Rolweerstand wiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Rolweerstand wiel

Hallo allemaal,

Hieronder staat een afbeelding met 8verschillende posities hoe je een wiel kan verder duwen.

Nu is mijn vraag kunnen jullie bepalen, bij welke nummer je het minste kracht nodig hebt om het wiel het vlotste vooruit te duwen, en eens het wiel bolt je het minste kracht nodig hebt om het te laten blijven bollen , en wat is de reden hiervan

De lange staven wegen plus minus 80kg dus er moet 80kg verder geduwd worden

Persoonlijk denk ik nr5

Alvast bedankt mochten jullie willen meedenken
Bijlagen
761A4762-C058-4470-B538-56EF75B636BF.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Rolweerstand wiel

Ik ga voor 7 , M= fxa

Bij 7 is de arm het grootst.

Maar ik twijfel ook, want je vraagt naar rol weerstand van het wiel. Die veranderd eigenlijk niet.

Technicus
Berichten: 1.161

Re: Rolweerstand wiel

Zolang je bij allemaal tegen de as van het wiel aandrukt, de staaf even zwaar is, de afstand tussen jou en het wiel even groot is, en je handen even hoog houdt, dan maakt het 0,0 uit.

Berichten: 3

Re: Rolweerstand wiel

CoenCo schreef: ma 13 jun 2022, 19:23 Zolang je bij allemaal tegen de as van het wiel aandrukt, de staaf even zwaar is, de afstand tussen jou en het wiel even groot is, en je handen even hoog houdt, dan maakt het 0,0 uit.
Dat begrijp ik niet van de as van het wiel

Het is de bedoeling dat opstelling zo is als op de foto in bijlage en dan is men vraag welke het makkelijkste loopt zonder er de meeste kracht moeten op te zetten
Bijlagen
79FF3DEF-B480-49D1-AF55-01508EBAF077.png

Berichten: 3

Re: Rolweerstand wiel

Gps schreef: ma 13 jun 2022, 17:31 Ik ga voor 7 , M= fxa

Bij 7 is de arm het grootst.

Maar ik twijfel ook, want je vraagt naar rol weerstand van het wiel. Die veranderd eigenlijk niet.

Ik bedoel welk het vlotste loopt waar je het minste voorwaartste kracht moet op zetten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.956

Re: Rolweerstand wiel

Zoals CoenCo al schrijft, het maakt niet uit voor de kracht.

Wel heeft 4 het laagste zwaartepunt en die zal daarom een heel klein beetje stabieler zijn.

Reageer