systeem

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: systeem

Massaveerconcept verder uitgewerkt.....
1.png
1.png (5.22 KiB) 435 keer bekeken
2.png
2.png (4.83 KiB) 435 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.272

Re: systeem

De formule voor k2 is volgens mij niet juist. De vervorming van de middelste staaf is verkeerd in rekening gebracht. Dat moet volgens mij zoals in mijn uitwerking. Je vergeet dat de onder kant van de middelste staaf onder de onderkant van de andere twee staven kan geraken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: systeem

Wat dat aangaat is dit een veel simpeler probleem
De constructie bestaat uit een elastische balk (buigstijfheid EI, axiale stijfheid EA → ∞, verwaarloosbare massa) en drie stijve staven (met verwaarloosbare massa). m is opgehangen aan een veer met veerconstante k).
Eigenfrequentie van de verticale oscillaties van m?
elastische balk.png
elastische balk.png (8.1 KiB) 370 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.272

Re: systeem

Nu kan je jouw methode uit de vorige oefening wel toepassen, ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: systeem

We reduceren de structuur tot een equivalent systeem van een veer (veerconstante k* en een massa).
massaveersysteem.png
massaveersysteem.png (1.43 KiB) 332 keer bekeken
Hiervoor vervangen we eerst de balk en de staven door een veer met de veer constante k1. We kunnen k1 bepalen als we de balk onderwerpen aan een kracht F die werkt aan het vrije einde. Deze kracht produceert de doorbuiging u (Engineering Mechanics 2: Mechanics of Materials, Voorbeeld 6.22)
1.png
1.png (1.31 KiB) 332 keer bekeken
De verplaatsing van m is de som van de verlengingen van de veren met veerconstanten k en k1. Daarom gedragen balk/staven en de gegeven veer als 2 veren in serie.
de veerconstante k* van het equivalente systeem volgt uit:
2.png
2.png (4.57 KiB) 332 keer bekeken

Reageer