Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 12:51
Een gluonen klok staat still. Als je massaloze geladen deeltjes mee laat vliegen zullen ze niet rondom elkaar gaan bewegen. Tenzij een effectieve massa wordt gevormd.
Wat is een gluonenklok en hoe weet je of die stilstaat? Bovendien, een klok die altijd stil staat is geen klok.
Idem voor die geladen massaloze deeltjes.

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Xilvo schreef: ma 04 apr 2022, 13:07
Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 12:51
Een gluonen klok staat still. Als je massaloze geladen deeltjes mee laat vliegen zullen ze niet rondom elkaar gaan bewegen. Tenzij een effectieve massa wordt gevormd.
Wat is een gluonenklok en hoe weet je of die stilstaat? Bovendien, een klok die altijd stil staat is geen klok.
Idem voor die geladen massaloze deeltjes.

Een klok die altijd stilstaat toont dat de tijd stilstaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 13:11 Een klok die altijd stilstaat toont dat de tijd stilstaat.
Altijd impliceert het verstrijken van tijd. Wat je schrijft is strijdig met zichzelf en dus onjuist.

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

OOOVincentOOO schreef: ma 04 apr 2022, 12:56
Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 12:48 Relativiteit maakt gebruik van een ideale klok. Bestaat die? Nee. Je denkt die erbij. Een klok in een neutronenster loop langzamer dan een erbuiten. Kun je een klok maken die in een neutronenster bestaat? Neen. De processen zelf vormen de tijd. Net zo voor een foton. Je kunt er een klok bij denken. Niet zo moeilijk. Of je kunt het foton zelf als tijd voorstellen. Een tijd zonder beweging of richting. Alleen verbindend in ruimte.

Ik be het ermee eens dat dit koffietafel geslurp is! 😆
Missende definities:
Relativiteit maakt gebruik van een ideale klok.
De processen zelf vormen de tijd.

Aannamen:
Een klok in een neutronenster loop langzamer dan een erbuiten.
Kun je een klok maken die in een neutronenster bestaat?
De processen zelf vormen de tijd. Net zo voor een foton.

Gevoel:
Niet zo moeilijk.
Een tijd zonder beweging of richting. Alleen verbindend in ruimte.
Neen.
Je kunt er een klok bij denken.
Bestaat die? Nee. Je denkt die erbij.

EDIT:
Het blijft moeilijk enige structuur in jouw ballonetjes te vinden. Ook jouw doel snap ik niet, gewoon babbelen met/over natuurkundige woorden? Wat wil je bereiken? Is er een vraag? Of wil je een luisterend oor hebben?
Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 12:53 Een vliegend foton? Wat bedoel je?
Met vliegend foton probeer ik te beschrijven/illustreren hoe ik jouw gedachtengang interpreteer.
Maar wat is een vliegend foton? Die komt niet in mijn gedachten ballonetjes voor. Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag hoe je een klok in een neutronenster plaatst. Hoe doe je dat?

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

En wat voor klok wordt er gebruikt in de AR?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

@Water-,
walter- schreef: ma 04 apr 2022, 13:03 @Vincent; je refereert naar een aantal uitspraken als niet natuurkundig relevant.
Welke uitspraken van mij bedoel je? Volgens mij heb ik nergens iets natuurkundig irrelevant genoemt.

Waarmee ik moeite heb:
Men maakt snel aannamen zonder aan zichzelf te twijfelen. Als ik dit topic lees lijkt het erop alof het begrip: "de lichtsnelheid is hetzelfde ongeacht de eigen snelheid", door iedereen begrepen word (wat ik betwijfel).

Ikzelf ben ouderwets, als je niet weet hoe een Michelson interferometer werkt mag je nieteens verder speculeren over het begrip lichtsnelheid is de limiet en onafkankelijk eigen snelheid.

Zelf weet ik veel te weinig over SRT. Maar volgens mij heb ik genoeg ervaring zin en onzin te herkennen.

Deze NL website heeft veel informatie over actuele thema natuurkunde en meer diepgang als populair wetenschappelijk: https://www.quantumuniverse.nl/series.

Anderen kunnen jouw wellicht beter informeren welke litteratuur te raadplegen. Het boek van Flappelap is leerzaam en geeft ook rekenvoorbeelden. Dit is een goede opstap buiten intuitive/polulaire litt. (Boek). Ook hij is niet perfect maar heeft iets op papier gezet wat: bestudeerd, geverifieerd en uiteindelijk kritiseerd worden (wanneer men over hetzelfde praat). Deze thema's zet je niet zomaar "FF" in een boek.

Zonder goede zelfreflectie leer ik niets. Leren begint te erkennen wat ik niet weet. En ik weet een heleboel niet en maak veel fouten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Voordat men mij verkeerd begrijpt. Ik vermoed dat het boek hierboven meer drukkosten en additionele kosten heeft dan het opbrengt! Mocht men denken dat ik iets promoot en verkeerde gedachten bij jullie omhoog breng.

De website: https://www.quantumuniverse.nl/series is gratis. Maar voor zelfstudie dient men zelfkritisch te zijn. Het is dan namelijk moeilijk objectief te blijven. Ik vermoed dan men niet een flatearther wil worden en alleen profiteren van technologie en de vinger wijzen naar 'de anderen'.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 13:16 Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag hoe je een klok in een neutronenster plaatst. Hoe doe je dat?
Ben je serieus? Wat moet ik hier op antwoorden? Welke klok en hoe is die geconstrueerd? Hoe werkt die? Als het een gedachten experiment is: zoveel fantasie heb ik niet!

