Is een tank kwetsbaar?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 83

Is een tank kwetsbaar?

Kan de loop van een tank ernstig beschadigd worden, als men met een geweer in de loop schiet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is een tank kwetsbaar?

Deze vraag kan ik niet uit volledig uit eigen kennis beantwoorden. Echter wel genoeg tanks gezien in museum. Zoals door bijvoorbeeld een bezoek aan het Overloon museum https://www.oorlogsmuseum.nl.

Dan krijg ment een indruk hoe dik het pantser van een tank is. Voor een ouderwetse tank tot wel 12 [cm] dik ijzer! Tegenwoordig worden ook andere materialen gebruik waaronder keramiek: Vehicle_armour

Om een tank uit te schakelen zijn geavanceerde wapen bedacht: Anti Tank Warfare.

Hier een soortgelijke vraag als de jouwe beantwoord op Quora. Hier echter met 50 caliber scherp schutter wapen. Kansloos is een goede samenvatting denk ik. Zelfs indien men "kritische" item raakt als optiek.

(volgens mij direct in de loop schieten helpt ook niet. Ik vermoed dat mogelijke explosieven achter schild zitten. Dan is het tevens de vraag nabij te komen met machine geweren gemonteerd op tank).

Quora dergelijke vraag:
https://qr.ae/pGdWte

Zoals slogan oorlogmuseum: "oorlog hoort in een museum".
Overloon.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is een tank kwetsbaar?

Gezocht in het Engels: "shooting directly in barrol tank". Ook op quora:
What would happen if you shot a bullet into a loaded tank barrel?

https://qr.ae/pGdWYf

"If the round in the tank gun was an explosive one such as HE or HEAT, it’s possible the bullet strike will damage the fuze on the nose of the round. Unless it’s base-fuzed, in which case it won’t. If the fuze is damaged the round will probably be a dud when fired. There is no chance that the impact of the bullet will cause the round to detonate in the chamber. None at all. They aren’t even armed until after they’ve been fired, and the energy in a bullet is way, way below what would be required to set off the high explosive content of the round."

Blijkbaar staat de hoofd munitie van de tank pas op scherp nadat afgevuurd is geworden. Een kogeltje heeft dan niet veel invloed. In de tank wil je niet met op scherp staande munitie rondrijden lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Is een tank kwetsbaar?

Een tank kan redelijk eenvoudig uitgeschakeld worden met een goed gerichte Molotof Cocktail. Wanneer de brandende vloeistof wordt aangezogen en zo in de motor terechtkomt kan hij redelijk vlug uitgeschakeld zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: Is een tank kwetsbaar?

https://www.quora.com/How-can-a-Molotov ... ype=answer

Hier staat dat moderne tanks bestand zijn tegen molotof cocktails.

Berichten: 1.246

Re: Is een tank kwetsbaar?

Rik bedoelde in Battlefield :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Is een tank kwetsbaar?

Indien de (geweer-)kogel zou achterblijven in de loop (en er dus niet "door" zou vallen bij het herladen), kan bij het afvuren van de volgende (kanons-)kogel de loop ernstig beschadigd geraken, en bij klassieke kleinere kalibers wel uit elkaar kunnen barsten. Er zijn talloze filmpjes te vinden op hetinternet van "ontploffende" lopen, die veroorzaakt werden door vreemde objecten in de loop tijdens het afvuren. Een stukje vod die achterblijft na het kuisen is reeds voldoende.
De orde van grootte van tank-kalibers is wel iets groter, de wanddikte ongetwijfeld ook, maar ik ga ervan uit dat zoiets toch niet zonder gevolgen zou blijven...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is een tank kwetsbaar?

Bullet fired into tank barrel:
Hier meer gevonden wat aansluit bij bijna ieders bijdrage (behalve de gamers!): Quora. Onderstaand nog twee korte docu's betreffende anti tank methoden/ontwikkelingen. Maar voor een moderne tank zal een klein caliber waarschijnlijk niet de tank uitschakelen door schade aan de loop vermoed ik (zie antwoorden quora). De kracht/energie van de tank munitie is al enorm waaraan de loop structureel moet voldoen.

