Hydraulische cilinders

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

Hydraulische cilinders

Er worden twee hydraulische cilinders gebruikt in plaats van één. Moet je bij de drukberekening dan de oppervlakte van de zuigers bij elkaar optellen en de slag van beide cilinders bij elkaar optellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Hydraulische cilinders

thomwortel schreef: di 14 dec 2021, 12:29 Er worden twee hydraulische cilinders gebruikt in plaats van één. Moet je bij de drukberekening dan de oppervlakte van de zuigers bij elkaar optellen en de slag van beide cilinders bij elkaar optellen?
Waarvoor? Plaats je ze naast elkaar of bovenop elkaar? Is de kracht gegeven?

Berichten: 33

Re: Hydraulische cilinders

Voor een deiningscompensator op een baggerschip voor een steek-zuigbuis. Ik plaats ze naast elkaar. Ja de kracht is gegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Hydraulische cilinders

Dan zal de slag (ik neem aan dat dat de afstand is waarover de cilinder moet bewegen) gelijk blijven.
Als nog steeds dezelfde kracht moet worden geleverd als oorspronkelijk met één cilinder, dan zal de druk van de hydraulische vloeistof halveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Hydraulische cilinders

Dat halveren als je ze parallel zet kan alleen maar als er niet al dan niet onbedoeld moment opgevanen moet worden...

In alle eerlijkheid, dit zijn allemaal vragen waarvan ik hoop dat iemand die bij een engineeringsbureau of iets soortgelijks werkt, niet in een forum als dit opzoek gaat naar antwoorden... Ik voel me bijna genoodzaakt een disclaimer toe te voegen "Als er iets mis gaat door wat ik hier schrijf neem ik geen enkele verantwoordelijkheid!" 🤣

Berichten: 33

Re: Hydraulische cilinders

hahaha geen paniek. Ik ben een stagiair en al mijn werk wordt gecontroleerd.

Berichten: 33

Re: Hydraulische cilinders

Ik heb nog één vraag. De deiningscompensator dient scheepsbewegingen dempen om de knikkracht van de zuigbuis niet te overschrijden. Echter, de voortstuwing van het schip zal ook meegenomen te worden. Nu zal de voortstuwing natuurlij horizontaal een kracht teweegbrengen, maar de zuigbuis en deiningscompensator staan onder een hoek van 60 graden.

Kan ik deze voortstuwing in het geheel nemen of moet ik deze ontbinden naar een kracht onder een hoek 60 graden?

Reageer