[natuurkunde] Valversnelling Mechanica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] Valversnelling Mechanica

Hey! Zou iemand me kunnen helpen?
Ik heb de oplossingen van deze oefening maar ik kom maar niet op het juiste aantwoord?

Een voorwerp wordt met een beginsnelheid van 60m/s omhoog geschoten.
a) Wat is zijn snelheid na 3s ? → 30,6m/s
b) Wat is de grootste hoogte die wordt bereikt? → 183,5m

Berichten: 1.243

Re: Valversnelling Mechanica

Wat heb je geprobeerd?

Stel de functie h(t) op; je weet de versnelling (luchtweerstand mag je verwaarlozen?) en de beginsnelheid. A) kun je dan vinden door h(t) te differentiëren, v=dh/dt, en hierin t=3 in te vullen. De grootste hoogte bereikt het voorwerp als v=...? Los deze conditie op naar t en vul in bij h(t).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Valversnelling Mechanica

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
flappelap schreef: di 04 jan 2022, 10:40 A) kun je dan vinden door h(t) te differentiëren, v=dh/dt,
is dat niet een beetje als schieten met een kanon op een mug? Dit soort differentialen zijn al lang opgelost en als "gewone" formules in elk middelbareschool-formuleblad terug te vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.243

Re: [natuurkunde] Valversnelling Mechanica

Misschien, maar dan snap je i.i.g. waar je mee bezig bent. Een kwadratische functie differentiëren zou ik zelf niet snel als een kanonschot bestempelen :P

Strikt genomen moet je de versnelling integreren om v en h te krijgen, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [natuurkunde] Valversnelling Mechanica

Mij lijkt het heel gemakkelijk oplosbaar.

a. ) is gewoon 60- 3g want zo is de definitie.

b. ) Los dat op door dat op het hoogste punt alle kinetische energie potentiële energie is geworden.
(en zet de massa op 1)

Vroeger was dat een Mulo sommetje en die wisten niets van differentiëren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] Valversnelling Mechanica

Opmerking moderator

flappelap schreef: di 04 jan 2022, 21:33 Misschien, maar dan snap je i.i.g. waar je mee bezig bent. Een kwadratische functie differentiëren zou ik zelf niet snel als een kanonschot bestempelen :P

Strikt genomen moet je de versnelling integreren om v en h te krijgen, natuurlijk.
@flappelap: dit is een huiswerkvraag. Een van de dringende verzoeken die we daarbij altijd doen aan helpers is gebruik te maken van het KISS-principe: keep it simple, stupid.
zie ook de huiswerkbijsluiter: viewtopic.php?p=1130614#p1130614

dus we helpen de topicstarter dit simpel op te lossen met de bekende bewegingsformules, zoals dat ongetwijfeld ook van hem/haar verwacht wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 859

Re: [natuurkunde] Valversnelling Mechanica

het voorwerp stijgt 60/g = =6,112sec. (g=9,81)
de gemiddelde snelheid is 60/2=30m/s

6,112*30= 183,5m

Reageer