WW1, Tankgewehr M1918:
Is the world's first anti-tank rifle—the first rifle designed for the sole purpose of destroying armored targets—and the only anti-tank rifle to see service in World War I. Approximately 15,800 were produced. Zie: Wiki


WW2, Instructie Film:
Hier een voorbeeld dat een klein caliber met een beetje geluk de koepel kan blokkeren (WW2).

Dit topic gaat geeft mij een erg dubbel gevoel betreffende de huidige ontwikkelingen. Maar wilde toch delen omdat ik studeerde en interessant materiaal/informatie tegen kwam. Heb getracht sensatie gehalte te minimaal te houden. Eerste filmpje heeft wel irritante sensatie muziek.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is een tank kwetsbaar?

Molotof Cocktail lijkt mij wel plausibel bij oudere tanks vooral in de buurt van de kijkgaten (blind makende) en mogelijk motor schade (verbrande en/of smeltende leidingen).

Een 100 [kg] purschuim granaat lijkt mij ook effectief als ze bestaan :) (https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyurethaan).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: Is een tank kwetsbaar?

king nero schreef: vr 11 mar 2022, 10:12 Er zijn talloze filmpjes te vinden op hetinternet van "ontploffende" lopen, die veroorzaakt werden door vreemde objecten in de loop tijdens het afvuren. Een stukje vod die achterblijft na het kuisen is reeds voldoende.
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een tank kapot gaat van een achterblijvende vod. Kan je zo een filmpje delen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Is een tank kwetsbaar?



even youtuben op "exploding rifle shotgun barrel" of "barrel obstruction", legio filmpjes te vinden.

Die achterblijvende vod ging niet over tanks maar klassieke kalibers (.223, .308, 7 mm, ...).
Maar als een vod een geweerloop kan doen openspringen, kan ik me voorstellen dat een 20 - 40 gram wegend stuk lood, bekleed met koper en eventueel een stukje hardmetaal vooraan, dit ook kan veroorzaken bij tank-kalibers.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is een tank kwetsbaar?

@Rik Speybrouck,

Betreffende de Molotof Cocktail hier heb ik een bevestiging gevonden in instructie video WW2 (vanaf: 9:20 minuten): https://youtu.be/taHFUKKKmJM?t=561.

Er zijn enkele filmpjes te vinden waar men tank uitgeschakeld door handgranaat in loop te stoppen (Syrie). Maar deze laten geladen projectiel in loop volgens mij ontploffen.

Het echt blokkeren/verstoppen van een kanon loop lijkt mij echter moeilijk. In de docu van King Nero beschadigd de loop als deze hermetisch dicht is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Is een tank kwetsbaar?

OOOVincentOOO schreef: zo 13 mar 2022, 15:58
Het echt blokkeren/verstoppen van een kanon loop lijkt mij echter moeilijk. In de docu van King Nero beschadigd de loop als deze hermetisch dicht is.
Nee, zand of een vod in de loop sluit deze niet af. Het faalmechanisme is de (plastische) deformatie van de loop van enerzijds de kogel + het vreemd materiaal in de loop, die de binnendiameter wilt "vergroten" als de kogel op die plaats wilt passeren, + anderzijds de drukopbouw die deze vertraging in de beweging van de kogel teweegbrengt. Het materiaal van een loop is vrij hoog in C + enkele andere legeringselementen (substitutionele versteviging + precipitaatvormende elementen), en daardoor sterk maar gevoelig aan brosse breuk.

Dezelfde theorie kun je perfect toepassen op een tank-loop, echter daar heb ik geen ervaring mee. Het is mogelijk (maar weinig plausibel) dat een tankloop zodanig overgedimensioneerd is dat deze de extra "hoop stress" probleemloos kan opvangen. Ik geef enkel mee dat dit principe volgens mij toepasbaar is in die situatie.

Reageer