Gezonde luchtvochtigheid (relatief vs absoluut)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Gezonde luchtvochtigheid (relatief vs absoluut)

Ik lees overal dat een gezonde luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% ligt. Hierbij gaat het over de relatieve luchtvochtigheid. Wat ik niet begrijp is dat de temperatuur en luchtdruk van invloed zijn op de absolute hoeveelheid vocht per volume. Gaan ze er altijd vanuit dat het over kamertemperatuur gaat of is het daadwerkelijk even gezond om op 50% RV bij 14°C te slapen als dat het bij 50% RV op 21°C is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Gezonde luchtvochtigheid (relatief vs absoluut)

De relatieve vochtigheid is de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer in verhouding tot de maximale hoeveelheid die lucht van die temperatuur kan bevatten, de dampdruk van water bij die temperatuur.
Omdat die dampdruk sterk toeneemt bij stijgende temperatuur, tot 1 atm bij 100 graden Celsius, neemt de relatieve vochtigheid af bij stijgende temperatuur, bij een constante hoeveelheid waterdamp per volume-eenheid.
De druk doet er niet toe.

Wat gezond is weet ik niet, heel droge lucht zal niet prettig zijn, heel hoge luchtvochtigheid zal het bij lage temperatuur waterkoud maken, bij hoge temperatuur onprettig omdat transpireren niet meer werkt. Het vocht verdampt niet en je koelt daarom niet af.

Berichten: 3.928

Re: Gezonde luchtvochtigheid (relatief vs absoluut)

bendroid schreef: di 01 feb 2022, 20:12 Ik lees overal dat een gezonde luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% ligt. Hierbij gaat het over de relatieve luchtvochtigheid. Wat ik niet begrijp is dat de temperatuur en luchtdruk van invloed zijn op de absolute hoeveelheid vocht per volume. Gaan ze er altijd vanuit dat het over kamertemperatuur gaat of is het daadwerkelijk even gezond om op 50% RV bij 14°C te slapen als dat het bij 50% RV op 21°C is?
De vraag is dus eigenlijk of de effecten die je waarneemt vooral bepaald worden door relatieve vochtigheid of absolute vochtigheid.

Berichten: 2

Re: Gezonde luchtvochtigheid (relatief vs absoluut)

Bedankt voor de snelle en goede antwoorden. Ik heb vaak in de winter last van droge ogen, een droge keel en een droge huid. Voornamelijk tijdens het slapen. In mijn slaapkamer meet ik een relatieve vochtigheid van 45% en een temperatuur van 16°C, dat is een absolute vochtinhoud van 5,07 gram / kg wat ongeveer gelijk is aan een relatieve vochtigheid van 33% bij een temperatuur van 21°C. Als ik de "gezondheid" sites lees dan is mijn situatie dus prima, wat ik mij sterk afvraag. Zou ik, door het gezondheidsaspect van dit onderwerp, de vraag in een andere categorie moeten stellen?

Reageer