jumpstarter voor auto te starten als accu leeg is

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

jumpstarter voor auto te starten als accu leeg is

Geachte forumleden,
Ik heb een jumpstarter ProStart 2824 12/24V van het merk TELWIN via online bij het bedrijf Huvema gekocht. ( massa=16 kg)
Aan de zijkant zit een schakelaar als deze vertikaal staat staat de schakelaar op 0 v
Hij kan naar links op 12V en naar rechts op 24V. Voor mijn auto gebruik ik uiteraard de stand 12V.
Bij het aansluiten van de rode klem ( de + )en de zwarte klem (de - ) staat in de handleiding iets geks
Als ik de motorkap open doe, moet ik eerst de rode klem op de plus pool van de accu zetten, en daarna moet ik de zwarte klem verbinden met het metalen chassis van de auto. De vraag is , waarom mag ik de zwarte klem niet verbinden met de negatieve pool van de accu.
Ik staat er in de gebruikshandleiding dat ik een beschermende bril zou moeten dragen en beschermende kleding, maar ik heb al 4 keer mee gemaakt dat een automonteur die mij hielp omdat mijn accu helemaal leeg was, en deze monteur had ook zo;;n jumpstarter bij zich, maar had helemaal geen bril op en gewoon zijn werk overall aan.
Kan iemand wat toelichting geven over een jumpstarter ( ook wel accubooster) genoemd.
Bij voorbaat hartelijk dank
Hoogachtend
aad

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: jumpstarter voor auto te starten als accu leeg is

De zwarte klem verbinden met de massa in plaats van de minpool is om vonken en een eventuele ontploffing in de buurt van de batterij te voor komen mocht deze kapot zijn. Normaal loopt het ook goed als de zwarte klemmen rechtstreeks doorverbonden worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: jumpstarter voor auto te starten als accu leeg is

Bij het laden van een accu kan waterstofgas vrijkomen, en als dan vlak bij dat gas na jumpstarten bij het loshalen van de zwarte klem een vonk overspringt, zou dat gas kunnen ontbranden. In theorie, want in de praktijk is dat zo onwaarschijnlijk dat geen monteur zich daarmee bezig houdt. Hetzelfde geldt voor veiligheidsbril en beschermende kleding. Dat is meer om iedere mogelijke aansprakelijkheid van de fabrikant van die jumpstarter te tackelen dan dat het van realiteitszin getuigt.

>> Kan iemand wat toelichting geven over een jumpstarter <<

In principe is het niet meer dan een accu met een lader (en bij de goede een aantal veiligheidsvoorzieningen). Je laadt de accu in de booster op. Daarna zit er genoeg energie in om een paar keer een auto met een lege accu toch te starten. Dat vraagt kort een zeer hoog amperage, want die koude zware motor moet voldoende op toeren worden gebracht door de startmotor, en dan heb je het snel over wel honderd ampère. Maar gelukkig is dat gedurende een korte tijd zodat de accu in de booster niet zo groot hoeft te zijn.

Overigens, als je zo'n booster nodig hebt, is dat meestal een teken dat de accu in de auto aan het einde van zijn latijn is. Mocht die accu wel goed zijn, dan is zit er een probleem in de laadinrichting van de auto. Alleen als het heel stevig gevroren heeft mag een accu moeite hebben om een motor te starten (maar moet dat wel kunnen).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: jumpstarter voor auto te starten als accu leeg is

Hartelijk dank heer Uphoff voor uw reactie
Hoogachtend
aad

Reageer