dubbel spleet experiment

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 12:33 Er is toch ook een electron variant. van dubbel spleet experiment?
Dat klopt. Maar dat is dan experimenteel weer veel lastiger uit te voeren.

Ik denk dat de mensen van de TUD en de Leidse universiteit gelijk hebben, een experiment om de Schrödingervergelijking te toetsen is veel te lastig voor een profielwerkstuk voor een havist (of welke andere middelbare scholier dan ook).

Berichten: 328

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 12:41
sensor schreef: ma 25 apr 2022, 12:36
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 11:30

het is een praktisch deel en als dit het enigste is wat kan, dan bouw ik zelf een constructie.
Zelfbouw kan wel een uitdaging zijn. Ik was vroeger verantwoordelijk voor een PLL paracticum bij fac Elektrotechniek van de TUDelft. Destijds waren er wel scholieren, MTS en HTS'rs die wel eens met onze opstellingen aan het testen waren Tegenwoordig is daar geen tijd meer voor gezien de prestatiedruk.

Met een dubbelspleet experiment toon je interferentie aan. Interferentie is binnen de quantummechanica het meest eenvoudige concept. Interferentie ofwel superpositie kun je ook met andere experimenten aantonen. Is dat eventueel een optie?
Ik wil mijn onderzoek doen over Schrodinger vergelijking alleen moet er iets praktisch bij zitten. wat zou ik als alternatief kunnen doen?
Het ligt er wel aan wat onder praktisch verstaan wordt. Als je echt zelf iets in elkaar wil knutselen kun je aan optische filters met verschillende soorten polaristatie denken (zoiets als glas in een zonnebril) Dit is een relatief eenvoudig experiment. Hou 2 verschillende filters over elkaar en kijk naar een object.

Een andere optie is gebruik te maken van een quantum computer. Een quantumcomputer is eigenlijk niks meer dan een quantum mechanisch lab die je kan besturen. De relatie met de schrodinger vergelijk is redelijk te leggen.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 12:48
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 11:35 ja ik begrijp die begrippen en het experiment. Het probleem is hoe toon ik de relatie/verband aan tussen Schrodinger vergelijking en dubbel spleet experiment. Dat wil ik tevens ook wiskundig aantonen om het te verklaren op praktisch en wiskundige manier. Het experiment verwijst naar dubbel spleet experiment, aangezien Schrodinger vergelijking over golf functie gaat neem ik aan dat het punt over de dualiteit aantonen niet per se hoeft.

Dus is er een praktische manier om het aan te tonen dat er een verband is, zo ja hoe?
Lees je de berichten wat ik stuur? Ik heb de nodige links erin staan. Dat kost meer dan een uur om die te bestuderen. En ik ben er niet van overtuigd dat je het begrijpt.

Waarschijnlijk zijn mijn berichten onduidelijk en/of klinken als "logisch"?

Jouw reactie is na 10 minutjes. Sucses verder...............ik ben weg uit dit topic
ja ben er al langer mee bezig dan vandaag. maar bedankt

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

sensor schreef: ma 25 apr 2022, 12:51
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 12:41
sensor schreef: ma 25 apr 2022, 12:36

Zelfbouw kan wel een uitdaging zijn. Ik was vroeger verantwoordelijk voor een PLL paracticum bij fac Elektrotechniek van de TUDelft. Destijds waren er wel scholieren, MTS en HTS'rs die wel eens met onze opstellingen aan het testen waren Tegenwoordig is daar geen tijd meer voor gezien de prestatiedruk.

Met een dubbelspleet experiment toon je interferentie aan. Interferentie is binnen de quantummechanica het meest eenvoudige concept. Interferentie ofwel superpositie kun je ook met andere experimenten aantonen. Is dat eventueel een optie?
Ik wil mijn onderzoek doen over Schrodinger vergelijking alleen moet er iets praktisch bij zitten. wat zou ik als alternatief kunnen doen?
Het ligt er wel aan wat onder praktisch verstaan wordt. Als je echt zelf iets in elkaar wil knutselen kun je aan optische filters met verschillende soorten polaristatie denken (zoiets als glas in een zonnebril) Dit is een relatief eenvoudig experiment. Hou 2 verschillende filters over elkaar en kijk naar een object.

Een andere optie is gebruik te maken van een quantum computer. Een quantumcomputer is eigenlijk niks meer dan een quantum mechanisch lab die je kan besturen. De relatie met de schrodinger vergelijk is redelijk te leggen.
Een praktisch deel als in een onderzoek in een lab of op school (niet schriftelijk), maar met QM gaat dat lastig. Met een quantum computer zou ik niet weten wat ik moet doen om het verband aan te tonen

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 12:50
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 12:33 Er is toch ook een electron variant. van dubbel spleet experiment?
Dat klopt. Maar dat is dan experimenteel weer veel lastiger uit te voeren.

