CO2/methanol recycling vervoer.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gps schreef: zo 19 jun 2022, 01:45 1800 mijlen op waterstof.
- Je hebt de waterstof korte keten (direct veilig gebruik in een fabriek)
En waterstof lange keten (in voertuigen, opslag in haven, vervoer over zee)
Dat laatste zou een grote ramp kunnen worden (zie link)
https://www.euractiv.com/section/energy ... gen-leaks/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 10:14 - Batteijen in alle auto's in landen zoals India , Latijns Amerika zie ik ook niet zitten.
Gaan zij veilig omgaan met die (zware) metalen erin?
Als inleveren om kostbare elementen terug te winnen genoeg oplevert, wel. Het zijn namelijk net mensen.
Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 10:14 - Alkoholen zoals methanol zijn ook goed handelbaar voor vliegtuigen, graafmachines, vrachtagens enz.
En ik neem aan dat er (bijna) geen fijn stof, of NOx in de uitlaat meer is dan.
Wat betreft dat fijnstof zal je gelijk hebben maar waarom zouden er geen stikstofoxides worden geproduceerd?
Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 10:14 Zelf al maak je alkoholen uit aardolie dan zijn de straten temiste zuiver, en kan de fabriek verder inoveren met afvalgassen (In Belgie zijn ze een bedrijf aan het bouwen om CO2-uitlaatgassen van een staalbedrijf bacterieel om te zetten naar ethanol).
Alcoholen maken met aardolie gaat met verliezen gepaard. De vraag is wat je er mee opschiet. De CO2-productie zal stijgen.
Hoe komen die bacteriën aan de energie voor die omzetting?
Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 10:14 - Ik geloof toch in inovatie om CO2 tegelijk mechanich 'en' chemisch goedkoop uit de lucht te kunnen concentreren.
Ik experimenteer bijvoorbeeld bescheiden met een pot Fe2O3
Ook hier: Waar haal je dat vandaan? Waar komt de energie vandaan om dat weer te regenereren?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

https://belgium.arcelormittal.com/bioethanol/



Toch nog een algemene randgegeven.

Hoeveel oorlogen en geld zijn er niet verbonden aan de aardolieïndustrie.
Energie opwekken kost geld.
Milieuvriedelijke energie kost soms meer, soms minder geld.
Wat is de totaalsom dan, en ons voordeel.

De energiewende verhinderd een klimaatkatastrofe.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 10:43
Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 10:14 - Ik geloof toch in inovatie om CO2 tegelijk mechanich 'en' chemisch goedkoop uit de lucht te kunnen concentreren.
Ik experimenteer bijvoorbeeld bescheiden met een pot Fe2O3
Ook hier: Waar haal je dat vandaan? Waar komt de energie vandaan om dat weer te regenereren?
Deze zaak heeft niets te maken om van van CO2 een energierijke molecule te maken.

Het is chemisch capteren van CO2 en dan weer ontbinden tot CO2 zodat je het in hoge werkzame concentratie kunt afzonderen.
Fe2(CO3)3 is een zwakke onstabiele binding. Ik vermoed ideaal hiervoor.

De 'Plants' of fabrieken die CO2 uit de lucht halen (hystorische CO2) werken met ventilatoren en andere vermoed ik chemische processen. De kostprijs in deze bedrijven gaat hoe langer hun onderzoek duurt dan ook steeds verder omlaag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Concentreren (verlagen entropie) kost hoe dan ook energie, welke methode je ook gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 14:18 Concentreren (verlagen entropie) kost hoe dan ook energie, welke methode je ook gebruikt.
Het kost zeker energie, maar de kosten bij concentreren van CO2 kunnen verlaagt als:

- De chemiche reactie met CO2 zeer selectief is.
- De chemische reactie geen al te krachtige binding heeft.
- Er een katalisator bestaat voor het binden en ook voor het ontbinden.
- Het mechanische deel niet veel energie verbruikt (Bijvoorbeel zo'n begrijf aan de kust waar het veel waait met wanden die de lucht kanaliseren te vergelijking met deel van de foto)

https://www.publicdomainpictures.net/pi ... -tubes.jpg

Berichten: 3.860

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gps schreef: zo 19 jun 2022, 01:45 1800 mijlen op waterstof.
Bedoel je daarmee te zeggen 1800 mijlen op 1 tankvulling? alleen in dat geval heeft het zin om dit te noemen immers.
(je kunt wel 1000000 km rijden op waterstof immers zolang er maar waterstof is.)

Berichten: 3.860

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 14:18 Concentreren (verlagen entropie) kost hoe dan ook energie, welke methode je ook gebruikt.
Uit jouw manier van reageren (alles wat er gezegd wordt proberen met tegen argumenten te bestrijden) maak ik een beetje op dat je geen enkel pluspunt ziet van alcohol als energiedragend middel. klopt dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 14:29 Het kost zeker energie, maar de kosten bij concentreren van CO2 kunnen verlaagt als:
Verlaagd vergeleken met wat?
Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 14:29 - Er een katalysator bestaat voor het binden en ook voor het ontbinden.
Een katalysator kan alleen een reactie sneller laten verlopen. Die verandert niets aan de energieën.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: ma 20 jun 2022, 14:41 Uit jouw manier van reageren (alles wat er gezegd wordt proberen met tegen argumenten te bestrijden) maak ik een beetje op dat je geen enkel pluspunt ziet van alcohol als energiedragend middel. klopt dat?
Nee. Dat klopt niet. Als je vindt dat mijn argumenten fout zijn, laat dat dan zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: ma 20 jun 2022, 14:41
Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 14:18 Concentreren (verlagen entropie) kost hoe dan ook energie, welke methode je ook gebruikt.
Uit jouw manier van reageren (alles wat er gezegd wordt proberen met tegen argumenten te bestrijden) maak ik een beetje op dat je geen enkel pluspunt ziet van alcohol als energiedragend middel. klopt dat?
Ik zie het in verschillende hoofdstukken.

