Tijddilatatie met constante afstand?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

physicalattraction schreef: vr 07 jan 2022, 09:22 Je vraag is niet precies genoeg. Kun je een diagram tekenen en aangeven wie zich waar bevindt en met welke snelheid beweegt volgens wie?
Volgens mij praat iedereen langs elkaar. Ik kan geen touw vastknopen aan ieders reactie.

De opmerking van @physicalattraction lijkt mij belangrijk. Begin met een tekening.

Volgens mij is dit leerzamer: eerst vraag (leren) formuleren en dan discussieren. En niet iedereen reageren, zo voedt men een mogelijk zinloze discussie. Maar dat doe soms zelf ook graag :)

Zo krijg je een discussie over niets, rethoriek zonder oren/ogen alleen een mond, zo komt dit draadje voor mij als WF gebruiker over.

(en ik snap best dat weer iemand met kritiek/oplossing lijkt te komen voor ingewikkelde GR).

Berichten: 14

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

OOOVincentOOO schreef: vr 07 jan 2022, 16:36 Volgens mij praat iedereen langs elkaar.
En waar is dat voor nodig? Ik heb geprobeerd duidelijk te zijn.
Het gaat gewoon om de eerst gestelde vraag: Kan er tijddilatatie ontstaan door snelheid terwijl de afstand gelijk blijft?
("door snelheid" is eigenlijk overbodig, want zonder snelheid is er natuurlijk nooit tijddilatatie. De vraag kan dus alleen gezien worden m.b.t. de onderlinge afstand.)

Ik had met een voorbeeld slechts aangegeven waar ik dan volgens mij tegen aan loop, maar dat probleem schijnt er dus niet te zijn. De vraag is dus al beantwoord door anderen : "ja, dat kan". Wat ik nog steeds niet begrijp ..

Ik zit nog steeds met mijn vraag: hoe kan er tijddilatatie ontstaan tussen twee personen, waarbij de afstand tussen hen in steeds hetzelfde blijft? Het antwoord wat wordt gegeven is dan: ja, want als de een een snelheid heeft is dat zo. Maar welke snelheid dan? Ten opzichte van wat? en in welke richting? De twee personen beschouwen alleen elkaar: wat, en in welke richting, moet dan een snelheid kunnen zijn?

Hoop dat mijn punt nu wel duidelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

@tijdgeest,

Excuses dat ik wellicht kritisch was/ben. Naar mijn mening is wetenschap: woorden omzetten in meetbare/contrueerbare feiten.

Zelf ben ik erg grafisch en op getallen ingesteld. Ik heb bewondering voor mensen die dat zonder kunnen.

Wil je echt geen poging maken om het beter te omschrijven stel vragen als:
"hoe kan er tijddilatatie ontstaan tussen twee personen, waarbij de afstand tussen hen in steeds hetzelfde blijft? '
  • Dit is een erg open vraag. Wat als een stil staat en de ander beweegt als een circel er omheen? De afstand tussen beide is dan ook gelijk?
  • Wat weet jezelf over tijddilatie (welk studie materiaal ken je)?
Maar inhoudelijk kunnen anderen beter helpen. Veel mensen hier zijn in hart en nieren onderzoekers. Zonder goede vraagstelling kan men niets behalve gissen en gokken.

Berichten: 7

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Wat als de twee waarnemers op een cirkel bewegen, diametraal tegenover elkaar? De afstand blijft gelijk, maar er is een onderling verschil in snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Hoofdbreuk schreef: vr 28 jan 2022, 00:49 Wat als de twee waarnemers op een cirkel bewegen, diametraal tegenover elkaar? De afstand blijft gelijk, maar er is een onderling verschil in snelheid.
Er is onderlinge snelheid. Dus tijddilatatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Xilvo schreef: vr 28 jan 2022, 10:01
Hoofdbreuk schreef: vr 28 jan 2022, 00:49 Wat als de twee waarnemers op een cirkel bewegen, diametraal tegenover elkaar? De afstand blijft gelijk, maar er is een onderling verschil in snelheid.
Er is onderlinge snelheid. Dus tijddilatatie.
Toch lijkt me hier een paradox.
Als ze beide de zelfde hoeksnelheden hebben, zijn nadat ze de cirkel voor de helft hebben doorlopen de rollen voor ze omgedraaid.

Berichten: 7

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tempelier schreef: vr 28 jan 2022, 15:47
Xilvo schreef: vr 28 jan 2022, 10:01
Hoofdbreuk schreef: vr 28 jan 2022, 00:49 Wat als de twee waarnemers op een cirkel bewegen, diametraal tegenover elkaar? De afstand blijft gelijk, maar er is een onderling verschil in snelheid.
Er is onderlinge snelheid. Dus tijddilatatie.
Toch lijkt me hier een paradox.
Als ze beide de zelfde hoeksnelheden hebben, zijn nadat ze de cirkel voor de helft hebben doorlopen de rollen voor ze omgedraaid.
Precies. Of de deeltjes zijn aan een centripetale kracht onderhevig in vlakke ruimtetijd, of zij bewegen op een geodeet in gekromde ruimtetijd. Of een combinatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tempelier schreef: vr 28 jan 2022, 15:47
Toch lijkt me hier een paradox.
Als ze beide de zelfde hoeksnelheden hebben, zijn nadat ze de cirkel voor de helft hebben doorlopen de rollen voor ze omgedraaid.
Er is geen probleem. Beiden zien ze de klok bij de ander trager lopen dan hun eigen klok. Dat verandert niet, de symmetrie blijft behouden.

