[scheikunde] IJzergehalte in bloed bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] IJzergehalte in bloed bepalen

Hi,

Ik ga voor school een klein onderzoekje uitvoeren waarmee we het ijzergehalte in ons bloed willen bepalen.
Ik zie op internet hier weinig info over (er wordt vaak gezegd dat het een makkelijk onderzoek is maar niet de manier van onderzoeken) en omdat ik nog op de middelbare school zit moet het ook niet een al te ingewikkeld onderzoek worden( ik kan wel wat hulp krijgen van docenten evt).
Ik zag wel het een en het ander voorbij komen over een redox titratie, ik weet niet in hoeverre dat relevant is.
Bij deze dus de vraag, heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan onderzoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] IJzergehalte in bloed bepalen

Dit is een hele interessante. Ik ben zelf ook benieuwd hoe?
Het ijzer in het bloed moet een ijzerion zijn vanwege de verbinding met andere elementen. Ik zelf zou richting de neerslag reactie zoeken. Maar ik ben een leek he?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] IJzergehalte in bloed bepalen

Il heb geen test kunnen vinden die ect meet hoeveel ijzer in het bloed zit. Er zijn andere testen die een indicatie kunnen geven of je voldoende ijzer hebt, maar nog steeds niet hoeveel.
Serum iron. This test measures the amount of iron in your blood. The level of iron in your blood may be normal even if the total amount of iron in your body is low. For this reason, other iron tests also are done.Serum ferritin. Ferritin is a protein that helps store iron in your body. A measure of this protein helps your doctor find out how much of your body's stored iron has been used.Transferrin level, or total iron-binding capacity. Transferrin is a protein that carries iron in your blood. Total iron-binding capacity measures how much of the transferrin in your blood isn't carrying iron. If you have iron-deficiency anemia, you'll have a high level of transferrin that has no iron.

Reageer