Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben hier terecht gekomen omdat ik een vergelijkbare vraag heb (maar waarop ik het antwoord niet uit deze discussie kon ontrafelen). Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen. Ik ben geen natuurkundig genie, maar vind het wel interessant om meer inzicht te krijgen. (Bij voorbaat excuus als dit een nieuw topic zou moeten zijn)

Mijn probleem is als volgt:
Ik wil graag vanuit een waterton (wijnvat) het water omhoog pompen (ca. 1.70 meter omhoog) en in een regenpijp laten lopen, zodat er een soort waterval/ornament ontstaat. Een klein kabbelend stroompje is voldoende, puur zodat het water in beweging en belucht blijft (tegen muggenlarven) en een aangenaam geluid/effect geeft. Zie hieronder de situatie, in het rood aangegeven hoe de stroom vanaf de pomp zou moeten lopen.
Screenshot 2022-06-28 170527.png
Ik ben van plan om als pomp een "Ubbink Xtra 900" te kopen:
- 18 Watt
- Qmax: 900 l/h
- Hmax: 1,8m
- Diameter aansluiting pomp: 13mm
- Via drukregulator druk aan te passen
- Verschillende connectors voor de slang: 9mm, 13mm, 19mm

Nu denk ik eraan om een slang van 9mm te kopen omdat ik maar een kleine straal nodig heb, maar omdat ik niet weet of ik daarmee juist het vermogen van de pomp "afknijp" of juist vergroot (minder water, maar sneller) wil ik jullie vragen om mij van context te voorzien. Een alternatief is dus een slang van 13mm, of misschien juist zelfs een pomp met iets minder vermogen (16 W, 600 l/h, Hmax 1,10m) en de smalle 9mm slang zodat het geheel minder stroom hoeft te verbruiken (het hoeft ook geen overkill te zijn).

Alvast bedankt!
Nick

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Als je pomp een opvoerhoogte (Hmax) van 1.8 m heeft, dan is dat (in theorie) maar net genoeg om de benodigde hoogte van 1.7 m te overbruggen. Dat andere pompje voldoet zeker niet. Maar ook bij die eerste moet je in de praktijk zien of er nog wat stroomt. Het kan, en het kan net genoeg zijn voor wat je wil bereiken. Maar ik denk niet dat een dikkere slang dan veel verschil gaat maken. Het water stroomt zo langzaam dat de verliezen in de leiding verwaarloosbaar zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Ah ok bedankt! De pomp is er ook met meer vermogen (35 W, 2300 l/h, Hmax 2,20m). Dat zou dan wellicht een betere keuze zijn? Blijft dan ook nog wel de vraag of een 9 mm of 13 mm slang een beter resultaat zou leveren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Ga ook eens na hoe groot het stroompje moet zijn. Je hebt het over een kabbelend stroompje, maar 2300 l/h ruim 0,6 l/h. Dat is een forse straal waarmee je in 20 s een emmer vol krijgt.

Berichten: 4

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Xilvo schreef: do 30 jun 2022, 10:53 Ga ook eens na hoe groot het stroompje moet zijn. Je hebt het over een kabbelend stroompje, maar 2300 l/h ruim 0,6 l/h. Dat is een forse straal waarmee je in 20 s een emmer vol krijgt.
Excuus ik zie nu dat ik de verkeerde waardes heb opgegeven voor de grotere pomp "Xtra 1600", dat zou moeten zijn: 40W, 1600 l/h, Hmax 2,00m. Maar je punt blijft hetzelfde vermoed ik.

Dat was inderdaad mijn overweging. Ik weet namelijk niet of het door de fabrikant opgegeven aantal l/h correspondeert met de maximale opvoerhoogte van het water, of met de verplaatsing van het water op gelijke hoogte, en bij gebruikt van welke slang dat dan is.