Berichten: 5

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Onzin. Beiden zien de tijd van de ander precies gelijk gaan met hun eigen klok.

Berichten: 3.863

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Xilvo schreef: vr 28 jan 2022, 17:26 [
Er is geen probleem. Beiden zien ze de klok bij de ander trager lopen dan hun eigen klok. Dat verandert niet, de symmetrie blijft behouden.
Maar als beiden de klok van de ander trager zien lopen bv als je tegenover elkaar zit in een draaiende centifuge dan is de volgende vraag wat er dan gebeurt als je de centifuge daarna stopt. Ik zou denken dat de situatie voor beiden volkomen symmetrisch is dus dat er na afloop geen tijdsverschil tussen hun beide horloges is ontstaan. Dus hoe kun je dan de tijd van de andere trager zien lopen?

Berichten: 3.863

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

BiSilvon schreef: vr 28 jan 2022, 23:37 Onzin.
na het woordje 'onzin' hoort denk ik wel een nadere toelichting. Die heb ik dan maar gegeven.

Berichten: 5

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

HansH schreef: za 29 jan 2022, 02:02
BiSilvon schreef: vr 28 jan 2022, 23:37 Onzin.
na het woordje 'onzin' hoort denk ik wel een nadere toelichting. Die heb ik dan maar gegeven.
Vanuit mijn raket gezien beweeg jij niet (in de andere raket). Jouw klok loop even snel als die van mij, zo zie ik. Er is we een absolute dilatatie van de tijd voor zowel jou als mij. Als we stoppen met draaien zal jouw en mijn tijd acterlopen tov een derde waarnemer in de vrije ruimte op afstand.

Berichten: 5

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

HansH schreef: za 29 jan 2022, 02:00
Xilvo schreef: vr 28 jan 2022, 17:26 [
Er is geen probleem. Beiden zien ze de klok bij de ander trager lopen dan hun eigen klok. Dat verandert niet, de symmetrie blijft behouden.
Maar als beiden de klok van de ander trager zien lopen bv als je tegenover elkaar zit in een draaiende centifuge dan is de volgende vraag wat er dan gebeurt als je de centifuge daarna stopt. Ik zou denken dat de situatie voor beiden volkomen symmetrisch is dus dat er na afloop geen tijdsverschil tussen hun beide horloges is ontstaan. Dus hoe kun je dan de tijd van de andere trager zien lopen?
Uitstekende analyse!

Berichten: 3.863

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

BiSilvon schreef: za 29 jan 2022, 02:17 Vanuit mijn raket gezien beweeg jij niet (in de andere raket). Jouw klok loop even snel als die van mij, zo zie ik. Er is we een absolute dilatatie van de tijd voor zowel jou als mij. Als we stoppen met draaien zal jouw en mijn tijd acterlopen tov een derde waarnemer in de vrije ruimte op afstand.
Volgens mij lopen er nu 2 situaties door elkaar heen.
1) 2 raketten met elk een waarnemer die tov elkaar niet bewegen dus in het zelfde referentieframe zitten dus tov elkaar geen tijds dilatatie hebben.
2) 2 waarnemers die tegenover elkaar in een snel draaiende centifuge zitten. Ook die 2 waarnemers bewegen niet tov elkaar, maar tov het stilstaande referentie frame bewegen ze beide wel met een simus en een cosinus volgens een cirkel. de versnelling is dus steeds in een andere richting die voor beiden 180 graden uit fase loopt.

Ik denk dat de discussie nu over het 2e gaat want het 1e lijkt me wel duidelijk.

Berichten: 5

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

HansH schreef: za 29 jan 2022, 08:39
BiSilvon schreef: za 29 jan 2022, 02:17 Vanuit mijn raket gezien beweeg jij niet (in de andere raket). Jouw klok loop even snel als die van mij, zo zie ik. Er is we een absolute dilatatie van de tijd voor zowel jou als mij. Als we stoppen met draaien zal jouw en mijn tijd acterlopen tov een derde waarnemer in de vrije ruimte op afstand.
Volgens mij lopen er nu 2 situaties door elkaar heen.
1) 2 raketten met elk een waarnemer die tov elkaar niet bewegen dus in het zelfde referentieframe zitten dus tov elkaar geen tijds dilatatie hebben.
2) 2 waarnemers die tegenover elkaar in een snel draaiende centifuge zitten. Ook die 2 waarnemers bewegen niet tov elkaar, maar tov het stilstaande referentie frame bewegen ze beide wel met een simus en een cosinus volgens een cirkel. de versnelling is dus steeds in een andere richting die voor beiden 180 graden uit fase loopt.

Ik denk dat de discussie nu over het 2e gaat want het 1e lijkt me wel duidelijk.
Twee raketten bewegen op een cirkel. Dat is toch hetzelfde als twee mensen in een centrufuge tov elkaar draaien? Beiden voelen zwaartekracht. Dus gaat hun tijd langzamer dan iemand op afstand. Maar ze zullen elkaars tijd niet langzamer zien gaan zoals wordt beweerd.

Reageer