Ik denk dat de mensen van de TUD en de Leidse universiteit gelijk hebben, een experiment om de Schrödingervergelijking te toetsen is veel te lastig voor een profielwerkstuk voor een havist (of welke andere middelbare scholier dan ook).
Het wordt niet ondersteunt om als havist dat te doen. Omdat ik als enigste dat zou doen, doen ze daar geen "workshops" voor.

Zolang ik een locatie heb waar ik het mag doen. Dan komt alles vanzelf de theorie is dan het "probleem". Het gaat mij meer om de wiskunde en theoretische natuurkunde.

Berichten: 328

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 12:57
sensor schreef: ma 25 apr 2022, 12:51
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 12:41

Ik wil mijn onderzoek doen over Schrodinger vergelijking alleen moet er iets praktisch bij zitten. wat zou ik als alternatief kunnen doen?
Het ligt er wel aan wat onder praktisch verstaan wordt. Als je echt zelf iets in elkaar wil knutselen kun je aan optische filters met verschillende soorten polaristatie denken (zoiets als glas in een zonnebril) Dit is een relatief eenvoudig experiment. Hou 2 verschillende filters over elkaar en kijk naar een object.

Een andere optie is gebruik te maken van een quantum computer. Een quantumcomputer is eigenlijk niks meer dan een quantum mechanisch lab die je kan besturen. De relatie met de schrodinger vergelijk is redelijk te leggen.
Een praktisch deel als in een onderzoek in een lab of op school (niet schriftelijk), maar met QM gaat dat lastig. Met een quantum computer zou ik niet weten wat ik moet doen om het verband aan te tonen
De quantumcomputer werkt op basis van de schrodingervergelijking . Het is alleen heel ingewikkeld om de rechtstreekse relatie tussen de resultaat of meting en de interne werking van de computer aan te geven, Men gebruikt daar quantum electrodynamica dat gaat denk ik wat ver, maar dat is ook helemaal niet nodig. Voor de quantumcomputer is een heel nieuw abstracte computer taal bedacht. Je moet de relatie tussen de schrodingervergelijk dan ook op een abstract niveau leggen. Bijvoorbeeld met de bloch sphere.

Overigens is de basiscode voor bijvoorbeeld interferentie dus superpositie heel simpel slechts een paar regels code.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: dubbel spleet experiment

Opmerking moderator

Het is niet nodig steeds volledige berichten te quoten.
Quote alleen dat waarop waarop je wil reageren. Zo blijven topics leesbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: dubbel spleet experiment

gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 13:03 Zolang ik een locatie heb waar ik het mag doen.
Het is niet alleen de locatie, het is ook de apparatuur. Weet je al wat je precies wil doen?

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

sensor schreef: ma 25 apr 2022, 13:17 De quantumcomputer werkt op basis van de schrodingervergelijking . Het is alleen heel ingewikkeld om de rechtstreekse relatie tussen de resultaat of meting en de interne werking van de computer aan te geven, Men gebruikt daar quantum electrodynamica dat gaat denk ik wat ver, maar dat is ook helemaal niet nodig. Voor de quantumcomputer is een heel nieuw abstracte computer taal bedacht. Je moet de relatie tussen de schrodingervergelijk dan ook op een abstract niveau leggen. Bijvoorbeeld met de bloch sphere.

Overigens is de basiscode voor bijvoorbeeld interferentie dus superpositie heel simpel slechts een paar regels code.
Als het mogelijk is dan ga ik zover mogelijk (theoretisch), alleen wat is hier experimenteel aan te tonen wat natuurlijk een verband heeft met de vergelijking.

Bedoel je met bloch sphere dit? Ik neem ann dat dit in verband staat met het concept "spin".
https://www.google.com/search?q=bloch+s ... 6wapAyzBVM
Laatst gewijzigd door gwn_anoniem op ma 25 apr 2022, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

Xilvo schreef: ma 25 apr 2022, 13:25
gwn_anoniem schreef: ma 25 apr 2022, 13:03 Zolang ik een locatie heb waar ik het mag doen.
Het is niet alleen de locatie, het is ook de apparatuur. Weet je al wat je precies wil doen?
nee niet meer. anngezien ik dacht dat het met dubbel spleet experiment toch makkelijk zou zijn om dat experiment te kunnen strepen van to do list en me echt te focussen op theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: dubbel spleet experiment

OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 09:24 Let op er zijn verschillende dingen wat men kan aantonen met dubbel spleet experiment:
  • Aantonen dat licht een golverschijnsel is (er ontstaat interferentie patroon afhankelijk: spleet afstand en golflengte licht). Dit experiment is relatief makkelijk uitvoerbaar.
  • Men kan quantum mechanischisch verschijnsel aantonen: dat golffunctie ineen stort indien men meet door welke spleet een foton gaat. Dit is experimenteel moeilijk uitvoerbaar voor hobbyist.
Nog een poging, wat wil je aantonen: punt 1) en/of punt 2) met het dubbel spleet experiment?

