CO2/methanol recycling vervoer.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3.863

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gps schreef: do 16 jun 2022, 00:49 Dus twee takt kettingzagen zijn geen goed idee ? ;)
2 takt is een werkingsprincipe, dus niet beter of slechter dan 4 takt. (even afgezien van de vervuiling omdat je slechtere verbranding hebt dan bij 4takt)
maar als je het op benzine gemaakt van plantaardige olie laat draaien dan is het ineens weer Co2 neutraal.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Ik heb op school iets anders geleerd. Een twee takt heeft een minder goede vullingsgraad als een 4 takt.
Daarom heeft een 2 tak niet twee keer het vermogen van een 4 takt, maar slechts 1,7 keer het vermogen van een 4 takt.

Een voor mij wereld beroemd voorbeeld, 50cc Kreidler met een liter vermogen van 400 pk. ;)

Probleem is wel de olie in de benzine, en hoewel dat wel op te lossen is, verdwijnt daarmee dan weer het grote voordeel van een 2 takt motor.
Compact en simpel.

Als je kijkt naar vermogen per liter benzine, dan is er niet echt een verschil, tussen een 2 of 4 takt motor. Al geef ik dat niet graag toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: do 16 jun 2022, 00:35
Marko schreef: wo 15 jun 2022, 09:49 Dat hangt 1 op 1 samen met stromingsgedrag. Het is niet te verwachten dat het Reynoldsgetal of de wet van Pouseuille revolutionair gaan veranderen.Ook het benodigd vermogen om een en ander te verpompen hangt hiermee samen en wordt niet ineens minder omdat de techniek vooruit gaat.
Wat dacht je van planten die Co2 uit de lucht halen en omzetten in brandstof (hout)? Daar heb je geen stromingsgedrag, Reynoldsgetal of de wet van Pouseuille voor nodig. Maar wij krijgen dat nog niet voor elkaar. dat bedoel ik dus met de stand van de techniek. Misschien kunnen we straks wel bacterien of planten zodang manipuleren dat die dan methanol gaan maken uit de koolzuur uit de lucht of dat poces op een andere manier slim nabootsen. net zoals gist nu al ethanol kan maken uit suikers die door planten weer gemaakt worden uit koolzuur uit de lucht.
Planten en bomen doen dat inderdaad, maar, vanuit een technologisch persspectief met een bedroevend rendement van minder dan 1%. Dat wil zeggen, minder dan 1% van de energie uit het invallende zonlicht wordt uiteindelijk opgeslagen. Zo lang je op dergelijke lage rendementen en langzame omzettingen inzet hoef je je inderdaad niet druk te maken om stromingsgedrag, maar dan heb je hele andere problemen aan je hoofd: Als je de jaarlijkse CO2-uitstoot enigzins zou willen compenseren vraagt dat een landoppervlak dat er simpelweg niet is. Gewassen kunnen jaarlijks ca 10-50 ton CO2 opslaan per hectare grond. Voor dezelfde 1% van de jaarlijkse uitstoot in Nederland als waar ik eerder mee rekende (1 Mton) heb je dus, als je ruim rekent, 20.000 hectare nodig; een gebied van 10 bij 20 km. Als je, net als ik, die CO2 zuigende koeltorens al groot vond: dit is nog ordegrootte erger.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Dieselmotoren kunnen gewoon op slaolie rijden. Minder milieu belastend, slecht voor de schatkist van het land😉

Berichten: 3.863

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Marko schreef: do 16 jun 2022, 11:44 Planten en bomen doen dat inderdaad, maar, vanuit een technologisch persspectief met een bedroevend rendement van minder dan 1%.
het oppervlak van de cirkel licht wat op de aarde valt heeft een oppervlak van 1.13E14m2 met zeg gemiddekld 100watt/m2 aaninvallend zonlicht komt je dan op een zonnevermogen van ca 1E16 watt. met 1% rendement is dat nog steeds heel veel energie/ wat ik dus maar wil zeggen is dat rendement niet altijd de doorslaggevende factor hoeft te zijn. Dat had de natuur zelf al goed begrepen.

Berichten: 3.863

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

de hele wereld gebruikt ca 160E15 wattuur per jaar: https://www.wattisduurzaam.nl/26195/ene ... everbruik/
dus dat is continue een vermogen van 5E9 watt (lijkt me wel wat laag overigens, want dat gebruiken 10 vliegtuigen al. ik zou ordegrootte 50E12 watt verwachten). maar blijft nog steeds een factor 10000 lager dan wat je met 1% rendement zou kunnen opwekken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: vr 17 jun 2022, 10:25 dus dat is continue een vermogen van 5E9 watt (lijkt me wel wat laag overigens,
Het klopt dan ook niet, het is 1,8E13 W gemiddeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Met andere woorden, als je het volledige aardoppervlak vol zou leggen met Hans' hypothetische 1% rendement-systeem wek je nét genoeg energie op om in je vraag te voorzien. De stappen met CO2 opzuigen, oplossen, uitkoken, comprimeren, enzovoort enzovoort moeten dan nog komen, en daarna ook nog de stappen om er methanol van te maken.

