Hoe maak ik een miljoen ampere?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.911

Re: Hoe maak ik een miljoen ampere?

jkien schreef: za 26 feb 2022, 18:54 Maar dan heb ik het wiel dus opnieuw uitgevonden. :shock: Merkwaardig dat men van zoiets uiteindelijk toch wel een miljoen ampere kon aftappen.
Bedoel je dat je dan een link legt tussen die miljoen ampere die je eerder aangaf en de stroom die je er maximaal uit kunt halen? Ik denk niet dat dat is wat er gebeurt.
het draaien van het wiel levert een kracht op op de elektronen evenredig met de snelheid en het B veld waardoor een potentiaal ontstaat. Door dan verbinding te maken met een sleepcontact kun je dan stroom laten lopen gelijk aan potentiaal /total weerstand. De link met die miljoen Ampere zie ik echter niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Hoe maak ik een miljoen ampere?

HansH schreef: zo 27 feb 2022, 08:04
jkien schreef: za 26 feb 2022, 18:54
Xilvo schreef: za 26 feb 2022, 17:40 Met sleepcontacten krijg je een homopolaire of Faraday generator link.
Maar dan heb ik het wiel dus opnieuw uitgevonden. :shock: Merkwaardig dat men van zoiets uiteindelijk toch wel een miljoen ampere kon aftappen.
Bedoel je dat je dan een link legt tussen die miljoen ampere die je eerder aangaf en de stroom die je er maximaal uit kunt halen? Ik denk niet dat dat is wat er gebeurt.
het draaien van het wiel levert een kracht op op de elektronen evenredig met de snelheid en het B veld waardoor een potentiaal ontstaat. Door dan verbinding te maken met een sleepcontact kun je dan stroom laten lopen gelijk aan potentiaal /total weerstand. De link met die miljoen Ampere zie ik echter niet.
In het wikipedia-artikel waar Xilvo naar linkte staat in de inleiding:
Het bijzondere aan de homopolaire generator is dat hij sterke stromen kan opwekken, soms van meer dan een miljoen ampère, omdat de inwendige weerstand bijzonder laag kan zijn.
Hoe ze dat precies hebben gedaan weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.318

Re: Hoe maak ik een miljoen ampere?

Ik denk dat je grote stromen kan hebben doordat de inwendige weerstand van de bron uitgespreid is over de hele schijf en daardoor redelijk klein is. Dat gaat minder zijn dan wanneer je een generator hebt bestaande uit gewikkelde geleiders.

Dat is wat ik denk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Hoe maak ik een miljoen ampere?

Maar stel nu eens dat koperen wiel zeer hoog - bijv. negatief - wordt opgeladen? Dan heffen de ladingen elkaar niet meer op en zou er bij het ronddraaien wel een zeer grote stroom kunnen lopen.
Echter, als dat gebeurt ontstaat een magnetisch veld dat zijn oorzaak tegenwerkt. En dus zullen de elektronen terugstromen, oftewel stil blijven staan terwijl het wiel draait.

Reageer