Punt 2) kun je altijd een papier studie doen. Voor punt 2) zijn dergelijke opstellingen al best ingewikkeld en onoverzichtelijk. Zoals ik begrijp.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 13:53
OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 09:24 Let op er zijn verschillende dingen wat men kan aantonen met dubbel spleet experiment:
  • Aantonen dat licht een golverschijnsel is (er ontstaat interferentie patroon afhankelijk: spleet afstand en golflengte licht). Dit experiment is relatief makkelijk uitvoerbaar.
  • Men kan quantum mechanischisch verschijnsel aantonen: dat golffunctie ineen stort indien men meet door welke spleet een foton gaat. Dit is experimenteel moeilijk uitvoerbaar voor hobbyist.
Nog een poging, wat wil je aantonen: punt 1) en/of punt 2) met het dubbel spleet experiment?

Punt 2) kun je altijd een papier studie doen. Voor punt 2) zijn dergelijke opstellingen al best ingewikkeld en onoverzichtelijk. Zoals ik begrijp.
ben er al vanaf aan het wijken (dubbel spleet experiment). Om een verband tussen een (ander) experiment en schrodinger vergelijking aan te kunnen tonen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: dubbel spleet experiment

Houdt het realistisch en "Keep it Simple".

Indien je een goede basis hebt (experimenteel en verslag) kun je daarna geheel los gaan met onderzoek Schrodinger vergelijking.

Het kan helpen een 5 stappen plan op te zetten wat je wil doen bijvoorbeeld:

1) Het experiment dubbele spleet. Wat is inteferentie patroon.
2) Hoe onstaat het en waarvan afhankelijk.
3) Dubbel spleet experiment fotonen meten (geschiedenis, waarom en hoe).
3) Hoe meet je fotonen aan: spleet en op "projectie" scherm. Beschrijf opstelling: google.
4) Wat gebeurt er met de meetresulaten indien individuele fotonen gemeten worden.
5) Beschrijf en verklaar de resulaten bij metingen individuele fotonen.

Dit als voorbeeld. Zelf een stappenplan opstellen geeft een goede houvast. Deye kun je gedurende onder aanpassen en "fine" tunen. Een docent kan zo ook zien dat je gestrucueerd een project aanpakt doelgericht.

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

OOOVincentOOO schreef: ma 25 apr 2022, 14:32 Houdt het realistisch en "Keep it Simple".

Indien je een goede basis hebt (experimenteel en verslag) kun je daarna geheel los gaan met onderzoek Schrodinger vergelijking.

Het kan helpen een 5 stappen plan op te zetten wat je wil doen bijvoorbeeld:

1) Het experiment dubbele spleet. Wat is inteferentie patroon.
2) Hoe onstaat het en waarvan afhankelijk.
3) Dubbel spleet experiment fotonen meten (geschiedenis, waarom en hoe).
3) Hoe meet je fotonen aan: spleet en op "projectie" scherm. Beschrijf opstelling: google.
4) Wat gebeurt er met de meetresulaten indien individuele fotonen gemeten worden.
5) Beschrijf en verklaar de resulaten bij metingen individuele fotonen.

Dit als voorbeeld. Zelf een stappenplan opstellen geeft een goede houvast. Deye kun je gedurende onder aanpassen en "fine" tunen. Een docent kan zo ook zien dat je gestrucueerd een project aanpakt doelgericht.
bedankt!

Berichten: 22

Re: dubbel spleet experiment

sensor schreef: ma 25 apr 2022, 13:17
De quantumcomputer werkt op basis van de schrodingervergelijking . Het is alleen heel ingewikkeld om de rechtstreekse relatie tussen de resultaat of meting en de interne werking van de computer aan te geven, Men gebruikt daar quantum electrodynamica dat gaat denk ik wat ver, maar dat is ook helemaal niet nodig. Voor de quantumcomputer is een heel nieuw abstracte computer taal bedacht. Je moet de relatie tussen de schrodingervergelijk dan ook op een abstract niveau leggen. Bijvoorbeeld met de bloch sphere.

Overigens is de basiscode voor bijvoorbeeld interferentie dus superpositie heel simpel slechts een paar regels code.
Ik kan niks vinden over de relatie tussen de vergelijking en de Qcomputers wel van Heisenberg onzekerheid en dat de Qcomputer dan op Qubits/spin werkt.

Reageer