Evenwichtsvergelijking
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 4
Evenwichtsvergelijking
Hallooo,
Ik zit al een tijdje met deze twee vragen, alleen ik kom er maar niet uit. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt!
a) Bereken met de knooppuntmethode alle staafkrachten in het vakwerk en de
verbindingskrachten in knooppunt 1 en 2. Maak voor elk knooppunt een nieuw
VLS.
b) Bereken de verbindingskrachten in knooppunt 1 en 2 nu nogmaals met behulp
van de evenwichtsvergelijkingen voor de gehele pylon. Toon hiermee aan dat
de gevonden antwoorden voor vraag 3a correct zijn.
Ik zit al een tijdje met deze twee vragen, alleen ik kom er maar niet uit. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Alvast bedankt!
a) Bereken met de knooppuntmethode alle staafkrachten in het vakwerk en de
verbindingskrachten in knooppunt 1 en 2. Maak voor elk knooppunt een nieuw
VLS.
b) Bereken de verbindingskrachten in knooppunt 1 en 2 nu nogmaals met behulp
van de evenwichtsvergelijkingen voor de gehele pylon. Toon hiermee aan dat
de gevonden antwoorden voor vraag 3a correct zijn.
- Berichten: 2.316
Re: Evenwichtsvergelijking
Ik denk dat het wel nodig is dat je aangeeft hoe de reactiekrachten/momenten tussen pylon en vleugel in mekaar zitten. Anders kunnen mensen zonder vliegtuigachtergrond dit vraagstuk (dat op zich niet moeilijk is) niet oplossen.
-
- Berichten: 4
Re: Evenwichtsvergelijking
Bij de A320 is de constructie van de
motorpylon opgebouwd als een
vakwerk (zie eerste afbeelding), waarbij
knooppunt 1 is uitgevoerd als een
pen bevestigd aan een bus op een
horizontale gladde stang, en knooppunt 2
als een scharnier.
Knooppunt 1 en 2 zijn de
verbindingen van de motorpylon
met respectievelijk de voorste en
achterste vleugelligger (front and
rear spar, afbeelding 2).
Hopelijk is dit voldoende info
-
- Berichten: 4
- Berichten: 2.316
Re: Evenwichtsvergelijking
Ja, dat is op zich hetzelfde als wat ik had aangegeven.
Het eerste wat je kan doen is opschrijven dat de som van alle krachten nul is en dat de som van alle momenten rond bvb knooppunt 5 nul is. Dan heb je alvast al alle externe krachten.
Het eerste wat je kan doen is opschrijven dat de som van alle krachten nul is en dat de som van alle momenten rond bvb knooppunt 5 nul is. Dan heb je alvast al alle externe krachten.
-
- Berichten: 4
Re: Evenwichtsvergelijking
Hey, super bedankt voor het snel reageren alleen ik ben er al uitgekomen. Echter heb ik nog een andere vraag haha, hopelijk kan je ook hierbij meehelpen:
Stel de functies op voor de V- en M-lijn en plaats deze in een tabel. Kies hiervoor
x=0 bij de vleugeltip. Begin vervolgens vanuit de vleugeltip en werk naar de vleugel-
wortel toe. Gebruik steeds de rechterkant van de snede. Maak voor elke benodigde
snede een compleet VLS. (Dit is de vraag, en hieronder staat alle nodige info.)
Bij vraag 2 zijn de krachten aan bod gekomen die door de voorligger worden
gedragen: het gewicht van de constructie en de brandstof, en de draagkracht.
Deze krachten zijn het resultaat van rechthoekige verdeelde belastingen op de
voorligger in spanwijdte-richting. Figuur 4a t/m 4c tonen hoe deze belastingen
over de voorligger zijn verdeeld. Daarnaast werkt er nog een externe kracht op de
voorste vleugelligger: in knooppunt 1 grijpt de verbindingskracht van de
motorpylon aan (zie vraag 3b).
- Berichten: 2.316
Re: Evenwichtsvergelijking
Ik denk dat het geen probleem is om de 3 belastingen hierboven op te tellen. Dat laat ik aan iemand anders. Je positioneert je op een bepaalde afstand x van de linkerkant van de vleugel. De som van de reactiekracht links plus de integraal van de verdeelde belasting moet gelijk zijn aan de verticale kracht op positie x. Uit dM/dx=V kan je vervolgens het moment berekenen.
-
- Berichten: 859
Re: Evenwichtsvergelijking
als het je bedoeling is de reactiekrachten uit de motor goed om te tekenen denk ik dat je de verticale richting om moet draaien.
ik kan me niet voorstellen dat het gewicht van de motor groter is dan zijn stuwkracht.
ik kan me niet voorstellen dat het gewicht van de motor groter is dan zijn stuwkracht.
-
- Technicus
- Berichten: 1.153
Re: Evenwichtsvergelijking
Dit vraagstuk hebben we eerder behandeld:
viewtopic.php?t=210147
viewtopic.php?t=210147