Het is jouw gedachten experiment, maak het verhaaltje dan af!

Iedere kritiek word beantwoord met een zogenaamde "debunking" vraag van jouw!

Je spreekt met een auti, dus mijn hoofd geeft veel <221A: ERROR> meldingen uit responses wat je geeft! ;)

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

OOOVincentOOO schreef: ma 04 apr 2022, 13:45
Papabear schreef: ma 04 apr 2022, 13:16 Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag hoe je een klok in een neutronenster plaatst. Hoe doe je dat?
Ben je serieus? Wat moet ik hier op antwoorden? Welke klok en hoe is die geconstrueerd? Hoe werkt die? Als het een gedachten experiment is: zoveel fantasie heb ik niet!

Het is jouw gedachten experiment, maak het verhaaltje dan af!

Iedere kritiek word beantwoord met een zogenaamde "debunking" vraag van jouw!

Je spreekt met een auti, dus mijn hoofd geeft veel <221A: ERROR> meldingen uit responses wat je geeft! ;)
Je begrijpt niet waarom ik deze vraag stel. Het is namelijk onmogelijk een klok in het centrum van een neutronenster te plaatse. Maar dat betekent nog niet dat de tijd daar niet tikt. Net zo voor een foton. En we zien dat de tijd op een foton niet tikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Pfew, ik ga uit dit draadje. Dit lijkt op een therapie sessie :D

Knap, hoe men natuurkunde kan bedrijven zonder getallen of iets te meten/kwantifiseren. Velen willen praten over technologie maar is te vies het te begrijpen of bouwen. :lol:

Praten over de specificatie van telefoon maar verder niets. Ingewikkelde woorden (specificatie) gebruiken lijkt de trend tegenwoordig. Het blijven verkoop praatjes hoor!

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

OOOVincentOOO schreef: ma 04 apr 2022, 14:12 Pfew, ik ga uit dit draadje. Dit lijkt op een therapie sessie :D

Knap, hoe men natuurkunde kan bedrijven zonder getallen of iets te meten/kwantifiseren. Velen willen praten over technologie maar is te vies het te begrijpen of bouwen. :lol:

Praten over de specificatie van telefoon maar verder niets. Ingewikkelde woorden (specificatie) gebruiken lijkt de trend tegenwoordig. Het blijven verkoop praatjes hoor!
"Je spreekt met een auti, dus mijn hoofd geeft veel <221A: ERROR> meldingen uit responses wat je geeft! ;)"

Wat bedoel je hiermee?

Ik krijg het idee dat je de vraag probeert te ontwijken. Hoe plaats je een klok in een neutronenster? Een klok die je wel gebruikt voor het tijdsverloop in de ster te duiden.

Je bent zelf toch in de thread gesprongen? Wat voor techniek of wiskunde verwacht je hier? Ik vraag je zelfs een klok te schetsen. Een plan hoe je die maakt en in een neutronenster kan zetten. Leef je uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Veel van wat U zegt veroorzaakt een <221A: ERROR> in mijn hoofd.

Ik kan er geen touw aan vast knopen.

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

OOOVincentOOO schreef: ma 04 apr 2022, 14:32 Veel van wat U zegt veroorzaakt een <221A: ERROR> in mijn hoofd.

Ik kan er geen touw aan vast knopen.

Haha! Hoe toepasselijk! 😆

Okay, ik probeer het nog een keer. De meeste mensen die zeggen dat ze er geen touw aan kunnen vastknopen zeggen dit omdat se weten dat ze niets beter weten te zeggen. Ik neem aan dat je niet zomaar in dit draadje bent gesprongen. Je wilde iets duidelijk maken. Maar wat? Om dat uit te vinden stelde ik de vraag of je een klok kan bedenken die je in het centrum van een neutronenster kan plaatsen. Waarom is daar geen touw aan vast te knopen? Simpele vraag!

Berichten: 71

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

OOOVincentOOO schreef: ma 04 apr 2022, 14:32 Veel van wat U zegt veroorzaakt een <221A: ERROR> in mijn hoofd.

Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Oh! Ik begrijp het nu pas! Sorry! Ik wist niet wat je met auti bedoelde! Zie het nu pas... Neem me niet kwalijk. Ik dacht dat je een geintje maakte. Dat je zei dat je een bot was...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Is de eindbestemming van een foton vooraf bepaald?

Dit is een vreemde discussie.

Jij/U begint met het 'gedachtenexperiment" plaats een klok in het centrum van een neutronen ster. Wat heb ik daarmee te maken?

Stel dat, moet ik uit mijn magische hoed verzinnen welke context U bedoeld????? Vreemde papabear bent U, dit is eigenlijk een beetje komisch en lachwekkend als ik dat mag zeggen :lol: !

Iedere kritiek aan U word als reverse psychology met een retorische tegenvraag "beantwoord". Dat deed men op kleuterschool ook, dat kan ik als auti nog goed herinneren. Nu worden wat populaire wetenschappelijke woorden gebruikt (moet ik dan bang worden ofzo?).

Wat ik wil duidelijk maken dat ondezoek (of laat het noemen wetenschap) is niet zomaar iets roepen is. Een gedachten experiment opzetten is niet alleen wollig denken. Men dient het te onderzoeken thema van alle perspectieven te onderzoeken, begrijpen, toetsen, weerleggen en aan te passen. Zoniet blijven het luchtballonnetjes.

Gesloten