- Alkoholen als ideale fuel.
- Er een prioriteit van maken om 'ook' van hystorische CO2 (uit de lucht) alkoholen te malen.
- Het vernietigende van waterstof op zee en de weg (lekken) tegengaan.
- Aan een extra proces werken om hystorische CO2 te concentreren ten aanzien van de opwarming van de aarde en de verzuring van de oceanen.
- Het verband inzien ten opzichte van de oliemagnaten en heel de miserie errond.
Bijvoorbeeld de oorlog in Jemen nu;

https://www.google.com/search?q=war+Yem ... =625&dpr=1

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: vr 17 jun 2022, 18:39 klopt. evenals de vraag of er wel genoeg lithium en andere grondstoffen (of gerecycelde stoffen) op aarde is voor die batterijen. Dus we draaien nu in cirkeltjes in dit topic.
Dat doe je dan toch denk ik vooral zelf. In dit bericht gaf ik een duidelijk onderbouwd voorbeeld van schaalbare en commercieel interessante terugwinning van lithium. Een praktijkvoorbeeld van bijna om de hoek.

Vervolgens ging het over allerlei dingen: hoe je energie in een auto kunt opslaan en hoe veilig dat is en je kwam met een proefballonnetje over CO2-zuigende koeltorens die nog gebouwd moeten gaan worden; dit in tegenstelling tot de plant van Umicore die al 11 jaar commercieel draait; en nog een paar andere dingen. En nu breng je zelf, opnieuw, in dat het de vraag is of er genoeg grondstoffen zijn en zijn "we" cirkeltjes aan het draaien?
HansH schreef: vr 17 jun 2022, 18:40 en waterstof is erg handig, alleen de opslag niet met 700BAR, maar ook dat was al in de discussie. Dat was eigenlijk de voornaamste reden om te denken aan methanol.
Waterstof kun je prima met 700 bar opslaan. Maar in situaties dat je niet zo hard vast zit aan beschikbaar volume of gewicht (alle niet-transport toepassingen dus) kan het ook met minder.
en mthanol kan natuurlijk nog steeds ookal zou er niet genoeg van zijn voor alle energie, bv laptop op methanol of caravan op methanol als je geen stroom aansluiting hebt. ik noem maar wat.
Als je geen stroomaansluiting hebt kun je ook een oplader op zonnecellen gebruiken. Die dingen bestaan en kun je gewoon online bestellen, de volgende dag in huis. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je methanol opraakt en dat je bij de lokale supermarkt geen laptopbrandstof kunt kopen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: ma 20 jun 2022, 14:43
Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 14:29 - Er een katalysator bestaat voor het binden en ook voor het ontbinden.
En katalysator kan alleen een reactie sneller laten verlopen. Die verandert niets aan de energieën.
Als je een katalisator kent voor deze reactie, dat zou de max zijn.
De reactie omkeren of hydroliseren is geen enkel probleem.
Alzo bekom je CO2 in een vat geconcentreerd.

Fe2O3 + 3 CO2 Fe2(CO3)3

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Skycenter schreef: ma 20 jun 2022, 10:14 - Je hebt de waterstof korte keten (direct veilig gebruik in een fabriek)
En waterstof lange keten (in voertuigen, opslag in haven, vervoer over zee)
Dat laatste zou een grote ramp kunnen worden (zie link)
https://www.euractiv.com/section/energy ... gen-leaks/
Eind vorig jaar is dit ook bediscussieerd in dit topic. Conclusie destijds: de effecten zijn niet zo heel spannend, zelfs niet in een situatie dat alle fossiele brandstoffen worden vervangen door waterstof.
- Ik geloof toch in inovatie om CO2 tegelijk mechanich 'en' chemisch goedkoop uit de lucht te kunnen concentreren.

Ik experimenteer bijvoorbeeld bescheiden met een pot Fe2O3
Ik geloof daar niet zo in. Er zit in verhouding tot de andere moleculen heel erg weinig CO2 in de lucht. Experimenteren is natuurlijk altijd goed, maar in dit geval lijkt het me niet nodig. De wereld ligt vol met ijzeroxide, in de vorm van roestend schroot of in de vorm van erts, dat (miljoenen) jaren lang blootgesteld is aan CO2. Als de reactie die je voorstelt zou verlopen, zou dat al lang zichtbaar zijn.

Maar, het staat je natuurlijk vrij om de uitkomsten van je experimenten t.z.t. te delen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.900

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Voor het ontmengen van CO2 en de andere atmosferische gassen zodat je een kg CO2 uit de atmosfeer haalt heb je principieel al 500 kJ nodig. Daar kom je niet onderuit.

Reageer