Draagkracht berekening plat dak tbv zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 859

Re: Draagkracht berekening plat dak tbv zonnepanelen

Dat lijkt me het juiste besluit.

De mechanica is het meest simpele deel van het verhaal.
daarvoor kan je online veel tools vinden tot gratis fem software aan toe.

De regelgeving qua te rekenen belastingen en de materiaal parameters zijn veel minder makkelijk (gratis) toegankelijk

Berichten: 54

Re: Draagkracht berekening plat dak tbv zonnepanelen

Het topic is al enkele maanden oud maar ik heb het toch met verbazing gelezen. De vraagsteller wil zonnepanelen plaatsen pp zijn garagedak en is verbaasd dat een constructeur een prijs vraagt van €425 (ex btw?). Hij gaat uit van een tarief van €50 per uur. Ik weet niet welke constructeur voor dit tarief werkt maar dan wil ik graag met hem of haar in contact komen. Een normale constructeur begint bij €75 tot €150 per uur ex btw. Alle hoofddraagconstructies uit het verleden zijn niet standaard berekend op zonnepanelen. Het is niet alleen verstandig maar zou ook verplicht moeten worden om bij plaatsen van zonnepanelen een doorrekening van het dak te laten maken door een constructeur. Heb al te vaak meegemaakt dat door zonnepanelen een dak ging doorbuiten waardoor er water op blijft staan en verder.
En voor iedereen die dit leest. Ja, een constructeur kost geld. Die heeft daar een opleiding voor gevolgd. Die heeft computers en software staan en die software is niet goedkoop (als je tenminste bij een gerenommeerde softwareleverancier je spullen koopt) en dus heeft een constructeur overhead. Dit alles moet betaald worden.
Als ik lees dat moeilijk wordt gedaan over een bedrag van €425 maar een loodgieter tegenwoordig met een uurtarief van €90,00 en voorrijkosten zonder problemen mag komen vraag ik mij toch af waar de prioriteiten liggen.
Voor een simpel (en ondersteuning van een tafel, balk voor een lamp op te hangen) iets of studenten is dit forum geweldig. Voor bouwkundige hoofddraagconstructies moet je hier niet zijn maar naar een deskundige gaan en die betalen. De verantwoording voor deze berekening ligt ook bij die deskundige.
We laten woningen ontwerpen door architecten die de hoofdprijs vragen. Installateurs en aannemers worden dik betaald. Constructeurs zijn vaak de sluitposten op een begroting bij de bouw. Zonder constructeur is een gebouw constructief niet veilig of nog beter, kan het niet gebouwd worden.

Berichten: 8

Re: Draagkracht berekening plat dak tbv zonnepanelen

Ik heb de berekening laten maken voor dit bedrag (425 ex btw). Alles is inderdaad met computers gedaan en ik heb een compleet rapport gekregen van de constructeur.

Het is een constructeur die een bedrijf runt met meerdere medewerkers en dit vaker gedaan heeft voor Zonnepanelen. Deze zijn inmiddels ook geplaatst en werken perfect.

Reageer