft F15 ook negatieve stabiliteit?

Beetje veel vragen nu:

Als (slecht) hobby modelbouw piloot weet ik dat toestel gevoeliger/instabieler kan maken voor bijv. veranderingen als termiek (zwaartepunt/instelhoek als je weet hoe :oops: ). Vlieg af en toe met DLG's, niet goed, maar als je 1 in de 10 worpen termiek vind heerlijk!

Is definitie negatieve instabiliteit: altijd hardware (vast in design) of een soort 'preset' standen in toestel. Mijn gevoel zegt mogelijk beide.

Is F16 (en/of F15) dan de bakermat voor ontwikkeling neg. stab. F-117? Of is er een totaal masterplan/roadmap in ontwikkeling?
(gelezen dat: Lockheed Martin gemeenzame deler is weet niets van IP intellectual property).

Heeft negatieve stabiliteit toepassingen commerciele luchtvaart (bijvoorbeeld landing presets)?
(of ontwikkelingen in heden of in toekomst)?
Vooral gevechtsvliegtuigen hebben een voordeel bij een negatieve (relaxed) stabiliteit. Het maakt een vliegtuig erg wendbaar. En het is het globale ontwerp dat daar al dan niet bewust voor zorgt. De 'hardware' dus. Want een ontwerp met deze negatieve stabiliteit is een zichzelf versnellend proces en zal in no-time uit controle raken. De F-15 heeft dit niet. Dat heeft vooral te maken met de oorspronkelijke functie. Want hoewel beiden toestellen elkaars missie kunnen uitvoeren is de F-16 in de eerste plaats een gevechtsvliegtuig en de F-15 niet.

De F-117 heeft een afwijkend ontwerp met het oog op stealth eigenschappen. Door het vreemde ontwerp laat het geen duidelijke 'afdruk' achter op het radarscherm maar het gevolg van dit ontwerp was dus een negatieve stabiliteit.

Verkeersvliegtuigen hebben er helemaal geen baat bij. Die moeten van nature juist zeer stabiel zijn. Want hoewel een lijnvliegtuig op de autopiloot kan landen is dit niet gebruikelijk omdat piloten anders hun ervaring verliezen. Landen gebeurt dus met de hand. Er zit natuurlijk elektronica in om het vliegen makkelijker te maken net als dat een auto stuurbekrachtiging heeft maar dat maakt het toestel zelf nog niet negatief stabiel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: F16 fly-by-wire mechanische computer

Dankjulliewel allemaal, alle reacties lezen als een aanvullend geheel en wat ik wilde weten!

(Gelukkig hoef ik ikzelf niet de referenties na te gaan. Wilde graag een in grote lijnen intuïtief beeld hebben!)

Reageer