lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.927

lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

dit filmpje triggerde mij

het gaat over de vraag of c verschillend kan zijn in verschillende richtingen en de constatering dat dit nooit bepaald kan worden omdat alle methodes om c te meten gebaseerd zijn op de 2 richting c, dus altijd heen en terug gemeten.

Maar toen vroeg ik me dus af wat er gebeurt als je 2 klokken synchroniseert door in het midden tussen die 2 klokken een lichtpuls naar beide klokken toe te sturen en dan ver weg op een afstand haaks daarop gaat kijken of je op die manier een verschil kunt zien tussen de tijden van beide klokken waaruit je kunt concluderen of c in beide richtingen gelijk is. (zie filmpje t=9:57 )
De afstand tussen beide klokken en jouw oog is bepaald door de stelling van pythagoras.
Maar de vraag is dus: kun je op die manier wel of niet achterhalen of er een verschil is.
zo ja waarom wel en zo nee waarom niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Het komt dan op hetzelfde neer als wanneer je de klokken vervangt door spiegels en dan de aankomsttijden vergelijkt.
Probleem is dat de stralen vanuit die spiegels niet parallel gaan, en niet haaks op de oorspronkelijke stralen vanuit de bron naar de spiegels.

De straal die eerst naar links gaat, naar de spiegel, heeft dan richting waarnemer een snelheidscomponent naar rechts, en omgekeerd. Dus dat gaat niet werken.

Verder lijkt het me spielerei. De lichtsnelheid kun je uitdrukken in \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) en als die richtingsafhankelijk zouden zijn was dat vast wel opgevallen.

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 20:46
Probleem is dat de stralen vanuit die spiegels niet parallel gaan, en niet haaks op de oorspronkelijke stralen vanuit de bron naar de spiegels.
nee het aspect waar ik het over heb komen geen spiegels in voor.

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 20:46 als die richtingsafhankelijk zouden zijn was dat vast wel opgevallen.
Het punt is juist dat (ook volgens Einstein) het fundamenteel onmogelijk is om de lichtsnelheid in 1 richting te meten. dus als dat waar is dan kan het nooit opvallen omdat je het simpelweg niet kunt meten.

Maar dat is dus precies de kern van het topic omdat ik juist dat aspect wil belichten aan de hand van het voorbeeld uit het filmpje op t= t=9:57 en mijn idee daarover. Daarbij zou ik dus denken dat et het op die manier wel kunt meten.
dat is dus het onderwerp waar het over zou moeten gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

HansH schreef: do 31 mar 2022, 21:44 nee het aspect waar ik het over heb komen geen spiegels in voor.
Dat maakt natuurlijk niet uit. Of het licht nu naar je toekomt vanaf de spiegel of de klok maakt niets uit.
HansH schreef: do 31 mar 2022, 21:46
Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 20:46 als die richtingsafhankelijk zouden zijn was dat vast wel opgevallen.
Het punt is juist dat (ook volgens Einstein) het fundamenteel onmogelijk is om de lichtsnelheid in 1 richting te meten. dus als dat waar is dan kan het nooit opvallen omdat je het simpelweg niet kunt meten.
Goed lezen. Ik heb het over richtingsafhankelijkheid van \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\).

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 21:54
Goed lezen. Ik heb het over richtingsafhankelijkheid van \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\).
ja precies dus je zegt toch dat \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) niet richtingsafhankelijk zijn? of bedoel je wt anders? je zegt immers 'anders was het wel opgevallen'

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

De kern van het topic is dat de stelling blijkbaar is dat je op geen enkele manier kunt bewijzen of c richtings afhankelijk is. en die stelling stel ik nu dus ter discussie.

