Versterker - adapters met verschillende voltages

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Versterker - adapters met verschillende voltages

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt.
De luidsprekeraansluitingen kunnen om en om 0, 26 en 26, 0 V zijn en niet 0, +13 en 0, -13 V.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Versterker - adapters met verschillende voltages

Hoe je het ook bekijkt, om 100 watt in een 4 ohm weerstand te krijgen moet
je er 20 Volt wissel spanning op zien te krijgen. En 20 volt wissel is 56 Volt top/top.

Wel interessant om de verkoop folders van de complete versterkers naast de specs van de chip fabrikant te leggen.
(zoek de verschillen).
De datasheets en design manual van de chip fabrikant vermeld ook bij welke spanningen je welk vermogen je eruit krijgt.

De chip is 2 x 50 watt stereo,(100 watt mono) maar wel bij 10% vervorming.
Dus wil je goed geluid dan wil je dat onder de 1 % houden, dan blijft er er 2 x 35 Watt over.

Daarnaast stelt de fabrikant zware eisen aan de voeding, die is bij klasse D erg belangrijk,
daar deze onderdeel is van het klasse D systeem. Wil je echt een goede klasse D
versterker, dan zal je een compleet gebouwd system moeten kopen.
Dan snap ik waarom de versterkers zonder voeding zo goedkoop zijn.

Berichten: 10

Re: Versterker - adapters met verschillende voltages

Willem

Bedankt voor je input.

Ik had begrepen dat om het vermogen berekend wordt a.d.h. van de formule W(att)= V(olt) x A(mpère). Kan je even uitleggen vanwaar je komt met de berekening 20 x 20/4=100 Watt?

Ik ben niet echt thuis in deze zaken (zoals blijkt) maar vind dit allemaal heel interessant. dB kende ik uiteraard wel, db(A) is voor mij een nieuw gegeven en heb ik hier https://nl.wikipedia.org/wiki/DB(A) even opgezocht. Leidt me direct tot de vraag, 100 dB(a), met welk volume (of gewone dB) is dat te vergelijken?

Wat zijn lineaire en geschakelde voedingen?

@Xilvo: de vermogens die je op AliExpress vindt zijn naar ik o.a. op een eerder genoemd forum lees inderdaad soms wel wat overdreven, maar het is inderdaad de vraag wat correct is als TI hetzelfde beweert.

Buck-systeem, wat is dat precies?

Ik denk dat er inderdaad wel een verschil is in het soort versterker voor wat betreft volumes en vermogens... ik las bv. eerder dat een 5Watt buizenversterker (voor gitaar) bv. totáál niet te vergelijken is qua volume met een 5 Watt Solid State amplifier.

Gisteren las ik - voor de geïnteresseerden - ook nog dat de TPA3255D2-chip die gebruikt wordt in de eerder genoemde G2 Pro een vernieuwde/verbeterde versie is van de TPA3116. Ik vond ook nog een ander merk dat ik eerder niet kende, Aiyima, en daar zijn blijkbaar modellen A07 en A08 ook dik in orde. Eerder gaf hier iemand de commentaar dat hij zich vragen stelde bij de versterkers omdat de power supply apart was van de versterker, bij de A08 is een aparte power supply niet nodig.

Bestaat er voor zover jullie weten een mogelijkheid om een 2.1-setup te maken met hetzij 2 x monoversterkers, hetzij 1 stereoversterker, als op deze versterkers geen subwooferuitgang voorzien is?

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Versterker - adapters met verschillende voltages

Ik kan alleen antwoord geven op je laatste vraag: De 2.1 setup kan alleen met 1 stereo of 2 mono amps als je een onversterkte sub out hebt (zoals de G2 Pro) en een actieve subwoofer. De subwoofer wordt in dat geval niet door je amp versterkt en moet dat dus zelf doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Versterker - adapters met verschillende voltages

Vermogen:

De formule voor vermogen, P=U x I kan op verschillende manieren worden geschreven,
Immers volgen de wet van Ohm is U=I x R of I=U/R, vervangen levert het volgende P= U x U / R

Dan heb je voor wisselspanning het effectief voltage, en je hebt ook piek-piek voltage.
Bijvoorbeeld, 10 Volt wissel, sinus spanning, heeft een plus en min top van 10 x 1,41 = 14 Volt samen 28 Volt pp
Voor een klasse A of B versterker moet dan in dit voorbeeld, de voedingspanning minimaal 28 volt zijn om 10 Volt
aan geluid te kunnen weg zetten. Wat dan 100/4 toch nog 25 Watt is in een 4 ohm speaker.

dBA:

Geluid van 100dBA, in een huiskamer, dan loop je wel kans dat de buren komen klagen, 120 dBA dan
loop je gehoor schade op.

Buck systeem:

Buck is engels voor emmer, in een schakelend systeem kan men bijv. een condensator op een hogere spanning
krijgen door via schakelende transistors. dmv emmers (=andere condensator) lading toe te voegen.
Hiermee kan men dus andere voedingsspaningen aanmaken vrijwel zonder verlies van vermogen. (95%)

Een klasse D versterker en een schakelende voeding volgen het zelfde principe, door middel van
snel ( 100 Khz - 1000 Khz) schakelende transistors kan men zeer efficiënte (95% rendement) schakelingen maken.
Een klasse D verstekker staat dus continu te oscilleren op een frequentie vele malen hoger dan de muziek.

Lineaire voeding:

Een lineaire voeding is veel zwaarder en minder zuinig, en schakelt niet. Er zit zit een zware transformator in,
en de schakeling wordt meestal aardig warm, omdat de regel transistor het overige vermogen moet verwerken.
Voordeel is dat dit soort voedingen geen storing geven omdat ze niet schakelen.

Type versterkers:

Een buizen versterker heeft andere karakter dan moderne versterker, dat had je vroeger ook met
versterkers van Philips en Japanse versterkers, die hadden een totaal ander design, je kon het verschil goed horen.
Japanse versterkers hadden een tragere tegen koppeling by design.

Ja nogmaals bij klasse D versterkers horen bijpassende voedingen. Dus apart lijkt me niet handig

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: Versterker - adapters met verschillende voltages

Stijne schreef: zo 09 jan 2022, 16:05 Ik denk dat er inderdaad wel een verschil is in het soort versterker voor wat betreft volumes en vermogens... ik las bv. eerder dat een 5Watt buizenversterker (voor gitaar) bv. totáál niet te vergelijken is qua volume met een 5 Watt Solid State amplifier.
Een (gitaar-) buizenversterker en een transistorversterker die beide redelijk onvervormd 5 W produceren zijn even luid.
Het verschil treedt op als je ze nog verder opendraait. Een transistorversterker zal gaan "clippen", hij kan een maximale spanning leveren en een sinusvormig krijgt "platte" stukjes aan de boven- en onderkant. Het gaat verschrikkelijk klinken (wat natuurlijk een subjectief oordeel is, in sommige gevallen kan het bruikbaar zijn als gitaareffect).
Bij een buizenversterker begint die vervorming veel geleidelijker hoorbaar te worden, het geluid krijgt een rauw randje dat heel muzikaal kan zijn. Je kunt 'm daardoor dus verder opendraaien.

Reageer