Aangezien het reguliere doel van deze pomp is om een fonteintje en/of waterornament aan te sturen (die een krachtige straal moeten hebben, zie afbeelding uit de catalogus hieronder, de Xtra 1600 zou zelfs beiden tegelijk kunnen aansturen) was mijn vermoeden dat het doel van een 'kabbelend stroompje' wellicht juist te bereiken zou zijn met een pomp met enige 'ondercapaciteit' en een smalle slang (die door de beperkte diameter het water misschien hoger zou opvoeren dan de geregistreerde opvoerhoogte).
Screenshot 2022-06-30 111542.png
Omdat mijn kennis van natuurkunde echter niet ver genoeg reikt, weet ik niet of een beperkte diameter van de slang misschien juist het tegenovergestelde zou veroorzaken omdat het de druk van de pomp misschien 'afknijpt'?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

nivasi schreef: do 30 jun 2022, 11:27 Omdat mijn kennis van natuurkunde echter niet ver genoeg reikt, weet ik niet of een beperkte diameter van de slang misschien juist het tegenovergestelde zou veroorzaken omdat het de druk van de pomp misschien 'afknijpt'?
dat doet het. Maar, zoals Marko al opmerkt, omdat er sowieso maar weinig water zal stromen blijft dat leidingweerstandseffect ook beperkt en doet het er niet meer zo veel toe of je een dunnere of dikkere slang gebruikt.

van dit soort pompjes (dat zijn kleine waaierpompjes) zijn maar zelden druk/debiet diagrammen (pompkarakteristieken) te krijgen.
In het algemeen zal dat er ongeveer uitzien als zoiets:
pq.PNG
verticale de druk/opvoerhoogte, horizontaal het debiet (volumestroom) . De rode lijn is een ruwe standaardvorm voor de relatie tussen druk p en debiet Q van centrifugaalpompjes zoals dit.

Conclusie: onder de op de verpakking vermelde maximale opvoerhoogte komt er bijna geen druppel meer uit, en als je de op de verpakking vermelde volumestroom wil hebben heb je geen opvoerhoogte meer over.

de lila lijnen (geheel arbitrair) zijn zogenaamde leidingkarakteristieken: verband tussen tegendruk van de leidingen (leidingweerstand) en de hoeveelheid water die er door stroomt. Je ziet, bij lage debieten zijn de verschillen in verliezen tussen dikke en dunne leidingen maar klein.

Waar de leidingkarakteristiek de pompkarakteristiek snijdt ligt het zogenoemde werkpunt van je installatie.

Probleem: je wil ook nog omhoog, misschien wel tot 80% van je maximale opvoerhoogte. Dat is een vaste tegendruk, en dat trekt je pompkarakteristiek dus omlaag tot bijvoorbeeld die blauwe lijn.

En zo krijg je vaak teleurgestelde fonteinpompklanten. :? wat het ding werkelijk doet heeft vaak niks meer te maken met de waarden vermeld op de verpakking

Realiseer je trouwens wel dat een 40 W pompje 24/7 draaien toch ook op jaarbasis 360 kWh gaat verbruiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Jan van de Velde schreef: do 30 jun 2022, 13:08 ... En zo krijg je vaak teleurgestelde fonteinpompklanten. :? wat het ding werkelijk doet heeft vaak niks meer te maken met de waarden vermeld op de verpakking

Realiseer je trouwens wel dat een 40 W pompje 24/7 draaien toch ook op jaarbasis 360 kWh gaat verbruiken.
Bedankt voor de uitgebreide informatie, nu snap ik beter hoe het in elkaar zit. Conclusie voor mij is dat het waarschijnlijk een kostbare aangelegenheid zou worden (sterke pomp en dus hoog stroomverbruik) om een behoorlijk resultaat te behalen. Ik denk dat ik toch maar afzie van het 'waterval'-idee, en kies voor een simpele vijverbeluchter van 1W die het hoofdprobleem (vies, stilstaand water en muggen) verhelpt.

Bedankt voor alle uitleg!

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Pompkarakteristieken staan in de catalogus hier:
https://www.ubbinkgarden.com/new/pondgb2011_en.html
Het door kou voorgestelde pompje is kansloos, maar iets verderop staat de smartmax, en misschien dat je het met de smartmax 1500fi net wel red, en die gebruikt maar 10W.

Belangrijkste is een exacte maatschets met hoogste/laagste waterpeil in bronvat, buislengte, waterniveau boven en gewenste debiet.

Reageer