Voor die fabrieken is geen plaats, maar als je die energie met sterke lasers richting de maan stuurt, zou je ze daar kunnen bouwen. En vervolgens een lange pijpleiding terug naar de Aarde zodat we allemaal methanol kunnen tanken. Niet dat we nog ergens heen kunnen, want de hele planeet is volgebouwd, maar toch.



Ik denk dat het meer voor de hand ligt om op geschikte plaatsen elektriciteit op te wekken met zonnepanelen, windmolens, stuwdammen en andere technieken, afhankelijk van de locatie; en om vervolgens die elektriciteit op te slaan: in batterijen van elektrische auto's, in batterijen bij mensen thuis, in grote batterijpakketten naast een centrale, in de vorm van gesmolten zout, in stuwmeren of in de vorm van waterstof dat je eenvoudig maakt via elektrolyse. Allemaal technieken die zich bewezen hebben en schaalbaar zijn.

Dat in combinatie met aanpassen (elektrificeren) van processen in de chemische industrie die nu nog zwaar leunen op fossiele brandstoffen, zoals de productie van staal en ammoniak; ook bestaande technologie overigens die momenteel al geïmplementeerd wordt.

Met die combinatie zijn er geen fossiele brandstoffen meer nodig. En dan hoef je je ook niet druk te maken over CO2-uitstoot opvangen en recyclen, want die uitstoot is dan 0. Het huidige overschot aan CO2 wordt dan op termijn vanzelf minder. Door gericht extra aan te planten kun je dat proces ook nog wat versnellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Zonnepanelen zie ik ook wel zitten, al vraag ik me wel af of het elektriciteitsnet niet aangepast moet worden?

Berichten: 3.863

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gps schreef: vr 17 jun 2022, 13:19 Zonnepanelen zie ik ook wel zitten, al vraag ik me wel af of het elektriciteitsnet niet aangepast moet worden?
klopt. evenals de vraag of er wel genoeg lithium en andere grondstoffen (of gerecycelde stoffen) op aarde is voor die batterijen. Dus we draaien nu in cirkeltjes in dit topic.

Berichten: 3.863

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

en waterstof is erg handig, alleen de opslag niet met 700BAR, maar ook dat was al in de discussie. Dat was eigenlijk de voornaamste reden om te denken aan methanol. en mthanol kan natuurlijk nog steeds ookal zou er niet genoeg van zijn voor alle energie, bv laptop op methanol of caravan op methanol als je geen stroom aansluiting hebt. ik noem maar wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

1800 mijlen op waterstof.


Berichten: 3.863

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gps schreef: zo 19 jun 2022, 01:45 1800 mijlen op waterstof.

ziet er mooi uit met die plastic gewapende tanks. als dat goed uit ontwikkeld wordt en geen nadeel is in de praktijk dan verhoogt dat de kans dat waterstof in de toekomst dominant zal zijn over methanol. Het is gewoon simpelweg de som van voor en nadelen met de voortschrijdende techniek. (gezien over het hele traject van productie van de brandstof t/m de aandrijving.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Precies zelfs deze 2 takt fan word er vrolijk van, geen problemen zoals kolencentrales om de stroom voor de "schone" auto' s op te wekken. Verder was ik wel verbaast dat ze al een bullit proof tank hebben.

Zouden ze aramide gebruiken ? Dat gebruikte Fokker in zijn vliegtuigen, en daar werd verteld dat dit ook in kogelwerende vesten gebruikt word.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aramide

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

- Batteijen in alle auto's in landen zoals India , Latijns Amerika zie ik ook niet zitten.
Gaan zij veilig omgaan met die (zware) metalen erin?

- Alkoholen zoals methanol zijn ook goed handelbaar voor vliegtuigen, graafmachines, vrachtagens enz.
En ik neem aan dat er (bijna) geen fijn stof, of NOx in de uitlaat meer is dan.
Zelf al maak je alkoholen uit aardolie dan zijn de straten temiste zuiver, en kan de fabriek verder inoveren met afvalgassen (In Belgie zijn ze een bedrijf aan het bouwen om CO2-uitlaatgassen van een staalbedrijf bacterieel om te zetten naar ethanol).

- Je hebt de waterstof korte keten (direct veilig gebruik in een fabriek)
En waterstof lange keten (in voertuigen, opslag in haven, vervoer over zee)
Dat laatste zou een grote ramp kunnen worden (zie link)
https://www.euractiv.com/section/energy ... gen-leaks/

- Ik geloof toch in inovatie om CO2 tegelijk mechanich 'en' chemisch goedkoop uit de lucht te kunnen concentreren.
Ik experimenteer bijvoorbeeld bescheiden met een pot Fe2O3
Fe2(CO3)3 hydroliseert of valt gemakkelijk uiteen bij warmte, in water, in zuur millieu.
Maar het zou ideaal zijn onderstaande reactie te manipuleren en constructief in twee richtingen te kunnen laten lopen.

Fe2O3 + 3 CO2 <==> Fe2(CO3)3

Reageer