Light comes in quanta

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Light comes in quanta

flappelap schreef: zo 12 jun 2022, 22:43 Overigens: ik heb een boek geschreven waarin dit ook wordt besproken: Ruimte, Tijd, Materie, door Epsilon Uitgaven uitgebracht ;)
Ik heb het gevonden, en schrik wel iets van de prijs. :)

Maar ik vermoed dat er relatief weinig van dit soort boeken gedrukt worden, wat de prijs opdrijft.

Zo heb ik ooit The Universe in a nutshell gekocht, en goedkoop was dat boek ook niet.
Verder bleek mijn Engels toch niet zo goed als ik dacht. Ik had soms toch even een woordenboek nodig.

Ik weet nog een grap die Hawkins in dit boek maakt, over langer leven als je sneller beweegt.
Piloten leven in theorie dus langer, maar dat word waarschijnlijk teniet gedaan door de kwaliteit van het eten aan boord. :lol:

Berichten: 1.246

Re: Light comes in quanta

wnvl1 schreef: zo 12 jun 2022, 23:14
flappelap schreef: zo 12 jun 2022, 22:41 Ja. Onze taal is niet geëvolueerd om kwantumfenomenen te beschrijven, net als onze intuïtie. Een foton is een kwantumobject, dat zich alleen bij een meting intuïtief (=klassiek) manifesteert. Want zo'n meting 'verbreekt' de kwantumnatuur, iets dat constant gebeurt op de lengteschaal waarop wij geëvolueerd zijn. Die fenomenen vinden wij dus natuurlijk.
Dit weekend naar het praatje van Sabine Hossenfelder met Arvin Ash geluisterd, denk ik. Niet? ;)
Ja, maar dit benadruk ik ook in m'n eigen boek (in de Introductie). Zo origineel is dat idee dus niet :P

Berichten: 1.246

Re: Light comes in quanta

Gps schreef: ma 13 jun 2022, 01:27
flappelap schreef: zo 12 jun 2022, 22:43 Overigens: ik heb een boek geschreven waarin dit ook wordt besproken: Ruimte, Tijd, Materie, door Epsilon Uitgaven uitgebracht ;)
Ik heb het gevonden, en schrik wel iets van de prijs. :)

Maar ik vermoed dat er relatief weinig van dit soort boeken gedrukt worden, wat de prijs opdrijft.
Boeken lijken duur, maar met 550 blz heb je er qua tijd wel wat meer plezier van dan 3 bioscoopjes of een etentje, denk ik dan. Heb zelf gister Zwiebachs nieuwe QM-boek gekocht, dat was ook weer 100 euro. Qua prijs/tijd zijn studieboeken juist erg goedkoop.

En er zit veel werk in. Heb er zo'n 5 a 6 jaar aan gewerkt, met in de orde van 1000-1500 uur aan tijd. Als je 40 euro dan nog steeds veel vindt... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Light comes in quanta

Ik zit op dit moment te twijfelen, ik zag het boek ook bij bol.com voor een prijs die zeker niet duur is. 21,95€.

Berichten: 1.246

Re: Light comes in quanta

Koopje :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: Light comes in quanta

flappelap schreef: ma 13 jun 2022, 07:25 Ja, maar dit benadruk ik ook in m'n eigen boek (in de Introductie). Zo origineel is dat idee dus niet :P
Misschien heeft Sabine H. het ook gekocht op bol.com.

Berichten: 1.246

Re: Light comes in quanta

wnvl1 schreef: ma 13 jun 2022, 14:05
flappelap schreef: ma 13 jun 2022, 07:25 Ja, maar dit benadruk ik ook in m'n eigen boek (in de Introductie). Zo origineel is dat idee dus niet :P
Misschien heeft Sabine H. het ook gekocht op bol.com.
Zou wat wezen 🤣 Maar ik kwam haar tijdens m'n promotie wel es tegen en sprak haar een tijdje geleden nog in Groningen; had niet het idee dat haar nederlands zo goed was 😋

Maar het blijft zeker voor schrijvers wel een interessante vraag: in hoeverre kun je met spreektaal zoiets als QM beschrijven?

Reageer