Rompvorm ponton houseboat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Rompvorm ponton houseboat

Goedendag,

Ik zit hopelijk in het goede forum. Ik ga een housboat (soort tiny house op een varend ponton) laten bouwen en nu heeft de pontonbouwer me de tekeningen opgestuurd. Zij bijlage. Het ontwerp is een catamaran vorm met, en daar zet ik vraagtekens bij, een "bak" ertussenin. Die bak komt een centimeter of 20 in het water te liggen en draagt zo in belangrijke mate bij aan het drijfvermogen. Mijns inziens gaat deze bak voor heel veel extra weerstand zorgen tijdens het varen. Volgens de bouwer is dat niet zo en heeft het zelfs een positieve invloed. Nu ben ik niet voldoende onderlegd op dit gebied om hem ofwel gelijk te geven ofwel van repliek te dienen. Kan iemand in dit forum hier iets zinnigs over zeggen? Alvast bedankt.

Remco
Bijlagen
247802-0010-A.pdf
Tekening ponton
(265.65 KiB) 67 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Rompvorm ponton houseboat

Tuurlijk, die bak gaat voor weerstand zorgen, maar als je het drijfvermogen nodig hebt, heb je niet echt een keuze, drijfvermogen kost nu eenmaal weerstand. Of je moet er een echte catamaran van maken waardoor het geheel veel dieper komt te liggen, dan moet je de drijvers ook niet meer rond maken. Ook kan je er een boeg aan geven, maar dan wordt het geheel weer veel langer. Dus, het is maar wat je wil, dit ziet eruit als een vrij goedkope oplossing.

Wat wil je precies? Wat betekent 'teveel weerstand' hier? Wil je een bepaalde snelheid halen? Waarom? Hoeveel is dat je waard? Of wil je een bepaalde fuel efficiency halen? Ga je er heel veel mee varen? Hoeveel geld heb je over voor een alternatief ontwerp? Hoeveel diepgang wil je maximaal hebben? En wat is de maximale lengte? Engineering zijn trade-offs...

Berichten: 2

Re: Rompvorm ponton houseboat

Bedankt voor je reactie. Snelheid is niet van belang, er gaat rustig/langzaam gevaren worden. Fuel efficiency is wel belangrijk. Of ik veel ga varen hangt onder andere van dat laatste af, maar in principe is het plan om een paar uurtjes te varen, aan te meren en de volgende dag/weekend/week weer te verkassen. Rek in het budget is er niet (veel)

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Rompvorm ponton houseboat

Ok, als je geen budget hebt lijkt het me ook dat je weinig mogelijkheden hebt om het ontwerp te 'verbeteren'. Hoeveel is fuel efficiency je waard? Is het je genoeg waard zodat je een langere en/of dieper liggende maar zeker veel duurdere oplossing accepteert?

Er zijn vast mogelijkheden om dit efficienter te maken, maar wat ik nu zie is niet totaal onredelijk oid. En efficienter betekent of een mooiere boegvorm (=langer schip, die boegvorm is ook zeker moeilijker te maken, dus een stuk duurder) of de bak in het midden weg en dan betere drijvers ontwerpen (niet cirkelvormig, dus een stuk duurder, ook komt hij dan een stuk dieper te liggen, dus hoe belangrijk is ondiep water voor je?).

Dus het draait allemaal om keuzes...

Reageer