[natuurkunde] Astrofysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] Astrofysica

Goedenavond,

Ik ben bezig met het huiswerk van natuurkunde, maar ik stuit hier tegen een aantal vragen aan. Ik weet niet of je deze vragen in één bericht mag zetten en anders mijn excuses!

Mijn allereerste vraag gaat over de ionisatie-energie. Dit wordt ook besproken in de astrofysica. Mijn vraag hierover is: als je een zout oplost, bijvoorbeeld keukenzout in water (natriumchloride), dan vallen die ionen uit elkaar, maar waar halen deze ionen die ionisatie-energie vandaan? Halen die deeltjes die energie uit eenander?

Dan had ik nog twee vragen over dezelfde opdracht. In de bijlage heb ik de opdracht met het bijbehorende plaatje en het antwoordmodel toegevoegd. Het betreft de vragen 30b(c) en 30g,h. De bedoeling bij 30b,c is om de parallax te berekenen. In de bijlage heb ik het gegeven figuur toegevoegd en ook de opdracht zelf. De afstand d is de afstand aarde-Betelgeuze. Dit is 470×10^16. De afstand zon-aarde is ook gegeven. In de bijlage heb ik toegevoegd hoe ik de parallax heb berekend (ik heb het nog niet omgerekend naar boogseconden). Ik heb zelf de sinusfunctie gebruikt, dit omdat de aanliggende zijde en de schuine zijde zijn gegeven. In het antwoordmodel (bijlage) gebruiken ze echter de tangens functie. Ik begrijp echter niet waarom. Mis ik iets over het hoofd of is dit enkel een foutje in het antwoordenboek?

Dan nog iets over 30g,h (ook toegevoegd aan de bijlage). Je moet Binas 32A gebruiken om tot een antwoord te komen. Mijn vraag is hoe je tot een antwoord of redenatie moet komen? Ik begrijp dat niet helemaal. Ik zie de zon ook niet op de sterrenkaart staan, dus ik kan ook de lijn k niet trekken om te concluderen of het klopt of niet.

Alvast hartelijk dank voor de moeite en het antwoorden. U zou me er ontzettend mee helpen!
Bijlagen
Binas 32A
Binas 32A
30g,h
30g,h
Mijn berekening
Mijn berekening
Antwoordmodel
Antwoordmodel
Opdracht 30a, de vraag zelf
Opdracht 30a, de vraag zelf
Figuur voor parallax berekenen
Figuur voor parallax berekenen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Hier alvast één antwoord:

Zoals je in jouw laatste plaatje kunt zien (11.33 Parallax) wordt AE loodrecht op de verbindingslijn naar het midden van het zonnestelsel getrokken (de zon). Dus moet het de tangens zijn.
Overigens is het verschil tussen sinus en tangens bij deze getallen volkomen te verwaarlozen.

Geef afstanden trouwens altijd met een eenheid erbij!

Ik zie vraag 30 g,h niet staan.

Correctie:
In het plaatje staat "afstand d" bij de schuine lijn. Dan moet het inderdaad de sinus zijn en is het boek in principe fout.

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Super, hartelijk dank. Vraag 30g en 30h heb ik even opnieuw toegevoegd in de bijlage.

De eenheden moeten er inderdaad bij vermeld worden, dankuwel. Daar zal ik op gaan letten.
Bijlagen
Vraag 30g en 30h
Vraag 30g en 30h

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Blijkbaar is de nummering in Binas in de loop van de tijd veranderd. In mijn Binas, inderdaad niet de nieuwste, staan in 32A gegevens over de atmosfeer van de aarde. Dat is niet iets waar je voor 30g wat aan hebt.

30h. De poolster staat in een richting parallel aan de aardas, daarom blijft hij schijnbaar nagenoeg op dezelfde plaats staan. Staat die lijn aarde-poolster dan loodrecht op de ecliptica?

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Hoe kunt u zien dat de poolster parallel aan de aardas staat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Sarah Smeding schreef: di 05 apr 2022, 20:24 Hoe kunt u zien dat de poolster parallel aan de aardas staat?
Stel dat je op een draaischijf staat (die uiteraard draait), in een heel grote koepelvormige zaal.
Als je opzij kijkt, dan zie je de wand bewegen.
Als je omhoog kijkt, dan zie je alles op de binnenwand van de koepel in cirkels bewegen om een punt. Dat punt ligt recht boven je, in het verlengde van de draai-as van de draaischijf. Kun je je dat voorstellen? Dan is dat hetzelfde als met de aardas en de poolster.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Image1.jpg
Image1.jpg (10.13 KiB) 911 keer bekeken
De poolster (Polaris) staat momenteel in het verlengde van de rotatie-as van de Aarde.
Image2.jpg
Image2.jpg (48.82 KiB) 911 keer bekeken
Als je lang naar de noordelijke hemel zou kijken (althans op het noordelijk halfrond) zou je dit zien. Polaris staat (bijna) stil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Sarah Smeding schreef: di 05 apr 2022, 17:39
Mijn allereerste vraag gaat over de ionisatie-energie. Dit wordt ook besproken in de astrofysica. Mijn vraag hierover is: als je een zout oplost, bijvoorbeeld keukenzout in water (natriumchloride), dan vallen die ionen uit elkaar, maar waar halen deze ionen die ionisatie-energie vandaan? Halen die deeltjes die energie uit eenander?
Nee. In het geval van oplossend zout, uit de omgeving. Los zout op in water en je meet een dalende temperatuur van het water. Dat is tevens de reden dat we geen (droog) zout strooien op wegen, maar pekel. Zout zou het probleem kort na strooien alleen maar verergeren.

De energie hoeft niet per se in de vorm van warmte te komen: straling met een voldoende energie is prima in staat om elektronen uit een atoom te knikkeren. Die straling heet daarom ook niet voor niets "ioniserende straling" : UV, röntgen en gamma.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [natuurkunde] Astrofysica

Dank jullie wel voor alle goede en duidelijke antwoorden. Ik begrijp het nu veel beter!

Fijne avond nog. :)

Reageer