SRT vraagje

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: SRT vraagje

Lijkt mij correct verwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: SRT vraagje

In het geval dat de wielen van de locomotief en die van de laatste wagen star met elkaar verbonden zijn, zodat ze altijd exact even snel moeten draaien, dan zou je theoretisch slip krijgen. Zo'n starre koppeling komt in de praktijk nooit voor en is door TS ook niet genoemd.

Het blijft een gedachteexperimentje; bij een snelheid waarbij de lengtecontractie 1E-6 is (1 mm voor een trein van een km lengte) spatten de wielen door de middelpuntvliedende kracht subiet uit elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: SRT vraagje

Als je iets hebt wat stilstaat en iets anders wat beweegt die op mekaar ingrijpen, dan heb je altijd een probleem. Hoe het probleem zich voordoet -slippen van de wielen of uitrekken van de trein- daar kan je wat met spelen door te kiezen in welk frame de versnelling zich als gelijktijdig voordoet.

Bij een rotatie beweging van een wiel is het erger en heb je altijd een probleem met stijfheid, wat je ook doet zelf als er geen tweede voorwerp bij betrokken is.

Re: SRT vraagje

Xilvo schreef: wo 11 mei 2022, 12:59 Het blijft een gedachteexperiment.
Tuurlijk. Net als alle andere. Zo'n trein kan natuurlijk nooit echt bestaan of gemaakt worden en geen mens op Aarde die op zo'n trein of dicht in de buurt wil zijn.

Het is geen toegepaste natuurkunde.

Re: SRT vraagje

Maar ..
Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 10:33 Je begrijpt dat dat geen reden is om de wielen ineens te laten slippen.
.. wel dus.

Dus "tje" .. als je er zelf (evenals veel anderen) niet uitkomt. Beetje-uhhh raar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: SRT vraagje

Gast044 schreef: ma 23 mei 2022, 00:53 Maar ..
Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 10:33 Je begrijpt dat dat geen reden is om de wielen ineens te laten slippen.
.. wel dus.
Je citeert een nogal oud bericht. Daar ging ik niet uit van een starre koppeling tussen assen van locomotief en achterst wagen. Dan krijg je zeker geen slip door lengtecontractie.

Is die starre koppeling er wel, dan krijg je waarschijnlijk wel slip. Dat schreef ik dan ook.

Reageer