[scheikunde] electrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

[scheikunde] electrolyse

Elektrolyse oefening
Knipsel.PNG
Ik dacht dat zowel Sn als Ni aan de kathode gevormd zou worden en zowel Br2 als Cl2 aan de anode.
Ik zie wel in dat Sn de voorkeur krijgt op Ni omdat de potentiaal die moet "overwonnen" worden kleiner is. Analoog krijgt Br2 de voorkeur op Cl2.

Maar het is toch niet omdat Sn makkelijker gevormd wordt dat er helemaal geen Ni gevormd wordt? Of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde]

Goedemorgen,

Ik zou binas tabel 48 gebruiken. Welke oxidator is het sterkst, chloor of broom? Oxidator hoort bij de anode, positief geladen. Op deze manier zou je de oplossing kunnen vinden. Of de voltage van de oxidator aftrekken van de voltage van de reductor. Ik denk dat de grootste lading het antwoord is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde]

stinne 3 schreef: di 12 apr 2022, 13:14 Elektrolyse oefening

Knipsel.PNG

Ik dacht dat zowel Sn als Ni aan de kathode gevormd zou worden en zowel Br2 als Cl2 aan de anode.
Ik zie wel in dat Sn de voorkeur krijgt op Ni omdat de potentiaal die moet "overwonnen" worden kleiner is. Analoog krijgt Br2 de voorkeur op Cl2.

Maar het is toch niet omdat Sn makkelijker gevormd wordt dat er helemaal geen Ni gevormd wordt? Of zie ik dit verkeerd?
Op zich zie je dat goed. Binnen de chemie zijn dingen nooit zwart-wit maar zo wordt er vaak wel over gesproken. Als we zeggen dat een reactie aflopend is, bedoelen we in feite dat het evenwicht zeer sterk rechts ligt. En andersom, als een reactie niet verloopt bedoelen we dat hij in ieder geval zo langzaam verloopt dat je er niets van merkt.

Zo ook hier: ja, in principe kan er ook Ni en Cl2 worden gevormd, maar dat is zó veel minder dat je het kunt (=moet) verwaarlozen. En je kunt dus stellen dat alleen Sn en Br2 worden gevormd.

Bekijk het anders eens zo: stel dat je een beetje Ni vormt. Dan zit dat Ni in een oplossing met daarin nog steeds Sn2+. Dat is nog steeds een sterkere oxidator dan Ni2+ dus waarom zou onderstaande reactie dan niet verlopen?

Sn2+ + Ni Sn + Ni2+

En hetzelfde verhaal voor Cl2 dat je zou vormen terwijl er ook nog Br- aanwezig is.

Je kunt op basis van het verschil van de elektrodepotentialen uitrekenen wat de evenwichtsconstante van een dergelijke reactie zou zijn, en zelfs relatief kleine verschillen leiden al tot enorm hoge evenwichtsconstantes. De hoeveelheid Ni en Cl2 is daardoor zo klein dat je het kunt verwaarlozen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer