[Scheikunde] Titratie hardheid water bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Titratie hardheid water bepalen

Goedemiddag allemaal!

Voor scheikunde moesten we zelf een practicum verzinnen en uitvoeren. Ik heb gekozen voor hardheid bepalen van water, omdat ik en mijn maatje op het laatste moment moesten veranderen van werkplan heeft mijn docent deze gemaakt. Op dat moment erg fijn maar nu snappen we er vrij weinig van nu we de berekeningen moeten maken.
Het werkplan ziet er als volgt uit:

Werkwijze:
Het maken van magnesium-EDTA oplossing:
Los 0,3 gram magnesium-EDTA op in 100 ml demiwater, gebruik hiervoor maatkolf van 100 ml.
Verdun 0,1 M EDTA naar 0,01 M.
Pipetteer hiervoor 10 ml EDTA bij 90 ml demiwater in een maatkolf.
Breng 100 ml leidingwater in een 250 ml erlenmeyer.
Voeg 10 ml ammonia buffer toe aan een apart bekerglas met een pipet.
Voeg met een pipet 10 ml van magnesium-EDTA toe.
Pipetteer 10 ml van de oplossing en voeg dit toe aan 100 ml leidingwater.
Voeg een spatelpunt van de indicator Eriochroomzwart toe.
Doe de 0,01 M EDTA-oplossing in de buret, tot de buret volledig gevuld is.
Titreer met de EDTA-oplossing tot het omslagpunt van rood naar blauw. Als de kleur niet meer veranderd is de titratie voltooid.
Voor een duplo uit totdat het verschil niet groter is dan 0,3 ml titrant.
Herhaal de stappen met 100 ml slootwater.

met de volgende reactie vergelijking:
(Na+)2H2Y2- + Ca2+ → 2 Na+ + 2 H+(CaY2-)
Mg + HA → MgA + H

We hebben van slootwater 27,2 ml 0,01 M EDTA gebruikt (gemiddelde van de duplo)
En van kraanwater 27,4 ml 0,01 M EDTA gebruikt (gemiddelde van de duplo)

En nu verder? We komen er niet uit met de reactie vergelijking die we hebben of waarom de magnesium EDTA is toegevoegd etc. Of wat moeten we precies hier uit berekenen. Heel graag willen wij hier hulp bij hebben!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [Scheikunde] Titratie hardheid water bepalen

Met alle respect voor de moeite die jullie en jullie docent hier in hebben gestopt, maar die reactievergelijkingen raken kant noch wal. Er is sprake van magnesium-EDTA maar de reactievergelijkingen tonen natrium? En die + ladingen in de molecuulformules horen er ook niet te staan.

Verder, er is een hoop te vinden over EDTA en wat het doet. Zowel de Nederlandse als de Engelstalige Wikipedia-pagina noemen complexometrische titratie als toepassing, en van dat laatste is ook een mooie Wikipedia-pagina. Daar staat ook mooi beschreven hoe dat bij EDTA precies werkt. Neem dat eens allemaal door, dan zou het een stuk duidelijker moeten worden wat er tijdens de titratie precies gebeurt en waarom je de betreffende stoffen gebruikt.

Dan zou óók duidelijk moeten worden wat het verband is tussen de hoeveelheid EDTA oplossing die toegedruppeld wordt en het gehalte aan calcium. Probeer dan een aanzet voor een berekening te maken. Als je die hier plaatst is er vast wel iemand die kan controleren of je de goede kant op aan het gaan bent.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie hardheid water bepalen

dat is een onduidelijk voorschrift

zoals ik het zie heeft een groot deel van het verhaal betrekking op het prepareren van de indicator. Dat is volgens mij het groengemaakte deel hieronder, en dat kan voor concentratieberekeningen buiten beschouwing blijven (bij een eenvoudige zuur-basetitratie zou in plaats hiervan kunnen staan: "voeg twee druppels fenolftaleine toe")

het blauwe deel zijn de voorbereidingen voor je titrant

het rode deel is het klaarmaken van je titer.

Dan blijft er niet zo heel veel over om mee te rekenen:

Het maken van magnesium-EDTA oplossing:
Los 0,3 gram magnesium-EDTA op in 100 ml demiwater, gebruik hiervoor maatkolf van 100 ml.

Verdun 0,1 M EDTA naar 0,01 M.
Pipetteer hiervoor 10 ml EDTA bij 90 ml demiwater in een maatkolf.

Breng 100 ml leidingwater in een 250 ml erlenmeyer.
Voeg 10 ml ammonia buffer toe aan een apart bekerglas met een pipet.
Voeg met een pipet 10 ml van magnesium-EDTA toe.
Pipetteer 10 ml van de oplossing en voeg dit toe aan 100 ml leidingwater.
??
Voeg een spatelpunt van de indicator Eriochroomzwart toe.
Doe de 0,01 M EDTA-oplossing in de buret, tot de buret volledig gevuld is.
Titreer met de EDTA-oplossing tot het omslagpunt van rood naar blauw. Als de kleur niet meer veranderd is de titratie voltooid.

het enige waar het nu nog op neerkomt is vaststellen hoeveel mol EDTA (ongetwijfeld Na2-EDTA) overeenkomt met 1 mol (Ca+Mg)

Probeer het eens langs die weg?
NB: ik heb van de scheikunde hierachter beperkt verstand, maar het geheel lijkt op een betrekkelijk eenvoudig sommetje neer te komen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer