CO2/methanol recycling vervoer.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 15:25 Voor het ontmengen van CO2 en de andere atmosferische gassen zodat je een kg CO2 uit de atmosfeer haalt heb je principieel al 500 kJ nodig. Daar kom je niet onderuit.
Puur mechanisch?
Een plant bijvoorbeeld haalt CO2 uit de lucht chemisch en mechanisch.
Mechanisch via het blad wapperend in de wind waar toevallig CO2 voorbij komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: ma 20 jun 2022, 14:37
Gps schreef: zo 19 jun 2022, 01:45 1800 mijlen op waterstof.
Bedoel je daarmee te zeggen 1800 mijlen op 1 tankvulling? alleen in dat geval heeft het zin om dit te noemen immers.
(je kunt wel 1000000 km rijden op waterstof immers zolang er maar waterstof is.)
Als je dat filmpje kijkt, dan weet je dat ze dus heeft moeten tanken.
Wat ik mooi an die auto vind, is dat hij zelf zijn stroom opwekt, en er niets verbrand word.

Iets verbranden geeft Co2 of stikstof, afhankelijk van het proces.
Voorbeeld, benzine motoren produceren vooral co2, diesel motoren stikstof.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Het punt is dat we veel CO2 in de atmosfeer hebben gebracht door het gebruik van fossiele brandstoffen. Dat deden we niet zomaar, we konden die energie gebruiken.
Helaas blijkt die CO2 voor opwarming te zorgen.

Je kunt drie dingen doen:
(1) Die CO2 uit de lucht concentreren en vervolgens al of niet gebonden, al of niet onder druk, opslaan. Dat kost energie.
(2) Die CO2 uit de lucht concentreren en vervolgens als grondstof voor, bijvoorbeeld, methanol gebruiken. Dan heb je ook een nuttig product maar het kost weer veel meer energie. Een stuk meer dan we kregen toen we die CO2 produceerden.
(1) en (2) hebben alleen zin als we 'schone' energie over zouden hebben. Om daar fossiel energie voor te gebruiken is het paard achter de wagen spannen.
Dan rest ons optie (3), tot we meer schone energie kunnen produceren dan we gebruiken, die schone energie gewoon te gebruiken om zo de uitstoot van CO2 zo laag mogelijk te houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 15:33 Puur mechanisch?
Principieel thermodynamisch.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gps schreef: ma 20 jun 2022, 15:36 Voorbeeld, benzine motoren produceren vooral co2, diesel motoren stikstof.
Dieselmotoren produceren net zo goed CO2.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 15:47
Gps schreef: ma 20 jun 2022, 15:36 Voorbeeld, benzine motoren produceren vooral co2, diesel motoren stikstof.
Dieselmotoren produceren net zo goed CO2.
Mij is op school geleerd dat je benzine motoren afstelt op co2, en diesel motoren op de stikstof.
Maar misschien las je over het woord vooral heen ? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Ook dieselmotoren produceren veel meer CO2 dan NOx
Honderden of duizenden keer zoveel.

Berichten: 3.867

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 14:46
Nee. Dat klopt niet. Als je vindt dat mijn argumenten fout zijn, laat dat dan zien.
het al of of niet fout zijn van argumenten en de discussie in de door jou gewenste richting sturen door de voordelen af te zwakken en de nadelen te benoemen zijn 2 verschillende dingen. Ik bedoel het 2e dus.

Berichten: 3.867

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Marko schreef: ma 20 jun 2022, 15:11 Dat doe je dan toch denk ik vooral zelf. In dit bericht gaf ik een duidelijk onderbouwd voorbeeld van schaalbare en commercieel interessante terugwinning van lithium. Een praktijkvoorbeeld van bijna om de hoek.

Vervolgens ging het over allerlei dingen: hoe je energie in een auto kunt opslaan en hoe veilig dat is en je kwam met een proefballonnetje over CO2-zuigende koeltorens die nog gebouwd moeten gaan worden; dit in tegenstelling tot de plant van Umicore die al 11 jaar commercieel draait; en nog een paar andere dingen. En nu breng je zelf, opnieuw, in dat het de vraag is of er genoeg grondstoffen zijn en zijn "we" cirkeltjes aan het draaien?
Ik doelde op het van stal halen van zonnepanelen,terwijl de discussie ging over methanol. mbt die grondstoffen ben ik net overtuigd, immers meer auto's betekent dat die grondstoffen in de auto's zitten en niet meer in de grond of in het recycle circuit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: ma 20 jun 2022, 17:36 het al of of niet fout zijn van argumenten en de discussie in de door jou gewenste richting sturen door de voordelen af te zwakken en de nadelen te benoemen zijn 2 verschillende dingen. Ik bedoel het 2e dus.
Ik zwak geen voordelen af. Er wordt hier (te) vaak over het hoofd gezien dat je geen energie voor niets krijgt.
Niet met slimme molens, niet met speciale katalysatoren.

Als je wil dat de discussie de andere kant op gaat, dan mag je dat proberen. Maar wel met goede argumenten.

Berichten: 3.867

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Marko schreef: ma 20 jun 2022, 15:11 Als je geen stroomaansluiting hebt kun je ook een oplader op zonnecellen gebruiken. Die dingen bestaan en kun je gewoon online bestellen, de volgende dag in huis. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je methanol opraakt en dat je bij de lokale supermarkt geen laptopbrandstof kunt kopen.
Ik heb zelf al 20 jaar een caravan en gebruik zonnepanelen en professioneel bezig in de elektronica (semiconductor ontwerp tbv power supplies, automotive power converters/power management en natuurlijk ook inspelen over wat er over aan aantal jaren gaat gebeuren ), dus wel een ervaringsdeskundige denk ik.

Het punt is vooral dat het zonnevermogen niet continue beschikbaar is. Dus zit je aan grote accu''s gebonden om het verschil tussen vraag en aanbod te vereffenen. en die accu's hebben een heel beroerde wattuur per kg. Dat is dezelfde reden die speelt in elektrische auto's om aanvullende energiebronnen te hebben. En gewicht telt hard mee want ten koste gaan van de belading. Vooral het koelkastje in de caravan vraagt nogal wat reserve. Daarom doe je die meestal op fossiele brandstof (gas), maar het idee in dit topic was nu juist om daar vanaf te stappen.
Laatst gewijzigd door HansH op ma 20 jun 2022, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 3.867

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 17:46 Ik zwak geen voordelen af.
Daarom vroeg ik aan jou of je ook voordelen ziet van methanol/brandstofcellen. maar die vraag lijk je toch te omzeilen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: ma 20 jun 2022, 18:01 Daarom vroeg ik aan jou of je ook voordelen ziet van methanol/brandstofcellen. maar die vraag lijk je toch te omzeilen.
Natuurlijk zie ik die. Als je tenminste op een redelijk efficiënte manier aan dat methanol kunt komen.

Als je de keuze hebt, uitgaande van elektriciteit uit windmolens of zonnecellen tussen
(a) met die elektriciteit accu's opladen met een efficiëntie van zo'n 90% om daar vervolgens elektromotoren mee aan te drijven met een vergelijkbaar rendement, of
(b) met die elektriciteit waterstof te maken met een efficiëntie van, zeg, 70% om er vervolgens methanol mee te maken met ook de nodige verliezen (hoe groot die precies zijn weet ik niet uit m'n hoofd maar daar gaat ongetwijfeld ook het nodige verloren, al helemaal als je daarvoor CO2 uit de atmosfeer gaat halen) om tenslotte daarmee een auto aan te drijven met alweer een rendement van 40% (in een verbrandingsmotor of via een brandstofcel), dan weet ik wel wat de verstandige keus is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.275

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 15:25 Voor het ontmengen van CO2 en de andere atmosferische gassen zodat je een kg CO2 uit de atmosfeer haalt heb je principieel al 500 kJ nodig. Daar kom je niet onderuit.
Hoe bereken je dat?

Entropie lucht = Entropie (lucht zonder CO2) + Entropie (CO2) + (Energie / Temperatuur) ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Met de formule voor de mengentropie van twee (ideale) gassen. \(x\) is de mofractie, hier \(x_1+x_2=1\)
\(\Delta S=-n R(x_1 \ln x_1+x_2 \ln x_2)\)

Reageer