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

het gaat om het filmpje vanaf t= t=9:57 op basis waarvan in het filmpje wordt geconcludeerd dat je geen ankele mogelijkheid hebt om aan te tonen of c richtingsafhankelijk is. Maar ik vroeg me juist af of je van die opstelling gebruik kunt maken om dat juist wel te laten zien via gebruik maken van het veit dat je als eaarnemer haaks en op afstad van beide klokken kunt staan, dus het verschil tussen beide tijden die de klokken aangeven kunt zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Ik zeg dat de stelling onjuist is omdat dan \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) richtingsafhankelijk zouden moeten zijn.
Jouw experiment voldoet niet omdat de stralen vanaf spiegels (of klokken) een component in de richting van de stralen waarvan je het snelheidsverschil wil bepalen. De ene straal gaat eerst naar links en moet toch weer diezelfde afstand naar rechts om bij de waarnemer uit te komen, mutatis mutandis voor de andere straal.

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 22:18 Ik zeg dat de stelling onjuist is omdat dan \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) richtingsafhankelijk zouden moeten zijn.
nee ik zeg niet dat \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) richtingsafhankelijk zouden moeten zijn. sterker nog ik zie geen enkele reden daarvoor. maar ik wil weten of er inderdaad een fundamenteel probleem is om dat te bewijzen. Dat was ook min of meer het onderwerp van dat filmpje.
De vraag is dus of je kunt bewijzen dat je die component van het licht in de richting tussen de klokken en de haakse richting daarop niet kunt gebruiken om het evt verschil in c te bepalen. jij zegt dat dat niet kan, maar ik zoek naar het bewijs daarvoor via een afleiding.

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 22:18 De ene straal gaat eerst naar links en moet toch weer diezelfde afstand naar rechts om bij de waarnemer uit te komen, mutatis mutandis voor de andere straal.
maar de lichtstraal gaat niet eerst recht en dan haaks, maar gaat in een rechte lijn naar de waarnemer. de vraag is dus of dat wat uitmaakt en hoe je dat in formules weergeeft of dat wel of niet wat uitmaakt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

HansH schreef: do 31 mar 2022, 22:29
Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 22:18 Ik zeg dat de stelling onjuist is omdat dan \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) richtingsafhankelijk zouden moeten zijn.
nee ik zeg niet dat \(\epsilon_0\) en \(\mu_0\) richtingsafhankelijk zouden moeten zijn. sterker nog ik zie geen enkele reden daarvoor. maar ik wil weten of er inderdaad een fundamenteel probleem is om dat te bewijzen. Dat was ook min of meer het onderwerp van dat filmpje.
Wat zou dat betekenen? Zou de capaciteit van een condensator veranderen als je 'm ompoolt? Die is immers afhankelijk van \(\epsilon_0\)
HansH schreef: do 31 mar 2022, 22:29 De vraag is dus of je kunt bewijzen dat je die component van het licht in de richting tussen de klokken en de haakse richting daarop niet kunt gebruiken om het evt verschil in c te bepalen. jij zegt dat dat niet kan, maar ik zoek naar het bewijs daarvoor via een afleiding.
De richting kan nooit haaks zijn wil je bij één waarnemer uitkomen.

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 22:42 Wat zou dat betekenen? Zou de capaciteit van een condensator veranderen als je 'm ompoolt? Die is immers afhankelijk van \(\epsilon_0\)
zit er in een condensator een fundamentele eigenschap voor richting voor \(\epsilon_0\) ?

Berichten: 3.927

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

Xilvo schreef: do 31 mar 2022, 22:42 De richting kan nooit haaks zijn wil je bij één waarnemer uitkomen.
precies. Dus kun je dat feit gebruiken om te bewijzen dat de evt richtings afhankelijkheid van c volgt uit waarnemingen aan die 2 klokken of dat dat nog steeds fundamenteel onmogelijk is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: lichtsnelheid verschillend in tegenovergestelde richting ?

HansH schreef: do 31 mar 2022, 22:51 zit er in een condensator een fundamentele eigenschap voor richting voor \(\epsilon_0\) ?
Nee, die waarde wordt als (scalaire) constante beschouwd. Idem voor \(\mu_0\).
Alsof je zegt dat de geluidssnelheid afhankelijk is van (alleen) de temperatuur. Hoe zou die richtingsafhankelijk kunnen zijn?
.

Reageer