Hoe meer inzicht krijgen in wiskunde?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Hoe meer inzicht krijgen in wiskunde?

Beste allemaal,

Via een ander forum werd ik naar dit forum doorverwezen in de hoop dat er hier misschien een paar mensen zitten die mijn vraag kunnen beantwoorden.

Op het middelbare en later op de universiteit heb ik een typisch alfapakket gehad. Ik merkte alleen dat ik eigenlijk best wel heel veel interesse heb in techniek en natuurkunde, en heb een carrièreswitch gemaakt. Nu zit ik als BBL-er elektrotechniek op MBO niv. 3 weer in de schoolbanken, met daarbij wiskunde.

Tot nu toe vind ik het relatief makkelijk, maar ik merk dat ik bij de inzicht-vragen weer een beetje stukloop. Na uitleg van de docent snap ik het ook weer, en dan kan ik mezelf echt voor mijn hoofd slaan dat ik er zelf niet op kwam. Mijns inziens wordt er in het onderwijs teveel gewerkt met het aanleren van kunstjes om je zo door de stof te loodsen, maar dit vergroot mijn begrip/inzicht niet. Ik denk dat ik dit wel kan leren, maar daar heb ik context, verdieping, een antwoord op de vraag "waarom" nodig.

Ik ben heel gemotiveerd en wil sowieso niveau 4 halen, en als dat lukt misschien wel HBO gaan proberen want ik vind het machtig interessant. Maarja, dan moet ik wel meer inzicht krijgen in wiskunde.

Zijn er goede Youtubekanalen, boeken, enz die ik tot mij kan nemen om meer inzicht in wiskunde te krijgen? Mag ook in het Engels zijn!

Ik hoor het graag van jullie :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hoe meer inzicht krijgen in wiskunde?

Inderdaad is er een groot verschil tussen het aanleren van kunstjes die je daarna al weer snel vergeet en het begrijpen van wiskundige begrippen en rekenregels die dan veel beter blijven hangen omdat je ze eventueel zelf weer kunt beredeneren.

Ik zou zeggen stel je vragen over zaken die je niet begrijpt op dit forum, en dan zullen we zien wat we kunnen doen.

Berichten: 137

Re: Hoe meer inzicht krijgen in wiskunde?

Duid misschien even welke wiskunde onderdelen je interesseren. Er is zoveel wiskunde dat referenties geven niet evident is.

Vele populaire wiskunde kanalen gaan dikwijls specifiek in op 1 specifiek onderwerp, maar dikwijls zonder al te diep te gaan. Bv https://www.youtube.com/c/3blue1brown/ vind ik zeer vermakelijk.
En wil je diep gaan over complexe analyse vond ik deze https://www.youtube.com/c/PetraBonfertTaylor/playlists zeer onderhoudend.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Hoe meer inzicht krijgen in wiskunde?

Het gevoel dat je jezelf wel voor de kop kan slaan omdat je ergens niet zelf op kwam gaat nooit meer weg, dat heb ik nog altijd :). Je moet je bedenken dat veel van die 'truckjes' die je leert bedacht zijn door mensen die weken lang op het probleem hebben zitten broeden en het van alle kanten hebben belicht totdat ze de oplossing hadden. Dus dat je daar niet direct zelf op komt is niet raar, en dat gevoel kan je dan ook maar beter wegwuiven, het mooie van wiskunde is dat je de problemen maar 1x hoeft op te lossen, de volgende generatie kan die oplossing gewoon overnemen.

Maar inzicht is iets dat je zelf moet vergaren door domweg veel te oefenen, spelen, proberen, enz. Door je bij ieder probleem weer af te vragen waarom het op die manier wordt gedaan. Als je je af vraagt waarom niet op een andere manier, probeer het dan gewoon en zie waar het mis gaat, daar leer je meestal meer van dan het in 1x goed en volgens het boekje oplossen van het probleem. Inzicht ga je niet vinden in een boek of een YouTube video, het is de accumulatie van vele probeersels die soms goed maar vaker fout gaan.

Desalniettemin, 3blue1brown, Mathologer, Michael Penn, blackpenredpen, Stand-up Maths, Numberphile, MindYourDecisions, en vast nog veel meer youtube kanalen zijn zeer vermakelijk en interessant.

Reageer