[scheikunde] Halfreactie polymeer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Halfreactie polymeer

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe bij het gelijkstellen van de atoombalans in onderstaande halfreactie?

Ik heb de volgende halfreactie, waar ik nog ladingen en coëfficienten aan toe moet voegen.

C4H5N --> H-(C4H3N)n-H + H+

Volgens de antwoorden is de halfreactie n C4H5N --> H-(C4H3N)n-H + (2n-n) H+ + (2n-n) e-
Maar dan klopt de atoombalans toch niet?

Stel n = 3. Dan is er 15 bij de beginstoffen en 3*3 + 2 + (2*3-3) = 14 H bij de reactieproducten.

Of n = 4. Dan 20 H bij beginstoffen en 4*3 + 2 + (2*4-4) = 18 H bij de reactieproducten.

Sowieso is 2n-n toch gewoon n?

Volgens mij heeft het te maken met de structuur van de polymeer en dus het aantal H-atomen in deze verbinding, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet tellen. Wat begrijp ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] Halfreactie polymeer

Er staat een typfout; het moet (2n-2) zijn.

Om een met een ander monomeer te maken moet het pyrrool-molecuul een H afsplitsen. In de polymeerketen zit elk monomeer aan weerszijden aan een ander monomeer, dus in totaal 2 binden per monomeer en dus ook 2 H’tjes afsplitsen.

Behalve de 2 monomeren aan de uiteindes. Die reageren maar aan 1 kant en staan dus maar 1 H af. Voor n monomeren sta je dus n keer 2, min 2 H af, dus 2n-2.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer