LED lamp opbrengst verminderen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 82

LED lamp opbrengst verminderen

Van een 6 Watt TL buitenlamp met 44 LED’s – 4 series van 11 in parallel – wil ik de lichtopbrengst zo ongeveer tot de helft verminderen, echter zonder het aantal LED’s te halveren.
De toegepaste driver levert 150 mA continu – een stroomregelaar derhalve - bij een variërende uitgangsspanning van 27-40 V.
Ik had een simpele weerstand in gedachten (3 Watt) die over de driver uitgangsklemmen wordt geplaats en op die manier dan een bepaalde hoeveelheid van die geleverde 150 mA ‘voor zijn rekening neemt’.
Ik realiseer me dat de lamp dan bijzonder inefficiënt wordt maar is deze manier om het aantal lumen te reduceren in principe mogelijk bij deze LED schakeling?

Berichten: 3.911

Re: LED lamp opbrengst verminderen

Dat hangt ervan af hoe die regelaar werkt. als het een echte stroombron is dan zou het kunnen werken.
Maar misschien is het dan ook wel mogelijk om de stroom waar hij op is ingesteld te verlagen.
Heb je een typenummer od schema van de regelaar?

Berichten: 3.911

Re: LED lamp opbrengst verminderen

je zou kunnen kijken of je een serieweerstand kan opnemen en daarmee de regelaar forceren naar zijn maximale spanning. je zegt dat je 11 leds in serie hebt=11 x 3.6V=39.6V. op het halve vermogen heb je per led iets minder spanning bv 3.1V levert totaal 11 x 3.1= 34.1V serieweerstand=(40-34.1)/75mA=78 ohm, bv 82 ohm 0.5 watt (neem 1 watt weerstand voor de zekerheid) dan blijft de zaak ook nog redelijk efficient.

Berichten: 3.911

Re: LED lamp opbrengst verminderen

vraag is alleen of de regelaar dat ongestraft toelaat of dan afschakelt omdat die denkt dat de lamp stuk is.

Berichten: 99

Re: LED lamp opbrengst verminderen

Een oplossing is getinte folie op de lamp plaatsen. Of anders een 75mA driver zien te vinden. Maar dat laatste zal makkelijker gezegd zijn dan gedaan.

Berichten: 82

Re: LED lamp opbrengst verminderen

De regelaar is inderdaad een "echte" stroombron: Constant Current Driver 150 mA, zonder uitwendige instelmogelijkheden. Lijkt me typisch een dingetje dat ook niet is te openen. (KEDH006S0150NR78A4)
Een serieweerstand om de uitgangsspanning tot in verzadiging te laten oplopen lijkt me geen goed idee. Dan blijft er niets van de stroomregelfunctie over.
De shunt weerstand zoals ik in de opening post heb voorgesteld moet m.i. gewoon kunnen, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Van dat laatste is mij niets gebleken uit de reacties tot nu toe.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de aangedragen alternatieven.

Berichten: 3.911

Re: LED lamp opbrengst verminderen

hbh schreef: wo 23 feb 2022, 00:47 (KEDH006S0150NR78A4
Een serieweerstand om de uitgangsspanning tot in verzadiging te laten oplopen lijkt me geen goed idee. Dan blijft er niets van de stroomregelfunctie over.
De shunt weerstand zoals ik in de opening post heb voorgesteld moet m.i. gewoon kunnen, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien. Van dat laatste is mij niets gebleken uit de reacties tot nu toe.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de aangedragen alternatieven.
een serie weerstand is een prima manier om de stroom te definieren, mits het ding een stabiele maximum spanning levert, maar dat lijkt hier niet het geval.
Het ding levert een no load voltage van 55V met save restart en output voltage normal operation van 27-40V. De vraag is dus wanneer het ding in open output protectie gaat maar in de spec staat niets over wanneer die protectie precies inkomt. als dat gebeurt bij een stroom kleiner dan de stroom die je wit laten lopen dan is het de beste oplossing omdat je extra weerstand het minst dissipeert (ca 0.5 watt versus 3 watt bij parallel weerstand als je de helft van het licht wilt).

Houdt rekening met de logaritmische gevoeligheid van je oog. de helft van het licht lijkt voor je oog niet de helft maar nauwelijks minder licht.

Parallel weerstand gaat zeker werken, maar dan genereer je wel altijd bijna 6 watt dus 3 watt weerstand nodig en mogelijkheid om de warmte af te voeren als je 50% dimt.

Berichten: 3.911

Re: LED lamp opbrengst verminderen

Ik zou dus zelf eerst de optie met serieweerstand proberen en als dat niet werkt (kom je alleen achter door het te proberen) de parallel weerstand

Berichten: 82

Re: LED lamp opbrengst verminderen

Iemand wilde dat zijn nieuwe LED lamp van 600 lm net zoveel licht gaf als zijn 30 jaar oude, met vergeelde kap, TL armatuur met een 450 lm buisje. Dat op zich wordt al moeilijk om daar een berekening op los te laten. Komt nog bij dat ik geen spec. heb van de LED lumen vs mA. (geen rechte lijn) We zien het wel; komt allemaal niet zo nauwkeurig. Heb ik ieder geval genoeg munitie om mee aan de slag te gaan. Nogmaals bedankt.

Berichten: 3.911

Re: LED lamp opbrengst verminderen

hbh schreef: wo 23 feb 2022, 12:19 Heb ik ieder geval genoeg munitie om mee aan de slag te gaan. Nogmaals bedankt.
Laat het resultaat nog even weten zodat degenen die input geleverd hebben ook even kunnen zien of huin aannames klopten.

Reageer