Hengel. Visserslatijn of te verklaren?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

Hengel. Visserslatijn of te verklaren?

Ik ben op zoek naar een hengeltje om in mijn rugzak mee te nemen.
Uiteraard is een uitschuifhengel dan handig, echter algemeen wordt er geroepen op diverse visfora dat je met een insteekhengel (losse delen) beter (verder/preciezer) in kan gooien.

Is dit te verklaren, of is het onzin?

Voor de duidelijkheid, moeten we natuurlijk wel 2 hengels vergelijken van dezelfde kwaliteit/prijsklasse.
Ik ben namelijk bang dat ze een goedkoop schuifhengeltje vergelijken met een veel duurdere insteekhengel.

Uiteraard moeten we ook hengels vergelijken die uit evenveel delen bestaan. Bij meerdere delen heb je uiteraard meerdere stugge stukken in de hengel, zowel bij uitschuif- als insteekhengels.

edit: typo.

Berichten: 863

Re: Hengel. Visserslatijn of te verklaren?

Er van uitgaande dat je een werphengel bedoeld.

Bij een telescoop hengel is de verdeling van de ogen ondergeschikt gemaakt aan het in en uit kunnen schuiven van de hengel.
Daardoor zijn deze niet optimaal verdeeld, er zit maar 1 oog per segment op.
verder zijn de telescoop hengels veel lomper omdat de delen nu eenmaal in elkaar moeten passen

Telescoop hengels vallen bijna allemaal onder het goedkope segment en worden bijna uitsluitend aan beginnende vissers verkocht

voor de lengte hoeft je het niet te laten en voor de prijs ook niet
de onderstaande is iets van 45cm transport en kost nog geen €40

Knipsel.JPG
.

Berichten: 18

Re: Hengel. Visserslatijn of te verklaren?

BEDANKT!

Eigenlijk zo logisch, maar ik staarde mij blind op de koppelingen die dus 'andersom' zijn. Kon daar nou niet een verklaring voor vinden dat dat iets zou uitmaken.
Maar die ogen ja. Bij een inschuifhengel kunnen die alleen aan het uiteinde van elk deel zitten.
Ik loop hier al een jaar mijn 3 hersencellen mee te pijnigen!

Het voorbeeld is dat zomaar een voorbeeld of een voorbeeld van een bepaald merk/type wat goed bekend staat?

Berichten: 863

Re: Hengel. Visserslatijn of te verklaren?

Is gewoon een voorbeeld.
als je even zoek op reishengel krijg je tientallen treffers.

Reageer