roestvrij staal magnetisch in de hoeken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

roestvrij staal magnetisch in de hoeken

Grappig: een roestvrijstalen aanrecht is niet magnetisch, behalve in de sterk gebogen hoeken. De magneetjes blijven plakken binnen de rode ellipsen, maar daar buiten niet.
staal.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.898

Re: roestvrijstaal

Waarschijnlijk is de vervorming hiervoor verantwoordelijk:
Alle austenitische roestvaste staalsoorten zijn paramagnetisch ( niet-magnetisch) in de volledig austenitische toestand zoals bij goed gegloeide legeringen. De magnetische DC-permeabiliteiten variëren van 1,003 tot 1,005 wanneer gemeten bij magnetisatiekrachten van 200 oersteds (16k A / m). De permeabiliteit neemt toe bij koud werken door vervorming geïnduceerd martensiet, een ferromagnetische fase. Voor bepaalde soorten, zoals typen 302 en 304, kan de toename in magnetische permeabiliteit aanzienlijk zijn, waardoor deze kwaliteiten zwak ferromagnetisch zijn in de zwaar koudbewerkte toestand
bron

Ik heb het trouwens bij mijn aanrecht niet kunnen constateren.

Berichten: 3.860

Re: roestvrij staal magnetisch in de hoeken

jkien schreef: ma 13 jun 2022, 13:23 Grappig: een roestvrijstalen aanrecht is niet magnetisch, behalve in de sterk gebogen hoeken. De magneetjes blijven plakken binnen de rode ellipsen, maar daar buiten niet.
met een neodynium magneetje zie ik dit effect zowel bij het aanrecht (in de hoeken, maar ook bij de rechte stukken waar een scherpe hoek zit van de overgang van bak naar horizontaal deel van het blad) maar ook bij andere sterk gebogen RVS oppervlakken zoals senseo pad houder.
Lijkt dus dat effect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: roestvrij staal magnetisch in de hoeken

Het zou bij de foto rechts mogelijk ook aan het gebruikte materiaal voor de las in de hoeken kunnen liggen.
Ik zou namelijk denken dat juist in die gelaste hoeken er (in tegenstelling tot de omgebogen randen) nauwelijks koudvervorming is opgetreden.

Hier overigens is het ook zo dat in mijn gootsteenhoeken een Neodymium magneetje het sterkst plakt. Vreemd is dan weer wel, dat het bij de losse RVS inzetbak helemaal niet uit lijkt te maken waar het magneetje gehouden wordt; het effect is overal even zwak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: roestvrij staal magnetisch in de hoeken

Ik heb er nooit bij stil gestaan hoe een stalen aanrecht gemaakt wordt, maar zie het nu op deze How It's Made video. Het is een wonder dat een stalen plaat zo kneedbaar is. Zou de zijwand van de bak niet extreem dun en kwetsbaar moeten worden?

Reageer